Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D kjøpere, når forventes bilen? Pluss div info

Startet av jone brandsøy, tirsdag 24. februar 2015, klokken 07:27

« forrige - neste »

Ebe

Litt mindre rekkevidde er det vel med 18', men 50% er nok en voldsom overdrivelse. :)

Jeg ville sjekket dekktrykket i første omgang. Leafen min gikk fra 2,05kw/mil til 1,7-1,8kw/mil bare ved å øke fra 2,7->2,9 i dekktrykk.

Ellers så er det sol andre her skriver stor forskjell ved korte turer. Jeg regner 1 km pr 1% batteri på vinteren, deter med oppvarming med batteri på morgenen og etter jobb, bor selv i Bergen. Min erfaring er at våte veier ved +3 grader er mer krevende enn -5 og tørre veier.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

e-Golfer

At 18" gir 50% rekkevidde er skremselspropaganda. Fikk min bil i august i fjor, og kjører med 225-40/18" Continental dekk på sommerdekkene. I sommermånedene, så hadde jeg rekkevidde på 150km med normal kjøring i Normal mode (Altså overhode ikke forsøk på sparekjøring).

Har kjørt med 205 16" vinterdekk (også Conti piggfrie) i vinter og byttet i går. Ved normalkjøring i dag til jobb, så gikk jeg opp fra vinterdekkenes 18-19 til ca 20-21 kW/100km. Forøvrig har jeg ligger på ca 20kW/100km gjennom vinteren i Bergen uten kulde, og hatt en rekkevidde på ca 10-12 mil.

Igjen, som flere påpeker. Sjekk dekktrykk. For lite dekktrykk suger enormt med rekkevidde.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Puzoni

Apropos dekktrykk, er det noen som kan svare på hva som er optimalt dekktrykk foran og bak på en E-Golf med tanke på kjørelengde / komfor / sikkerhet. Har sjeldent mer vekt enn meg og poden i bilen, dvs 120 kg nyttelast inklusiv litt baggasje. Har prøvd å lete gjennom andre tråder som omhandler dekk og felger uten å lykkes.

Kjører hhv med 15" vinter- og 16" sommerdekk.

Soleia

Har ikkje sett det kommentert nokon stad, men eg har inntrykk av at vindusviskarane og stel ein del straum?
- og dei har jo vore flittig i bruk her vest.  Har som de andre sett at forvarming har hatt stor effekt på rekkevidda, og at mange stopp undervegs stel mykje rekkevidde.  Er spennande å fylgje med på køyrecomputeren, og då temperaturen i går steig frå 0 - 9 grader, gjekk forbruket til/frå jobb frå 19,8 (forvarming) til 15,3 (utan varming) i normalmodus og bykøyring.
Har inntrykk av at varmepumpa har vore ei betre investering for dei tålmodige enn det vi vart forespegla av Møller då vi ikkje orka dei stadige utsettingane på levering og endra bestillinga til utan.

mortys

Når vi fikk bilen i fjor sommer, monterte jeg på et sett med 19" felger som jeg hadde fra en annen bil jeg hadde solgt med GY Assymetric 2 dekk (så godt som nye) og første dagen kona kjørte på jobb brukte hun altså 10mil rekkevidde for å kjøre 3,4mil.....GY dekka har en rullemotstand som er et stykke ut i alfabetet, så jeg regner med t det har mest med saken å gjøre. Vi har i vinter kjørt med Hakkapelitta R2 på originalfelg og rekkevidden har ligget rundt 13-14mil (forbruket ligger på ca 17-19kwh). Har i dag montert nye 18" og det skal bli morro å se hvordan det blir. Vi er uansett nødt til å innse at rullemotstand har utrolig mye å si på disse bilene.

Kent

Sitat fra: Soleia på torsdag 26. mars 2015, klokken 06:18
Har ikkje sett det kommentert nokon stad, men eg har inntrykk av at vindusviskarane og stel ein del straum?
Selv om observasjonen stemmer, så er nok ikke konklusjonen helt riktig.
Vindusviskere bruker minimalt med strøm, men når man bruker vindusviskere, så er det stort sett alltid regn eller våt kjørebane, som stjeler mye energi.

Bruker du vindusviskerne på en solskinnsdag vil du neppe merke forskjell i rekkevidden.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

hma

Vedrørende redusert rekkevidde, sjekk at ikke bremsene subber innpå, f.eks ved å kjenne om skivene er varme etter en kjøretur på ~20minutter.

Vedrørende vindusviskere og annet 12V-utstyr på bilen (lys, radio, etc), så stjeler dette forsvinnende lite.
Framdriftsmotoren yter ca 10'000W når bilen kjører konstant 80km/t langs flat vei. Til sammenligning vil hovedlysene til sammen yte 100W (gitt at det benytte 2X50W pærer). Vindusviskermotoren er trolig sikret med ~15A sikring, dvs den kan teoretisk trekke ~180W om den gikk kontinuerlig hele tiden.
En elbil sine innebygde "datamaskiner" har normalt et tomgangsforbruk på rundt 100-300W (det har jeg målt på mine elbiler).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

PerBear

Takbøyler tar lett 10-20 km av rekkevidden på e-Golf. Det samme gjør åpne vinduer i fart over 50-60 km/t.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jeschw

Har E-Golf uten WP. Org. sommerhjul og Hakka R2 på vinteren.
Nå i vinter har jeg, på dager hvor jeg bare småkjører her i Larvik, også opplevd totalrekkevidde på <80km. Men da hadde kjørte jeg jo ikke mer en 40km totalt ila dagen allikevel.
Jobber i Horten og har jo nå en ny flott E18 på vei ditt. Det jeg oppdaget fort, er at motvind kan drar forbruket mye mer opp en noen kuldegrader underveis. Kjører en i 110km/h og det blåser 30km/h (8m/s) imot, suger bilen strøm som om ved 140. Og det merkes ... spesielt når dekkene må "pløye" gjennom regnvann i tillegg.  ;)

Men ellers til trådstarteren: har du mulighet til å måle hvor mange kWh du lader på batteriet ut fra kontakten i veggen? Lader du feks. fra halvtom batteri til full uten å bruke forvarming, ser du jo om det er noe galt med batterikapasiteten om det er stor avvik fra de forventete 12 - 13kWh.
E-Golf siden aug.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA