Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av GeirHM, mandag 23. februar 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

GeirHM

Hei erfarne elbilbrukere, jeg har noen spørsmål om hvordan jeg best forvalter min Tesla som pendlerbil. Spørsmålet er hva jeg gjør for å optimalisere vedlikeholdet av batteriet i mitt daglige bilhold.

Her er utgangspunktet. Vi venter vår TMS 85D i mars og vi installerer et rødstikk 400v - 16amp i garasjen. Bilen skal kjøre omlag 1000 km i uka i deler av året. Kjøringen er slik: To dager i uka mellom Røyken og Porsgrunn og tre dager i uka Røyken - Oslo, i tillegg til privatkjøring på kveldene og i helgene på vanlig vis.

Utfordringen er ganske sikkert turene til og fra Porsgrunn. De er på 142 km hver vei (tot 284km) og bilen passerer SC i Lier to ganger hver dag (etter 22 km og 262km). Det er fire ladeplasser på jobben, men det er mange om beinet. Det er nesten umulig å planlegge med tilgang til disse tror jeg. To av de fire er utstyrt med røde industristikk (400/16). Snitthastighet på disse turene ligger i dag på i underkant av 90km/t og 90 % foregår på motorvei (men det  er fortsatt noen flaskehalser ja). På motorveien ligger fossilbilen i dag vanligvis i hastigheter som ikke utløser prikkbelastning, lange strekk har 110km/t grense.

Turene til Oslo er på 40 km hver vei (80km) og det er variabel tilgang til ladeplasser der og. Men de er vi mindre avhengige av tror jeg. Køkjøring både til og fra.

Spørsmålet er hva slags ladepraksis vi bør legge opp til.

1.
Turene til Porsgrunn, hva slags oppladning av batteriet (i prosent) bør vi starte turene med? Målet må være å ha minst mulig stopp underveis men det må balanseres opp mot behovet for å ha et godt bilhold over tid. Om jeg tar utgangspunkt i Teslas langturskalkulator og legger inn 110 km/t på motorveien vil et 100 % oppladet batteri gi meg en rekkevidde på 336 km når det er null grader ute og jeg har oppvarming av bilen (AC). Men snittet på turene er jo aldri i nærheten av slike hastigheter. Samtidig er 336 km omtrent forenlig med turen jeg kjører inkludert en sikkerhetsmargin på 50 km. Men hvor bra er det å lade batteriet til 100 % to ganger i uka? Og om jeg likevel må gjøre det, er det noen måte jeg kan forsikre meg at bilen ikke når opp til 100 %  før rett før turen starter? Jeg har forstått at batteriet ikke har noe godt av å stå med 100 % ladning over tid. Er det noe poeng å lade til 90 % og så legge inn et fast stopp på SC i Lier hver gang bilen returnerer fra Porsgrunn? Eller er det beste å gjøre en innsats overfor arbeidsplassen for å få til en mer oversiktlig ladesituasjon på jobben?

2.
Hva er anbefalt opplading (i prosent) når bilen brukes på de mye kortere turene til Oslo (t/r 80km)?

3.
Hva er anbefalt opplading når bilen brukes bare til småkjøring i nærområdet (Hurumhalvøya er stor og det er lange distanser over alt, småkjøring blir fort på 50km på en kveld).

4.
Hva er best generelt? Ha lav oppladning av batteriet men mange små ladeøkter, eller høyere oppladning og sjeldnere ladeøkter?

Jeg takker for alle innspill og svar! 



GeirHM

Takk for informativt svar Sven-E! Du tror altså at 80% oppladet batteri er tilstrekkelig opp og ned til Porsgrunn? Jeg glemte å nevne at bilen vil stå hele arbeidsdagen på en åpen parkering der. Er jeg heldig kan jeg lade, er jeg ikke det må den stå. Men du mener altså at 284 km er innfor det jeg kan håndtere med slik lading. Det lover godt! Og jeg har jo SC'en i Lier i bakhånd, i tillegg til at det kommer flere type-2 punkter langs med E-18 (om broene holder...).  ;)

Olatho

284 km er ikke noe problem.
Men lad heller til 90 eller 100% de første dagene, til du kjenner akkurat ditt kjøremønster og forbruk, så slipper du å bekymre deg. Etter noen turer vil du nok sitte med en ganske god følelse av hva du faktisk trenger.
Du bør ha kapasitet nok i garasjen til at du alltid kan starte dagen med feks 80% nesten uansett hva status er når du parkerer om ettermiddagen.

Hyperstress

#3
1. Jeg pendler under ganske like forhold. Om du holder godt driv, og har det varmt og godt i bilen, så kommer du til å bruke 90% på T/R Porsgrunn nå på vinteren. Jeg ville ladet opp til 100% de første par gangene, og så sett om jeg kunne basere meg på 90% lading etter det. Jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å ladet til 90% noen dager i uka.

2. Så lavt som mulig er ideelt for batteriet, men om du lader til 70% til daglig småkjøring så er cellespenningen uansett så lav at det betyr lite for slitasje, og så har du også god rekkevidde om det dukker opp noe uforutsett.

3. Samme som 2.

4. Klattlading til lav SOC (%) gir lengst batterilevetid. Jeg lader til 70%, og plugger i hver kveld. (Når jeg jobbpendler så lader jeg til 80% for å ha nok til T/R)

Edit: Når jeg sier lading til "lav SOC" så mener jeg ikke lav som i tilnærmet tomt. Batteriet bør ikke stå tomt over tid.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Sitat fra: Sven-E på mandag 02. februar 2015, klokken 20:42
Med 80% har du et sted mellom 330 og 350km til rådighet.  Avhengig av kjørestil, temperatur og hvor "slitt" batteriet ditt er.  (Mitt, slitt ca. 1 år = 341km ved 80%)
Jøss. Rated eller? Jeg får under 300tkm ved 80% etter software"oppdateringen" som kom i september.

hgs

#5
Hei, jeg er i tilsvarende situasjon med pendling Bø - Sandvika 2 ganger i uka(260 km t/rt). Her er det riktignok en god del mindre motorvei, men mye svinger og stigninger.

Sommerstid vil det holde greit med 80%. Vår og høst også, så lenge veien er tørr og varmebehovet er lavt.

Vinteren er annerledes, og min erfaring er at et par minusgrader og snø/slaps i veibanen raskt øker forbruket med 25%. På motorvei bruker du fort 2.5 kwh/mil, og da nærmer du deg grenseland med 90% iallfall.

I denne tråden ser du forøvrig hvilke erfaringer de fleste har med lading til 90% SOC:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16529.45.html

Sven-E: Får du virkelig 341 tkm ved 80% SOC?

Selv var jeg heldig: Jobben fikk opp tre ladeplasser for elbil rett før Teslaen kom i hus. Det hadde gått greit uten, men veldig deilig å slippe å rangelade eller stoppe i Lier på hver tur. Nå lader jeg til 70%, og har stor buffer.

Jeg hadde uansett lobbet litt for en et par ekstra ladepunkter. Trenger jo ikke være mer enn 16 A.

Ellers får du jo 55 km/t på det opplegget du har i garasjen, og det hjelper jo godt. Da slipper du å bruke mer enn ca 1,5 time ladetid over 80% selv om du fullader. 100 % to ganger i uka vinterstid bør ikke være så ille da.

EDIT: Det er jo også en viss fare for at du får en omvei på turen til Porsgrunn en god stund framover...
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

GeirHM

Jeg er nettopp tilbake fra den helt nye omveien på E18... Må være imponerende ingeniørkunst når den ikke falt helt sammen. Og jeg er tilbake der jeg har vært de siste to årene med omkjøringer og veiarbeid. Sukk.

Men det er morsomt å se hvor mange her inne som bruker Tesla som pendlerbil. Synes egentlig jeg ser veldig få opp og ned E18. Jeg har fått mange gode tips om hvordan jeg starter mitt Teslahold. Jeg hadde egentlig håpet å få 400v/32a på hjemmebane, men e-verket krevde at jeg la inn ny ledning til huset. Og da må jeg muligens grave. Så jeg legger opp en kurs dimensjonert for 32 men bruker bare 16a. De fleste mener jo at det bør dekke behovet.
Svein-E sier jeg bør lade med så lav amp som mulig. Det er det ingen andre som tar opp? Ellers ser det ut til at de fleste er enige om at lading til 70% er et godt vedlikeholdsgrep. Jeg får ellers lære meg hvordan jeg lader slik at perioden med 100% lading er kortest mulig.
Jeg håper ellers å få til et samarbeid med de andre på jobben med elbil slik at jeg kan planlegge med lading der også. Det er faktisk 2 røde industriuttak der og så vidt jeg vet er det interesse for å få til et samarbeid med Tesla om utplassering av ladestasjoner der som også kan komme utenforstående til gode. Porsgrunn er jo ellers pga sin beliggenhet et rimelig opplagt sted for utbygging av en SC vil jeg si. Uansett, får jeg til en ordentlig ladesituasjon der så kan jeg holde meg til 70% som vanlig ladegrense til daglig.
Igjen, tusen takk for svært nyttige tilbakemeldinger!


hgs

Ikke enig med Sven-E i at man bør lade så sakte som mulig. Man skal opp i 1C (Full ladet på 1 time), dvs 85 kw på Tesla 85 før det blir snakk om at hurtiglading kan være skadelig for batteriet. For hjemmelading har fart ingenting å si for slitasje, 22kw blir også altfor svakt.

Tvert i mot er det bra å lade så fort som mulig over 80%, da dette vil gjøre at batteriet tilbringer minst mulig tid i dette området. Ellers en del bra info om dette her:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15740.0

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Hyperstress

Svein E:
Det er ikke problematisk for batteriet å kjøre ned til 0 indikert så lenge en ikke forlater bilen slik, men setter den til lading. Det er en buffer i bunn.
Og som nevnt tidligere så må en opp i mange kW før vi snakker slitasje på batteriet. Lade med høy A hjemme har ingen negativ effekt.
Og å skru ned stereo og setevarme har tilnærmet ingen innvirkning på rekkevidde. Lavere hastighet og klima derimot..!

:)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

fonberg

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. februar 2015, klokken 20:54
Sitat fra: Sven-E på mandag 02. februar 2015, klokken 20:42
Med 80% har du et sted mellom 330 og 350km til rådighet.  Avhengig av kjørestil, temperatur og hvor "slitt" batteriet ditt er.  (Mitt, slitt ca. 1 år = 341km ved 80%)
Jøss. Rated eller? Jeg får under 300tkm ved 80% etter software"oppdateringen" som kom i september.

@Muffinman: Har du ikke fått 6.1 enda? Min S85 økte fra ca 345 til ca 354 tkm ved 90% da den fikk 6.1 (S85 fra november 2013, kjørt 36000 km). Blir interessant å høre om estimatene på din bil også endrer seg til det positive med 6.1.

Til trådstarter: Din pendlerhverdag kommer til å bli uproblematisk, så lenge broene holder  ;) Det er veldig kjekt å ha en SC på pendlerstrekket, den kan du bruke som backup på vei hjem på dager hvor du bruker mer enn forventet. En stopp på SC de dagene du har behov gir deg ei mil i minuttet om du har lav SOC.
Som de andre sier her så fyller du med en hastighet som gir deg 90% SOC ved avreise hjemmefra om morgenen, dette vil normalt holde så du slipper å stoppe for å lade før du er hjemme igjen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Ref Teslas ladekalkulator stiger effektiviteten med høyere ladeeffekt.
Dvs. det blir større tap i ladeprosessen jo lavere ladeeffekt du benytter.

Jeg har satt opp 230V 32A hjemme, og lader i praksis alltid med den hastigheten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: fonberg på tirsdag 03. februar 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Muffinman på mandag 02. februar 2015, klokken 20:54
Sitat fra: Sven-E på mandag 02. februar 2015, klokken 20:42
Med 80% har du et sted mellom 330 og 350km til rådighet.  Avhengig av kjørestil, temperatur og hvor "slitt" batteriet ditt er.  (Mitt, slitt ca. 1 år = 341km ved 80%)
Jøss. Rated eller? Jeg får under 300tkm ved 80% etter software"oppdateringen" som kom i september.
@Muffinman: Har du ikke fått 6.1 enda? Min S85 økte fra ca 345 til ca 354 tkm ved 90% da den fikk 6.1 (S85 fra november 2013, kjørt 36000 km). Blir interessant å høre om estimatene på din bil også endrer seg til det positive med 6.1.
Ingen endring. Har ikke kjørt den langt ned etter oppdateringen riktignok, men 100% SOC avstedkommer nå ca. 370tkm. 90% gir 330, og 80 like under 300.

GeirHM

#12
Sitat fra: fonberg link=topic=19396.msg319859#msg319859 date=
quote ]
Til trådstarter: Din pendlerhverdag kommer til å bli uproblematisk, så lenge broene holder  ;) Det er veldig kjekt å ha en SC på pendlerstrekket, den kan du bruke som backup på vei hjem på dager hvor du bruker mer enn forventet. En stopp på SC de dagene du har behov gir deg ei mil i minuttet om du har lav SOC.
Som de andre sier her så fyller du med en hastighet som gir deg 90% SOC ved avreise hjemmefra om morgenen, dette vil normalt holde så du slipper å stoppe for å lade før du er hjemme igjen.

Takk for det. Det betyr at du ikke ville være bekymret over en situasjon hvor du lader til 90% to ganger i uka? Mhp å sikre godt vedlikehold av batteriet over tid altså. Vår bil kan godt komme til å kjøre 50 000 km i året og siden verditapet antakelig blir veldig stort er vi avhengige av at bilen forvaltes slik at vi kan ha den i svært mange år. For selv om Tesla gir en god garanti for feil, må vi ta ansvaret for kapasitetstap knyttet til vårt daglige bilhold. Så gode vaner som forlenger batteriets levetid oppfatter jeg som svært viktig. Av samme grunn kjøper vi så lang serviceavtale vi kan få. Denne bilen må vare lenge.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. februar 2015, klokken 10:41

Ingen endring. Har ikke kjørt den langt ned etter oppdateringen riktignok, men 100% SOC avstedkommer nå ca. 370tkm. 90% gir 330, og 80 like under 300.
Ganske likt hos meg etter 67000km - siste to "complete-mailer":
C: Complete / 80% / 298,6 km
C: Complete / 90% / 335,5 km
Elbilist

MrUnderhill

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å ligge på 90% en kort periode (noen timer). Men lader du til 90% (eller 100%), og lar bil bli stående så kan det ha litt å si for batteriet.

Jeg ville satt på scheduled charging, slik at bilen var ladet til 90% litt før jeg skulle reise. Batteriet ville da være ferdig oppvarmet, og du har litt ekstra buffer i forhold til rekkevidde.

Har du kort vei til jobb, ville jeg daglig ladet til 80%.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA