Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av GeirHM, mandag 23. februar 2015, klokken 22:13

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 03. februar 2015, klokken 11:47
Sitat fra: fonberg link=topic=19396.msg319859#msg319859 date=
quote ]
Til trådstarter: Din pendlerhverdag kommer til å bli uproblematisk, så lenge broene holder  ;) Det er veldig kjekt å ha en SC på pendlerstrekket, den kan du bruke som backup på vei hjem på dager hvor du bruker mer enn forventet. En stopp på SC de dagene du har behov gir deg ei mil i minuttet om du har lav SOC.
Som de andre sier her så fyller du med en hastighet som gir deg 90% SOC ved avreise hjemmefra om morgenen, dette vil normalt holde så du slipper å stoppe for å lade før du er hjemme igjen.

Takk for det. Det betyr at du ikke ville være bekymret over en situasjon hvor du lader til 90% to ganger i uka? Mhp å sikre godt vedlikehold av batteriet over tid altså. Vår bil kan godt komme til å kjøre 50 000 km i året og siden verditapet antakelig blir veldig stort er vi avhengige av at bilen forvaltes slik at vi kan ha den i svært mange år. For selv om Tesla gir en god garanti for feil, må vi ta ansvaret for kapasitetstap knyttet til vårt daglige bilhold. Så gode vaner som forlenger batteriets levetid oppfatter jeg som svært viktig. Av samme grunn kjøper vi så lang serviceavtale vi kan få. Denne bilen må vare lenge.

Jeg lader til 90% minst to ganger i uka selv, og bekymrer meg ikke for det. Men jeg passer på at bilen ikke blir stående i dagesvis med særlig over 80% SOC, da det er særlig høy eller lav spenning over tid som degraderer batteriets kapasitet. Det aller meste av statistikker tyder på at 20-80% SOC er "trivselsområdet" for batteriet over tid.

Derfor er det beste å beregne ladingen slik at batteriet er ferdigladet til man skal ut å kjøre. Til dette kan du bruke timeren eller strømstyrkejusteringen som kommer opp på storskjermen i bilen når du åpner ladeluka.

Eksempel: La oss si at du kommer hjem med 70 tkm igjen kl. 17, og skal ut igjen kl. 07 dagen etter, og du ønsker å starte dagen med 90% batteri. Vi sier at 90% tilsvarer 350 tkm (det er tilfelle for min bil pr. i dag). Da skal du fylle 280 tkm, som tilsvarer ca. 280/5=56kWt (tkm-estimatet tilsvarer omtrent 5 km pr. kWh, derfor deler vi på 5).

1) Begrense strømtrekk på storskjerm: Det er 14 timer til du skal ut igjen, så du kan begrense strømtrekket slik at den blir ferdig fylt til du skal starte. 56kWt/14t=4kW. Hvis du setter strømtrekket på 6A (gitt at du har trefas) vil du ha 90% batteri før avgang kl. 07.

2) Bruke timer på storskjerm: Du trenger fortsatt ca. 56kWt. Ved å lade med 11kW trenger du da 56/11=5,1 time på å lade til 90%. Setter du timeren til å starte ladingen f.eks. kl. 02.30 så vil batteriet ha 90% før avgang kl. 07.

Vær klar over at ladepunktene du bruker husker innstillingen (timer og strømtrekk) din fra sist du ladet der. Så det er alltid lurt å ta en sjekk på storskjemen når du har åpnet ladeluka, for å se om innstillingene er som du ønsker dem.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cairnz

Jeg gjør mye likt med fonberg, men jeg lader med 25A, og kan da regne lett 4 timer pr 100km. så hvis jeg er hjemme med 80km og skal avgårde kl 0600, så vil jeg som regel ha 300 på batteri når jeg kjører (80%). dette er ett sted mellom 8 og 9 timer. Med smart preconditioning og skedulering av hvac runder jeg alltid oppover, så jeg ville startet lading 21:00 hvis jeg skulle være "klar" 06:00.

Dette gjør det i alle fall såpass enkelt for meg at jeg trenger nesten ikke regne ut. tar alltid utgangspunkt i 100km = 4 timer, så hele prosessen med å åpne ladeskjerm, sette tidspunkt og trykke open charge port går typisk på < 10 sek.

Justere ladestyrken er aldri et alternativ her.
Elbilist

GeirHM

Takk for informative svar. Jeg kjenner at jeg gleder meg til bilen er her, slik at jeg kan prøve ut dette i praksis. Jeg synes det Svein-E skriver om at erfaringen er at lavere ladehastighet påvirker typical range positivt er interessant. Det må da tyde på at lavere ladehastighet som grunnregel er best for vedlikeholdet av batteriet? Uansett skjønner jeg at det er smart å planlegge ladingen slik at den er ferdig rett før bilen skal brukes igjen.

bb

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. februar 2015, klokken 16:58
1. Er det noe poeng å lade til 90 % og så legge inn et fast stopp på SC i Lier hver gang bilen returnerer fra Porsgrunn?
Med hastighetene du kommer til å ligge i, 120+ km/t på 110-sonen, så kommer du nesten til å få sjokk over hvor mye strøm den kan trekke på en våt dag med motvind. Regn med opptil 280 Wh/km som er ca. 1,5 ganger typical km. For å klare t/r Porsgrunn må du derfor ha ca. 420 km worst case. For å klare t/r uten lading på jobb må du ligge i 90-100 km/t på motorveien på regnværsdager. De dagene du får lading på jobb har du nok til å ligge i mer behagelige hastigheter.

SC på Lier er såpass nær Røyken at det verken er vits i å stikke innom den på vei til eller fra hjemmet. Hadde den ligget midt på ville en 5-minutters stopp hjulpet stort. Jeg ville prøvd å få til en ordning på jobben der de to røde stikkene kan brukes av to før lunsj og to etter. I løpet av fire timer lader bilen 200 km. I løpet av åtte timer blir det 400 km som er 0-100 %. De færreste trenger å henge på den røde kontakten hele dagen.

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. februar 2015, klokken 16:58
2. Hva er anbefalt opplading (i prosent) når bilen brukes på de mye kortere turene til Oslo (t/r 80km)?
På korte turer holder det med lading til 60-70 %. Jeg gjør dette selv når jeg henger rundt Oslo midt i uka.

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. februar 2015, klokken 16:58
3. Hva er anbefalt opplading når bilen brukes bare til småkjøring i nærområdet (Hurumhalvøya er stor og det er lange distanser over alt, småkjøring blir fort på 50km på en kveld).
Samme som punkt 2.

Sitat fra: GeirHM på mandag 02. februar 2015, klokken 16:58
4. Hva er best generelt? Ha lav oppladning av batteriet men mange små ladeøkter, eller høyere oppladning og sjeldnere ladeøkter?
Det beste for batteriet er å oppholde seg mest mulig rundt 50 % og minst mulig rundt 0 % og 100 %. Antall ladinger har ingenting å si. Husk at hver gang bilen regenererer energi ved nedbremsing så lades batteriet. I løpet av et år får batteriet flere tusen små ladinger.

Denne videoen regnes nesten som pensum for de som bryr seg om batterihelse. Å investere en time for å ta vare på et batteri som skal holde i 5-10 år synes jeg er verdt det :)



Når det gjelder saktelading så er jeg ikke enig i at lavest mulig strøm er gunstig alltid. Ankommer man med 10 % SOC er det beste å få ladet så fort som mulig opp til 50 %. Deretter kan den stå der og hvile. Og noen timer før avgang kan den lades opp til 60-70-80-90 % alt ettersom hva man trenger. Dette er det optimale, men ofte slitsomt å få til. En softwareoppdatering som gjorde akkurat dette hadde vært gull.

Ikke heng deg opp i hva du får på 90 %/100 % av rekkevidde. Dette er bare noe bilen estimerer. At rekkevidden plutselig faller eller øker har ingenting å si. Dessuten beregner hver enkelt bil typical km forskjellig. Min egen brukte 187 Wh/km som typical mens S60 lånebilen jeg hadde brukte 205 Wh/km. Så derfor kan man ikke sammenligne 1 km typical på en bil mot 1 km på en annen.

Tesla har selv sagt at lading under 80 % vil gjøre at bilen underestimerer rekkevidden. Men fortvil ikke. Den er der! Gjør man en lading til 100 % vil bilen vite noe om hva toppunktet er. Og dermed vil det se ut som du får mer rekkevidde. I praksis lurer du deg selv. Tesla har aldri gått ut og sagt at batteriet skal/bør balanseres jevnlig med å lades til 100 %. Dette er bare noe folk påstår.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GeirHM

bb:
SitatMed hastighetene du kommer til å ligge i, 120+ km/t på 110-sonen, så kommer du nesten til å få sjokk over hvor mye strøm den kan trekke på en våt dag med motvind. Regn med opptil 280 Wh/km som er ca. 1,5 ganger typical km. For å klare t/r Porsgrunn må du derfor ha ca. 420 km worst case. For å klare t/r uten lading på jobb må du ligge i 90-100 km/t på motorveien på regnværsdager. De dagene du får lading på jobb har du nok til å ligge i mer behagelige hastigheter.

Det du forteller her, tyder på hver gang det er møkkavær (og det hender jo...) så bør jeg passe på å ordne meg lading på jobben et par timer før jeg reiser hjem.

SitatSC på Lier er såpass nær Røyken at det verken er vits i å stikke innom den på vei til eller fra hjemmet. Hadde den ligget midt på ville en 5-minutters stopp hjulpet stort.

Jeg hadde også foretrukket en SC nærmere Porsgrunn, men slik den ligger, er den jo super å ha hver gang jeg vet det er behov for å gjøre noe på ettermiddagen hvor lademulighetene hjemme kanskje ikke er raske nok.

SitatDenne videoen regnes nesten som pensum for de som bryr seg om batterihelse.

Humhum, jeg har faktisk sett den. Ganske komplekse greier for en som ikke er spesielt teknisk interessert. Min mye bedre halvpart observerte meg mens jeg så på og gjorde seg nok noen tanker om mannfolk og deres sære greier. PS. Jeg har også hygget meg med din video om batterivedlikhold, om din laptop og el-sykkel. Veldig morsom!

SitatDet beste for batteriet er å oppholde seg mest mulig rundt 50 % og minst mulig rundt 0 % og 100 %. Antall ladinger har ingenting å si.

Dette var nyttig informasjon og viktig som pekepinn om hva jeg bør gjøre for å oppnå godt batterivedlikehold.

SitatAnkommer man med 10 % SOC er det beste å få ladet så fort som mulig opp til 50 %. Deretter kan den stå der og hvile. Og noen timer før avgang kan den lades opp til 60-70-80-90 % alt ettersom hva man trenger. Dette er det optimale, men ofte slitsomt å få til. En softwareoppdatering som gjorde akkurat dette hadde vært gull.

Den oppdateringen vil jeg også gjerne ha - om og når den kommer. Men mest av alt vil jeg ha min Tesla. Jeg synes jeg har ventet lenge (siden august). Men det har jo mange av dere gjort også, dere som er de virkelige veteranene med bilen.  Tusen takk for virkelig nyttige innspill og råd!


jkirkebo

SitatMed hastighetene du kommer til å ligge i, 120+ km/t på 110-sonen, så kommer du nesten til å få sjokk over hvor mye strøm den kan trekke på en våt dag med motvind. Regn med opptil 280 Wh/km som er ca. 1,5 ganger typical km.

280Wh/km? På E6 i Østfold har jeg vært oppe i over 360Wh/km i snitt over 10km og 334Wh/km i snitt over 50km ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. februar 2015, klokken 19:27
SitatMed hastighetene du kommer til å ligge i, 120+ km/t på 110-sonen, så kommer du nesten til å få sjokk over hvor mye strøm den kan trekke på en våt dag med motvind. Regn med opptil 280 Wh/km som er ca. 1,5 ganger typical km.

280Wh/km? På E6 i Østfold har jeg vært oppe i over 360Wh/km i snitt over 10km og 334Wh/km i snitt over 50km ;)

Med 42" dekk og henger på taket så blir det fort slikt.

jeg har forøvrig aldri vært over 280Wh/km i snitt (i Sverige).

I det siste har det lagt rundt 240Wh/km i 110 (19" og typisk østlandsvinter) for meg på samme vei som deg..
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på tirsdag 03. februar 2015, klokken 21:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. februar 2015, klokken 19:27
SitatMed hastighetene du kommer til å ligge i, 120+ km/t på 110-sonen, så kommer du nesten til å få sjokk over hvor mye strøm den kan trekke på en våt dag med motvind. Regn med opptil 280 Wh/km som er ca. 1,5 ganger typical km.

280Wh/km? På E6 i Østfold har jeg vært oppe i over 360Wh/km i snitt over 10km og 334Wh/km i snitt over 50km ;)

Med 42" dekk og henger på taket så blir det fort slikt.

Det holdt fint med slaps og kraftig vind ;)
Hjem fra Lillehammer på søndag havnet jeg på 207Wh/km. Føre og vær har ganske mye å si...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. februar 2015, klokken 19:27
SitatMed hastighetene du kommer til å ligge i, 120+ km/t på 110-sonen, så kommer du nesten til å få sjokk over hvor mye strøm den kan trekke på en våt dag med motvind. Regn med opptil 280 Wh/km som er ca. 1,5 ganger typical km.

280Wh/km? På E6 i Østfold har jeg vært oppe i over 360Wh/km i snitt over 10km og 334Wh/km i snitt over 50km ;)
Hvor langt hadde triptelleren gått da? På korte turer vil du typisk få slike høye tall. På mange av mine svensketurer i 110 og 120-grenser hvor jeg har ligget 10+ over grensen har jeg typisk fått 250-290 Wh/km på ulike føre- og vindforhold. På høye hastigheter spiller de mye større rolle enn temperatur.

Forrige helg da jeg kjørte fra Oslo til København lå jeg rundt 240 Wh/km på tur ned og hadde 4-8 m/s medvind. På tur opp fikk jeg motvind og forbruket steg til 280 Wh/km.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: bb på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. februar 2015, klokken 19:27
SitatMed hastighetene du kommer til å ligge i, 120+ km/t på 110-sonen, så kommer du nesten til å få sjokk over hvor mye strøm den kan trekke på en våt dag med motvind. Regn med opptil 280 Wh/km som er ca. 1,5 ganger typical km.

280Wh/km? På E6 i Østfold har jeg vært oppe i over 360Wh/km i snitt over 10km og 334Wh/km i snitt over 50km ;)
Hvor langt hadde triptelleren gått da? På korte turer vil du typisk få slike høye tall. På mange av mine svensketurer i 110 og 120-grenser hvor jeg har ligget 10+ over grensen har jeg typisk fått 250-290 Wh/km på ulike føre- og vindforhold. På høye hastigheter spiller de mye større rolle enn temperatur.

Forrige helg da jeg kjørte fra Oslo til København lå jeg rundt 240 Wh/km på tur ned og hadde 4-8 m/s medvind. På tur opp fikk jeg motvind og forbruket steg til 280 Wh/km.

Jeg hadde kjørt fra Oslo. Målingene er fra den delen av E6 som har 100/110 sone, altså fra avkjørselen til Drøbak. Bilen hadde stått parkert innendørs med lading hele tiden før. Blåste noe jævlig og det var slaps i veien, evt. mye vann.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Slaps + vind i kombinasjon med kald bil trekker en del ekstra strøm, ja :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: bb på tirsdag 03. februar 2015, klokken 23:10
Slaps + vind i kombinasjon med kald bil trekker en del ekstra strøm, ja :)

Bilen var gjennomvarm den, er 19 grader der jeg parkerer i Oslo. Så forbruket kom utelukkende pga. været. Var et par plussgrader, så ikke veldig kaldt heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA