Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Stoppe, tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:17

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Varmepumpe - et tapsprosjekt?

Er varmepumpen et større tapsprosjekt enn de andre postene på ekstrautstyrslisten? ;)

Ohm

Enkel regning: dyrere bil = større tap i kr.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand


Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

tGolf

Sitat fra: Stoppe på mandag 02. februar 2015, klokken 23:27
Et lite innspill ettersom det ser ut til at VP er et vesentlig tilleggsutstyr på e-Golf.

Er det vesentlig andre fordeler med varmepumpen enn at forbruket går ned (og dermed lenger rekkevidde)?

Er det andre som har regnet på nåverdi av varmepumpe på e-Golf?

For meg ser det ut som at varmepumpen må gi mer enn 30% reduksjon i forbruk før den gi positiv nåverdi ved investering på 6600kr (veilledende pris Møller), selv med diskonteringsrente på lave 2,9%.

Forutsetninger:
16.000km pr år, 8år. Strømpris 1 kr pr kwh, forbruk e-Golf uten VP 20kwh/100km

Årlig forbruk altså 3200kr
For å betale ned varmepumpen må den bidra med besparelse på 936kr pr år, for å gå i null.

Er det realistisk å oppnå?

Og dersom årlig kjørelengde er lavere blir det enda lenger periode før regnestykket går opp.

Når det gjelder rekkevidde er det et tema som er godt belyst i andre tråder, og hadde rekkevidden vært viktigst hadde jeg nok ikke vurdert elbil..
Økonomien i dette er relativ som med alt annet. For meg er forskjellen med og uten varmepumpe stor ettersom jeg da faktisk kan bruke den når jeg pendler til et distriktskontor en dag i uken og dermed kan bruke eGolfen. Regner med å spare ca 200,- i drivstoff pr tur.....

Golfen

Nå har jeg hatt bilen min i snart 2 uker, og det er vinter. På de 2 ukene har e-golfen aldri blitt ladet helt opp. Kona bruker bilen de 9 kilometerene hun har til jobb, og når bilen er hjemme igjen plugges den alltid, slik at den kan forvarmes på strømnettet. Når kvelden kommer har vi småkjørt endel til diverse trening og aktiviteter, men har ennå ikke opplevd at en slik dag ender med mindre enn 30km rest. Vanligvis har vi 50km rest på kvelden. For vår del valgte vi å grave ned ny 16A kabel til ladeboks fremfor å kjøpe med varmepumpe. Ladeboksen kan brukes på neste elbil, det kan ikke varmepumpen. Når noen med økonomisk innsikt regner på det med varmepumpe og kommer med den konklusjon at det ikke lønner seg rent økonomisk, passer det meg selvfølgelig bra. Min erfaring med varmepumper er at effekten gradvis svekkes i takt med at anlegget lekker kjølemedie. Etter noen år må man altså fylle opp anlegget igjen for å oppnå ønsket effekt. Det finnes veldig mange som meg i norge, som ikke trenger varmepumpe for å dekke det daglige transportbehovet. Grunnen er kanskje at vi bor i en kystby med korte avstander, eller på vestlandet med mildt klima. Rekkevidden er  gjerne mer stabil, og avstandene mindre enn på indre østlandet. All den tid bilen brukes til småkjøring, og ikke en lang pendleretappe, vil også pitstop hjemme i garasjen gi gode påfyll. Det finnes hurtigladere rundtomkring, faktisk stadig flere, og slik jeg ser det kan en slik hurtiglader gi påfyll ett kvarters tid etpar ganger i året ved behov.  Varmepumpe er nok kommet for å bli i alle elbiler, og sikkert hybridbiler også, men jeg vil faktisk gi møller rett i at ikke alle har behov for å bruke 6000 ekstra på den (pluss utgifter til service og alt bryet den kommer til å gi i ettertid på 2015 modellene). Husk at vw selger hovedsaklig rimelige biler, og da er kundegruppen enten kjipe eller har økonomiske rammer å forholde seg til. For min del er jeg begge deler, både kjip og med en øvre grense for hvor dyr denne bilen maksimalt burde være. Det eneste jeg ikke har  vært kjip på er felger og lyd, men det er nok noe som henger igjen fra ungdommen.

Ohm

Sitat fra: hottentott33 på fredag 06. februar 2015, klokken 19:35
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 06. februar 2015, klokken 18:23
Sitat fra: Golfen på fredag 06. februar 2015, klokken 08:54
...Jeg har sluttet å tro på at ekstrautstyr gir økt salgspris på en 5+ år gammel bil. Verdien er uansett mer avhengig av bilens tilstand...
Prøv å selge en MB E-klasse uten automatgir, da finner du nok ut at enkelte typer ekstrautstyr i noen sammenhenger er ganske viktig.  :-)

Finnes slikt?  ;D  Men veldig godt poeng, har sett en 124-serie en gang med manuell, ellers ingen :) Men tviler dog på at e-Golf blir like ekstremt, men den blir jo helt klart mye mer lettsolgt med varmepumpe, så da spørs det om ikke varmepumpen utgjør noe mer enn det som opprinnelig ble betalt ved et evt videresalg. Så ca 6000,- vil jeg anslå som vel anvendte penger. Men ikke umulig at prosjekter som Ohm sin dieselvarmer også kan utgjøre mer ved et videresalg enn det faktisk kostet.
Og den kan enkelt byttes når den ev ikke virker mer. Da til en langt lavere kost enn hva den kostet da jeg satte den inn. Men ikke alle synes en slik varmer er en god ide, så varmepumpe som rekkeviddeforlenger passer nok flere, selv om det ikke er drastisk lengre rekkevidde vi snakker om.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

HelectriC

Sitat fra: Ohm på lørdag 07. februar 2015, klokken 21:21
Sitat fra: torgrand på lørdag 07. februar 2015, klokken 19:57
enda enklere:
bil=tap
Sant!!

Kommer lit an på bil da ;) noen biler er skikkelige investeringer, bare se på Rowan Atkinson sin McLaren F1 som han kjøpte for noen milioner for 10-15 år siden og nå prøver å selge for 100 mill  :D
Men gjelder selvfølgelig å har et godt startkapital for å kjøpe in en slik bil. Som vanlig er det dyrt å va fattig og enkelt å tjene penger om du er rik ;)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

grorudklovnen

Et annet "tapsprosjekt" er sim-kort avgiften til car-net. 650 kr pr år. Du får mye strøm til elbilen for den summen ;)

Kent

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 09. februar 2015, klokken 14:06
Et annet "tapsprosjekt" er sim-kort avgiften til car-net. 650 kr pr år. Du får mye strøm til elbilen for den summen ;)

Har prisen på car-net gått ned i det siste? Var vel €100,-/Nok 860,- for kort tid siden?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

vidolsen

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 09. februar 2015, klokken 14:06
Et annet "tapsprosjekt" er sim-kort avgiften til car-net. 650 kr pr år. Du får mye strøm til elbilen for den summen ;)

Sim-kort er jo kanskje det viktigste tilleggsutstyret på en moderne bil i dag. Det kommer jo også på mange biler med fossilt brensel og har ingenting med el-bil å gjøre. Jeg valgte faktisk bort Mercedes sin el-bil utelukkende pga at den ikke har app og simkortløsning. Hadde selvsagt vært hyggelig å kunne sette inn eget sim-kort, men det viktigste for meg er at det finnes en mulighet for å fjernstyre lading og oppvarming.
e-Golf levert 18.05.15.

Stebben

Noen som vet om man får lengre rekkevidde med varmepumpen når det er feks. 10 grader ute?
Vurderer med eller uten :o

Gordon Retriever

Det holder å poste spørsmålet i en enkelt tråd. :)

e-Kvaase

Da er bilen uten vp produsert og sendes nordover :-)

Med vårt bruk har vi ikke behov for den ekstra rekkevidden en vp ville gi.
Dessuten har jeg vært skeptisk til denne vp, frykter den over tid vil skape mer trøbbel enn glede.
Når det nå fremkommer at den lager litt lyd, er jeg enda mer fornøyd med valget.

De 6500 kronene vp koster dekker 16A ladekabel, og halve regninga til elektriker for nytt 16A uttak utendørs.




Kjelliken

 :) Jeg valgte bevisst uten varmepumpe.

Først og fremst fikk jeg bil på dagen. ingen ventetid.
Det lille det utgjør klarer jeg meg fint og sjonglere.

For om jeg skal langt blir det jo bruk av fossil bil uansett.
For jeg hadde ikke råd til Tesla som har ok rekkevidde.

Men det er jo lov til å håpe at disse andre merkene kommer etter og kan levere disse bilene med samme rekkevidde innen noen få år.

Har ikke eid bilen i mer enn en måned og bortsett fra Rekkevidden stortrives jeg med min E-Golf.
Varmepumpen får muligens mer å si også ved lengre Rekkevidde på nye bedre batterier. Da kan det være interresant. Men med den lille Rekkevidden den har nå spillte det for liten rolle for min del.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA