Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S85D kjøpere, status på bestilling + diverse info

Startet av Sibir, tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:16

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elbil-1

Soul har best rekkevidde, så vidt jeg har erfart etter å ha testet de fleste...

EC?? Aner ikke. Mener han Varmepumpe - så ja!

kos


emil

Soul har best rekkevidde, men ta eventuellt utgaven med varmepumpe ja.

Så er det ventetiden på levering. Ikke like mye å spare på ferge/bom/parkering der oppe i nord som f.eks i Oslo, så ventetiden på en eventuell Soul er ikke like kostbar. Enkelte her overdriver i tillegg Zoe sine fordeler/kvaliteter.

Men uansett bilvalg, prøv bilene først på de aktuelle strekningene og se hvordan det går. Vinteren er også en fin periode å teste på for går det greit i dårlig vintervær blir sommerføret en lek.

emil

Sitat fra: kos på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:47
Sitat fra: tomrh på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:41
Hva er EC?

Klima anlegg ( Brukt E istedenfor A da AC forveksles med strøm )

Alle bilene har da klimaanlegg/air conditioning (AC). Bruk det gode norske ordet varmepumpe hvis det er det du mener for oppvarming av luften til klimaanlegget og ikke bare et rent elektrisk element.

elbil-1


tomrh

Air condition kan jo forkortes A/C, men EC var ny for meg. Ear Condition? :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kos

Sitat fra: emil på tirsdag 03. februar 2015, klokken 09:02
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. februar 2015, klokken 07:28
I så kaldt klima og med så lang kjøring i så kald temperatur vil en bil med moderat slitt batteri slite.

Velg derfor nye Renault Zoe ( 22 kW ) med økt batterikapasitet og reell rekkevidde ( Sommerstid ) på 200 km.

Koster også mindre enn en Leaf og har innebygget hurtig lader og temperert batteripakke

Nissan Leaf Nordic: 222.900,- + lev.omkostninger
Renault Zoe Intens Supercharge: 239.900,- + lev.omkostninger

Hvem sa billigere?

Prisene er hentet fra deres egen prislister lastet ned fra deres egne nettsider nå nettopp. Og ja jeg vet det blir et par tillegg på Leaf for bl.a 6.6kW lader og du kan få vrakpantrabatt på Zoe, men å direkte si at den er billigere er feil.

Nå får jo Zoe setevarme, men ikke oppvarmet ratt. I kulden synes jeg disse to tingene er veldig viktig for en behagelig kjøretur og er til fordel for Leaf.

Prisene er ikke helt reelle  - da den ene har mer utstyr enn den andre, samtidig så får du med 11 kw lade stasjon / omformer mm. Har du 400 v hjemme så kan du trekke fra 20 000, eller kjøp den minst utstyrte til ca 200 000 kroner og så kan du legge på va 16 000 og få med dekk og lade bøtta. Kjøp et vrak for 3000 kr og få trekke fra 28 000, du får igjen vrakpanten også. Så reelt ville du få en Zoe for ca 190 000 kroner med bøtta og vinterdekk.




emil

Sitat fra: kos på onsdag 04. februar 2015, klokken 21:55
Så reelt ville du få en Zoe for ca 190 000 kroner med bøtta og vinterdekk.

Mye styr og da sitter du igjen med en småkjip bil uten mulighet for semihurtiglading hjemme (som er den store fordelen du skryter av hele tiden) og man må hele tiden passe på hvis du skal lade andre steder og med bøtta lader du på 1/2 eller 1/4 av hastigheten (230V 32A) du gjør med Leaf på IT-nett som fortsatt er det mest vanlige her i landet.

kos

Akkurat - de kan ikke sammenlignes når Zoe er ribbet, lader den mer enn en Leaf med ekstrautstyr. Bøtta er bøtta og lader som Leaf med stander på 10 amper, noe mer får ikke Leafen heller. Samtidig kan du bytte bøtta med et mellomlegg på 10 000 ( er ikke sikkert da forhandler lover den billigere) å få den nye lade kabelen. Samtidig er en ribbet godt utstyrt.

Samtidig er rekkevidden på en Zoe bedre enn Leaf.

Elbil fundamentalist

Kjøp nyere 2014 perlehvit Tekna med 6.6kw lader (men ikke importert fra USA). Lengst rekkevidde og raskere å lade. Kule 17" felger, masse garanti tilbake. Skinnsetene er gode, autolås av ladekabel (som er kostbare). Fet lyd i Boose anlegget og sist men ikke minst LED hovedlys. Du får dem fra 220.000,- med vinterdekk på finn, Mye lettere å bli kvitt en gang i fremtiden.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

tomrh

#26
Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 04. februar 2015, klokken 23:49
sist men ikke minst LED hovedlys.
Det har faktisk gamlemodellen også.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 04. februar 2015, klokken 23:49
Kule 17" felger
Er jo bare å kjøpe 17"-felger hvis dette er viktig, får sikkert noen skikkelig fete for prisdifferansen. Forøvrig er 205/55-16 (std dim på gammel-Leafen) en dimensjon der man finner dekkutvalget med aller lavest rullemotstand. Gir noen km ekstra rekkevidde det også. (A-dekk gir typisk 4 km ekstra rekkevidde over B-dekk på en 120 km kjøretur om sommeren).

Andre fordeler med gamlemodellen er større dreiemoment (280 Nm mot 254 Nm) og dører av aluminium, det siste er jo en fordel mhp. rust.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sibir

Tror jeg skal sjekke ut Soul før jeg bestemmer meg.

Elmo

Sitat fra: Sibir på lørdag 07. februar 2015, klokken 21:46
Tror jeg skal sjekke ut Soul før jeg bestemmer meg.
Problemet er jo at du må vente et års tid (minst?) på Soul
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elbil-1

1 ukes leveringstid - om du velger rett leverandør... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA