Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Intense vs instyle+

Startet av pej, tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:45

« forrige - neste »

pej

Jeg ønsker å dele min erfaring med barneseter i Model S. Jeg hadde en S85 2014 som nå er solgt. I denne var det ikke noe problem med barneseter da nakkestøttene var så lave. I den nye oppgraderte modellen, som også vil gjelde alle P85D og 85D som ikke har bestilt NG setene, så er det svært problematisk å få barneseter (forovervendt) sikkert plasert da man ikke får setet helt inn til seteryggen på bilen. Vanligvis, på andre biler, fjerner man nakkestøtta eller snur denne 180grader. Siden de nye nakkestøttene bak er høyere og heller mye mer fremover så treffer toppen på barnesetet nakkestøtta noe som gir en veldig dårlig anleggsflate. Om man har isofix som kan trekkes ut så vil det funke, men man kan stikke hele armen bak setet. Er det flere her som har sett denne utfordringen og tenkt på løsninger? Selv tenker jeg å skjære til en isoporbit eller noe slikt som kan ligge mellom seteryggen og barnesetet. Denne bør da ha en slags trekantfasong så den fyller hullet bak best mulig.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

pej

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

Hmm, dette kan være en veldig relevant problemstilling for min del. Får ny baby i august, og ny bil i oktober. Kan det tenkes at den nye bilen blir ubrukelig mtp å montere barneseter bak?

Kallisman

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. februar 2015, klokken 21:46
Hmm, dette kan være en veldig relevant problemstilling for min del. Får ny baby i august, og ny bil i oktober. Kan det tenkes at den nye bilen blir ubrukelig mtp å montere barneseter bak?
For ny baby vil bakovervendt sete være mest aktuelt, og da vil ikke dette være et problem. Men når barnet blir for stort for bakovervendt sete om noen år kan det bli en utfordring.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

pej

Det blir ikke et problem før setet vender forover og barnet er såpass stort at nakkestøtta på barnesetet må justeres opp i høyden. 4-7 år eller noe slikt.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

boppus

Damn! Jeg har to knotter i den alderen. Her må engineeres en løsning.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

pwb

Sitat fra: pej på mandag 02. februar 2015, klokken 22:01
Det blir ikke et problem før setet vender forover og barnet er såpass stort at nakkestøtta på barnesetet må justeres opp i høyden. 4-7 år eller noe slikt.
Der er nok min fru enig med deg, men mange (inkludert meg selv) snur nok stolen alt for tidlig.

pej

Jeg har sendt en mail til Tesla nå, hvor jeg ber om en uttalelse og en løsning på dette. Trygg trafikk vil sikkert mene noe om dette også. Skal man følge bruksanvisningen til f.eks. BeSafe så kan man ikke montere disse setene sikkert i den nye Model S. Det er en sak Hegnar/VG hadde elsket. Håper folk her er smarte nok til å ikke lekke denne saken før Tesla har en løsning på dette. Men bra om MANGE legger press på Tesla. De kan jo lage en "foring" som samtidig kan beskytte setet så vi slipper å få hakk i nakkestøtta på bilen og bedre anleggsflate bak setet.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Hyperstress

Samme utfordring her. Prøvde et par seter og valgte det jeg tror passer best. Blir verre når nakkestøtten på barnesetet skal justeres høyere enn idag.
Burde vært en mekanisme i nakkestøttene på bilen slik at de kunne vippes litt bak til vertikal posisjon.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mr.Hansen

Jeg ville ha spurt Tesla om å komme og prøve barnesete ditt på den første P85D bilen som kom, hvis de ikke kan bekrefte at den passer.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

AndreS

Jeg får nok en tidlig p85D og skal ha barneseter. Kan gi rapport, jeg har regnet med litt tilpassningsjobb for å unngå å deformere setet og skaffe så store kontaktflater som mulig
I3 i bestilling

mariowing

Jeg har forovervente seter med Isofix fester, setene er umulig å bruke med Isofix da de kommer alt for langt unna til at armene går inn i festene. Her er det noen som ikke har tenkt hva bakseter brukes til tror jeg når de nye nakkestøttene ble designet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

pej

Minner om at dette problemet gjelder alle nye biler. Ikke bare de med NG seter. Alle nye biler som er solgt den siste tiden har disse høye og problematiske nakkestøttene. Jeg håper virkelig de lærer av dette iforhold til Model X. Vurderer å kansellere min S85D pga dette nå. Med mindre noen vil kjøpe den til gammel pris, men det ser ikke ut til at det blir så lett heller. Hadde den på Finn i 2 uker 70.000,- under dagens pris uten en eneste henvendelse.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

cirys1

Sitat fra: pej på tirsdag 03. februar 2015, klokken 19:44
Minner om at dette problemet gjelder alle nye biler. Ikke bare de med NG seter. Alle nye biler som er solgt den siste tiden har disse høye og problematiske nakkestøttene. Jeg håper virkelig de lærer av dette iforhold til Model X. Vurderer å kansellere min S85D pga dette nå. Med mindre noen vil kjøpe den til gammel pris, men det ser ikke ut til at det blir så lett heller. Hadde den på Finn i 2 uker 70.000,- under dagens pris uten en eneste henvendelse.

Er det ikke bare og fjerne de helt..``?

cirys1

Sitat fra: pej på mandag 02. februar 2015, klokken 22:43
Jeg har sendt en mail til Tesla nå, hvor jeg ber om en uttalelse og en løsning på dette. Trygg trafikk vil sikkert mene noe om dette også. Skal man følge bruksanvisningen til f.eks. BeSafe så kan man ikke montere disse setene sikkert i den nye Model S. Det er en sak Hegnar/VG hadde elsket. Håper folk her er smarte nok til å ikke lekke denne saken før Tesla har en løsning på dette. Men bra om MANGE legger press på Tesla. De kan jo lage en "foring" som samtidig kan beskytte setet så vi slipper å få hakk i nakkestøtta på bilen og bedre anleggsflate bak setet.

Fikk du noen svar?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA