Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Sindrefs, mandag 23. februar 2015, klokken 23:08

« forrige - neste »

Råde

Da dukker det et spørsmål opp for oss med 16A type 2 kabel (levert med eGolf):

Har nobil (og dermed ladestasjoner osv) mulighet til å vise hvem av disse ladepunktene som ikke tar ren 16A type 2?

For meg ser det ikke slik ut, siden et av disse punktene som jeg pleier å bruke (uten problemer) er oppgitt med 1 fas 32A
e-Golf | X75D

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. mars 2015, klokken 14:36
Nja, galt og galt. 32A Type 2 ladepunkter må ha to strømveier med separat 32A og 16A sikring om de skal støtte 16A kabler. Har de ikke det får du ikke ladet med en 16A kabel. Derfor er det en fordel å ha en 32A kabel, den fungerer uansett.

Kunne de ikke kjørt 32A via to sepparate paralelle 16A sikringer og bare brudt den ene hvis tilkoblet kabel er 16A ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

mihkku

Jeg er mer bekymret for at VW ikke har levert bilene med 32A kabel og 16A lader ...

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 15. mars 2015, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. mars 2015, klokken 14:36
Nja, galt og galt. 32A Type 2 ladepunkter må ha to strømveier med separat 32A og 16A sikring om de skal støtte 16A kabler. Har de ikke det får du ikke ladet med en 16A kabel. Derfor er det en fordel å ha en 32A kabel, den fungerer uansett.

Kunne de ikke kjørt 32A via to sepparate paralelle 16A sikringer og bare brudt den ene hvis tilkoblet kabel er 16A ??

Nei, du kan ikke garantere at strømmen fordeler seg jevnt mellom sikringene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FreMen

Jeg sendte mail til Tøcksfors Shoppings senter, og fikk følgende svar, legger det u ther til info:

Hei

Jeg er ingen spesialist på området , men har etter hvert fått litt erfaring på området.

Her i Sverige har vi 400V TN-nett  det vil si at 1 fas og nøytral leder / jord gir 230V slik som i Norge.
De ladestasjonene vi har i P-huset vil kunne avgi 22Kw lading til Elbiler
Hvis du har 6 Kw lader i din golf vil den kjenne av at her kan jeg lade 6 Kw ,men kabelen er for "tynn" beregnet bare til 16A og nekter lading.

Da er det nesten bedre at dere lader på de vanlige 16A kontaktene som sitter på samme plassene.
Du får ta kontakt med meg neste gang dere er på senteret så får vi se på dette i fellesskap.
Jeg er her i Töcksfors på "normal" arbeidstid ellers så må vekteren fortsatt hjelpe deg.

Med vennlig hilsen

Jan Morten Fossen
Driftleder /Verksamhetschef
Töcksfors Shoppingcenter AB

Elmo

#20
Sitat fra: FreMen på mandag 16. mars 2015, klokken 11:09
Hvis du har 6 Kw lader i din golf vil den kjenne av at her kan jeg lade 6 Kw ,men kabelen er for "tynn" beregnet bare til 16A og nekter lading.

Og det kan du si til han at er tull, fordi eGolf leveres ikke med 6Kw lader (i Europa).

Du kan også si til han at på ladestasjonen ved "@-bygget" i Oslo har de løst problemet ved å henge opp en 32A type2 kabel på stolpen (og bolte fast ledningen i håp om at ingen stikker av med den).
Det kunne kanskje de vurdere å gjøre samme med den kabelen flere har lånt av vekteren ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på mandag 16. mars 2015, klokken 16:02
Sitat fra: FreMen på mandag 16. mars 2015, klokken 11:09
Hvis du har 6 Kw lader i din golf vil den kjenne av at her kan jeg lade 6 Kw ,men kabelen er for "tynn" beregnet bare til 16A og nekter lading.

Og det kan du si til han at er tull, fordi eGolf leveres ikke med 6Kw lader (i Europa).

Du kan også si til han at på ladestasjonen ved "@-bygget" i Oslo har de løst problemet ved å henge opp en 32A type2 kabel på stolpen (og bolte fast ledningen i håp om at ingen stikker av med den).
Det kunne kanskje de vurdere å gjøre samme med den kabelen flere har lånt av vekteren ??

Da må det i så fall henges opp to kabler, siden Leaf, Trilling og Kia har Type 1 kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#22
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. mars 2015, klokken 18:11
Sitat fra: Elmo på mandag 16. mars 2015, klokken 16:02
Du kan også si til han at på ladestasjonen ved "@-bygget" i Oslo har de løst problemet ved å henge opp en 32A type2 kabel på stolpen (og bolte fast ledningen i håp om at ingen stikker av med den).
Det kunne kanskje de vurdere å gjøre samme med den kabelen flere har lånt av vekteren ??

Da må det i så fall henges opp to kabler, siden Leaf, Trilling og Kia har Type 1 kontakt.
Det har du helt rett i. Det hadde (har?) de ikke @ tenkt på.
Problemet er vel enklest å fikse ved å slutte å produsere 16A type2 kabler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

woody

Takk for info. Jeg har også hatt problemer med å lade på type 2 kontaktene med orginalkabelen til bilen.
Følte meg passe teit da jeg kom samtidig med 3 teslaer, der de bare koblet til gikk mens jeg ikke fikk til ladingen. Prøvde med flere av uttakene. Men da vet jeg endelig hvorfor.
Eneste forskjellen er altså at den er litt tykkere og tåler opptil 32 ampere. Dette vil fungere på egolfen selvom den kun trekker 16A?
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2013 Nissan Leaf
2019 Audi e-tron 55 Edition One

oaarum

Sitat fra: FreMen på søndag 15. mars 2015, klokken 12:16
Jeg prøvde type2 lading i Tøckfors Shopping senter i dag, fikk det ikke til å virke med min type2 kabel (som jeg bruker ofte i Norge). Jeg fikk låne en type2 kabel av en vekter, og den funka OK med en gang. Jeg la merke til at den kabelen var noe tykkere enn min, kanskje det var en 32A kabel. Vekteren sa han hadde vært borti liknenede tilfelle en gang før, og han skulle undersøke nærmere om det er noe "galt" med type2 ladepunktene i shopping senteret. Hygeglig vekter, service innstillt :)
var nok meg han hadde vært borti da :)
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på mandag 16. mars 2015, klokken 19:57
Problemet er vel enklest å fikse ved å slutte å produsere 16A type2 kabler.

Enig. Prisforskjellen er minimal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: woody på mandag 16. mars 2015, klokken 20:21
Takk for info. Jeg har også hatt problemer med å lade på type 2 kontaktene med orginalkabelen til bilen.
Følte meg passe teit da jeg kom samtidig med 3 teslaer, der de bare koblet til gikk mens jeg ikke fikk til ladingen. Prøvde med flere av uttakene. Men da vet jeg endelig hvorfor.
Eneste forskjellen er altså at den er litt tykkere og tåler opptil 32 ampere. Dette vil fungere på egolfen selvom den kun trekker 16A?

Jepp, fungerer helt fint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA