Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av jone brandsøy, tirsdag 24. februar 2015, klokken 07:27

« forrige - neste »

jone brandsøy

Kjøpte en e - golf ca 5-6 måneder siden denne har hvert elendig på rekkevidde og denne blir bare verre, dette er på vestlandet så en unnskyldning om at kulde har skulden rekker ikke her, eller er bilen så dårlig som dette.? eller?


nilskt

Oppgitt rekkevidde på 19 mil er jo under optimale forhold, både når det gjelder veidekke, dekk, temperatur både utenfor og inne og ikke minst kjørestil. Jeg har bare erfaring fra vinterkjøring på Østlandet, og 9 mil har jeg klart uten problemer i flere minusgrader, og enda er det litt å gå på. Et tips kan være å vise aktuelt forbruk i kjørecomputeren. Kanskje det kan hjelpe deg til å se hvor du kan spare?

Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

jone brandsøy

Skal jeg greie 9 mil må jeg ha på hodeplagg og varmedress og kjøre denne på eco +++ og her borte på vestlandet er det snaut under 0 grader vil ikke tenke på hva som hender når gradene går enda lenger nedover.
Må vel begynne og ta bussen.

Bawler

Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

tallyho

Sitat fra: jone brandsøy på mandag 02. februar 2015, klokken 19:43
Kjøpte en e - golf ca 5-6 måneder siden denne har hvert elendig på rekkevidde og denne blir bare verre, dette er på vestlandet så en unnskyldning om at kulde har skulden rekker ikke her, eller er bilen så dårlig som dette.? eller?
Selv rundt null er forvarming et must for brukbar rekkevidde. Da bør 13-14 mil være innenfor rekkevidde med lett pedal selv vinterstid. Men mye start/stopp, bakker, høy innetemp og hard kjøring spiser rekkevidde. Det er ikke stort å gjøre med.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

emil

Sitat fra: jone brandsøy på mandag 02. februar 2015, klokken 19:43
Kjøpte en e - golf ca 5-6 måneder siden denne har hvert elendig på rekkevidde og denne blir bare verre, dette er på vestlandet så en unnskyldning om at kulde har skulden rekker ikke her, eller er bilen så dårlig som dette.? eller?

Du sier ingenting om hvor du kjører eller hvordan du kjører.

Er det alt i et strekk eller er det mange småturer på rundt en mil der hver tur krever ny oppvarming av bilen?

Sirup

Med -2 til 3 grader som vi har i Bergen for tiden, så rekker bilen under 10 mil. Dette er betydelig verre enn forventet. Kjører i normalmodus med setevarme, 22 grader, stereo, etc.

VW e-Golf
Tesla Model X75

tallyho

Sitat fra: Askøy på tirsdag 03. februar 2015, klokken 01:54
Med -2 til 3 grader som vi har i Bergen for tiden, så rekker bilen under 10 mil. Dette er betydelig verre enn forventet. Kjører i normalmodus med setevarme, 22 grader, stereo, etc.
Noe er galt når rekkevidden varierer så mye fra bil til bil. Jeg bor i Trondheim hvor det er typisk mellom -5 og +5 nå om dagen, og greier 120 km uten problemer. Da sparer jeg ikke på strømmen.
Fint om vi alle kunne være aktive på tråden "Poll: Hva er ditt Ø-forbruk om vinteren" og skrive detaljer om dekk, forvarming, temperatur etc., slik at vi kan knekke denne koden.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

eivhelle

Nå har jeg hatt bilen i snart 3 uker og ser stor variasjon i forbruket avhengig av kjøremønster.

Vanlig småkjøring uten forvarming og småkupert terreng gir rundt 70 km estimert rekkevidde (0.35 kW/km).

Med litt lenger turer på 2-3 mil og relativt flatt terreng blir estimert rekkevidde 130 km (0.18 kW/km)

Og da snakker vi om normal kjøring uten optimalisering for lavt forbruk.

Dette blir akkurat som hvilken som helst annen bil. Småkjøring med kaldstart er lite økonomisk. Hvis jeg tar samme to eksempler med diesel SUV'en vil småkjøring gi småpene 1.5l/mil mens litt lengre turer ellers ligger på mellom 0.7 og 0.8 l/mil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jensjacob

Sitat fra: tallyho på tirsdag 03. februar 2015, klokken 07:24
Sitat fra: Askøy på tirsdag 03. februar 2015, klokken 01:54
Med -2 til 3 grader som vi har i Bergen for tiden, så rekker bilen under 10 mil. Dette er betydelig verre enn forventet. Kjører i normalmodus med setevarme, 22 grader, stereo, etc.
Noe er galt når rekkevidden varierer så mye fra bil til bil. Jeg bor i Trondheim hvor det er typisk mellom -5 og +5 nå om dagen, og greier 120 km uten problemer. Da sparer jeg ikke på strømmen.
Fint om vi alle kunne være aktive på tråden "Poll: Hva er ditt Ø-forbruk om vinteren" og skrive detaljer om dekk, forvarming, temperatur etc., slik at vi kan knekke denne koden.

Måske det har noget med luftfugtigheden at gøre - hvis den varierer fra egn til egn. Jo højere luftfugtighed jo lavere densitet på luften og dermed vel en lavere luftmodstand. Så jo hurtigere man kører jo større bliver forskellene i energiforbrug på den bekostning.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

thomanie

Sjekket dekktrykket? Som nevnt i annen tråd her så sank forbruket i størrelsesorden 20% med riktig dekktrykk (>2.8 !)

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

mariowing

Tror nøkkelen ligger i hvor mange "turer" man har hatt i løpet av dagen. 120 km rekkevidde i en sammenhengende tur betyr IKKE at man kan kjøre 12 turer på 1 mil hver. Dette kommer av at kupeen må varmes opp. Og det må den selv om det "bare" er 0 grader ute. Og hvis man kjører 20 minutter, står en time parkert og så kjører 20 minutter igjen så blir kupeen kald i mellomtiden og det går masse energi til å varme den opp ved starten av begge disse turene.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Svk


EV - Driver

Kjørte Levanger -Klæbu. 92 km. Vanlig hastighet, stort sett langs E6.  Brukte 75 % av batterikapasiteten. 20 grader. Normal modus. Ca fem minus ute. 120 meter stigning. Ingen regenerering selvfølgelig!
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Bigisland

Ham, ingen som skriver hvilken størrelse dem har på felg/dekk når dem oppgir rekkevidde på bilen. Har hørt at egolf med 18" felger kan få redusert rekkevidden med nesten 50%

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA