Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av jono, mandag 23. februar 2015, klokken 22:27

« forrige - neste »

jono

Jeg merket i dag at jeg tok nedi på fartsputer med s85 uten luftfjæring. Er det bilen som er for lav, eller er det fartsputene som er for høye i forhold til forskriftene? For å unngå å ta nedi må jeg da kjøre på puten med ene siden. Tipper det er på grunn av sporvidden og at den har "smale" dekk (245/45-19). Og at den da havner for lavt på puten.

Har ikke erfaring med så mange puter, men dette var de i  Hagerupsvei på Landås i Bergen ( kun en eller to).


christian1986

Har faktisk tatt nedi her selv også, og det er med luftfjærer...

lurium

Jeg tar nedi der med min bmw 525d touring, så det er nok pga at de er for høye.
Hvis noen finner ut hvem vi kan klage til og poster det her så kan vi alle sende epost / ringe etc.



Muffinman

Sitat fra: christian1986 på mandag 02. februar 2015, klokken 17:23
Har faktisk tatt nedi her selv også, og det er med luftfjærer...
Bil med luftfjærer er noe lavere i standard enn bil med stålfjærer uten last.


Thor2014


lurium

De høvlet faktisk ned de totalt unødvendige fartsdumpene på kokstad etter at mangen kommenterte de. Virker jo merkelig her i Bergen at de har behov for å lage de slik at man MÅ skrape nedi.

Min bil er ikke senket og har heller ikke sportsunderstell... så tenker teslaen faktisk enda oftere vil få norsk skraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap..... :)

P85D+

Generelt kan jeg passere fartshumper (dump=hull) med mye større fart enn f. Passat stv. som var forrige bilen. Skyldes vel litt luftdempere? Men i hovedsak lengre akselavstand.


P85D og 85D

lurium

Min bmw har også luft. Men de lager jo dumpene unødvendig høy. Merkelig at det ikke er mulig å lage en mal for slikt.

aness

Sitat fra: Thomas M på mandag 02. februar 2015, klokken 22:38
Min bmw har også luft. Men de lager jo dumpene unødvendig høy. Merkelig at det ikke er mulig å lage en mal for slikt.

http://www.vegvesen.no/_attachment/61426/binary/964072?fast_title=H%C3%A5ndbok+V128+Fartsdempende+tiltak.pdf

Fra 4.2, side 31:

"Humpene kan utformes på mange måter.
De følgende humptyper vurderes som mest
aktuelle i Norge, og det anbefales å velge
blant disse:

• sirkelhump
• modifisert sirkelhump
• trapeshump
• fartspute

Anbefalt høyde er 10 cm for alle disse typene,
bortsett fra fartsputer, som anbefales 8,3 cm
høye.


Humptyper høyere enn 10 cm anbefales ikke brukt."

lurium

De mangler fortsatt å følge sine egen standard.

Kjør gjennom kokstadveien i Bergen i cruiselcontrol 50kmt... alle dumpene er forskjellige høyder og utforming.

Holder man fartsgrensen så får man bulk i taket på enkelte av de.

Torpedo Ted

Er det meningen at man skal kunne kjøre over en fartshump i samme hastighet som vegen er skiltet med? Dvs, skal en kunne kjøre over uten å redusere hastigheten?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA