Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavere spenning på 6+3 både ved belastning og lading

Startet av 19quiz76, mandag 23. februar 2015, klokken 13:11

« forrige - neste »

19quiz76

Trenger en permanent ladeløsning i garasjen på huset vi har kjøpt. Vet det er 230V, men er usikker på om jeg kan reserve 32A til lading av bilene.
Vet salto har skalerbare løsninger, men finnes det en ladeboks med duo-uttak som styrer strømmen til den bilen som trenger det mest? Eks. Teslaen trekker 32A frem til Leaf'en kobles til og så trekker de 16A hver?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

cra

Mener jeg har lest om slike løsninger her på forumet der du kan ha flere bokser som snakker med hverandre og justerer hvor mye hver enkelt får ut fra hvem/hvor mange som er tilkoblet. Antakelig under en av trådene for lading i fellesgarasje/borettslag.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

19quiz76

Kjenner til at salto leverer slike løsninger, men innbiller meg at det blir dyrt for bare to biler. Ser at de leverer en tandemløsning med to uttak i samme boks, men kan virke som det krever 400V og er mer tilpasset kraftigere effekt (11-44kW):

http://www.salto.no/produkt/100015-Tandemlader

Ideelt sett skulle jeg hatt en vanlig Salto-boks med to uttak, 16A til hver. Så kunne det ene uttaket levere 32A når det andre ikke er i bruk.

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

elektrolux

Vi tilbyr denne fra Ratio med begge typer ladepistol.

Pris ca 50 000 kr

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Ser ut til at jeg må demontere salto-stasjonen fra fellesgarasjen når jeg flytter, så jeg kan bruke denne i den nye garasjen. Denne er stilt til 16A, og kunne jo således stilles ol til 32A og ladet enten Leaf'en eller Teslaen. Salto mener at hver boks må ha dedikert kurs i sikringsskapet, kan det være tilfelle? Ellers ville jo et ekstra blått 316 uttak i for- eller bakkant av boksen kunne brukes til den andre bilen, enten med Teslas Umc og blått adapter eller en Charge-Amps 16A CEE-kabel for Leaf'en.

Hva tror du?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Balrog

Du vil klare deg helt fint med to standard 16A uttak (Helst lavt nede ved gulvet så ikke "kladdene" henger i kontaktene). Teslaen kan du lade når som helst og har så stort batteri at det kun unntaksvis er et problem å få ladet nok. Leafen derimot bør ha tilgang til lading enkelt. Invester heller i eventuell dyr ladeløsning når du har litt erfaring i behovet.

Sender deg kontonummeret mitt så du kan overføre noen av alle de kronene du sparer på dette supre rådet.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

ravn

Hei!
Jeg har utviklet en kontroller som passer salto som dynamisk fordeler tilgjengelig strøm mellom flere salto stasjoner.
Da er det lov i følge NEK standarden å kjøre begge ladestasjonene på samme sikring.
Kjører dette selv på jobb parkeringen med 2 ladestasjoner på 16A.
Lader en bil får de 16A, lader to biler får de 8, fungerer utmerket.
På 32A kan man da ha opptil 5 ladestasjoner:
1=32A
2=16A
3=10A
4=8A
5=6A

Send meg en melding om det er av interesse.



Sitat fra: 19quiz76 på søndag 01. mars 2015, klokken 19:33
Ser ut til at jeg må demontere salto-stasjonen fra fellesgarasjen når jeg flytter, så jeg kan bruke denne i den nye garasjen. Denne er stilt til 16A, og kunne jo således stilles ol til 32A og ladet enten Leaf'en eller Teslaen. Salto mener at hver boks må ha dedikert kurs i sikringsskapet, kan det være tilfelle? Ellers ville jo et ekstra blått 316 uttak i for- eller bakkant av boksen kunne brukes til den andre bilen, enten med Teslas Umc og blått adapter eller en Charge-Amps 16A CEE-kabel for Leaf'en.

Hva tror du?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

19quiz76

Siden jeg allerede har én saltoboks, monteres denne opp til Teslaen, så utstyrer jeg Leaf'en med ytterligere en Salto-boks.
Trikkern sa han kunne føre 10-kvadrat fra en trefaskurs og skille ut 16A til hver av boksene samt 16A til garasjeporter/lys/stikk.
Må likevel trekke nytt til sistnevnte, ettersom tidligere trasé gikk gjennom kjeller som nå skal leies ut.

Synes det høres ut som et ryddig oppsett, med mindre noen ser opplagte skjær i sjøen?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 09. april 2015, klokken 12:13
Siden jeg allerede har én saltoboks, monteres denne opp til Teslaen, så utstyrer jeg Leaf'en med ytterligere en Salto-boks.
Trikkern sa han kunne føre 10-kvadrat fra en trefaskurs og skille ut 16A til hver av boksene samt 16A til garasjeporter/lys/stikk.
Må likevel trekke nytt til sistnevnte, ettersom tidligere trasé gikk gjennom kjeller som nå skal leies ut.

Synes det høres ut som et ryddig oppsett, med mindre noen ser opplagte skjær i sjøen?

Høres greit ut. Antar det er snakk om en 32A 3-fase kurs. Denne kan da levere 18.5A til hver av de tre kursene om alle belastes likt. Men om du vil ha raskere lading av Teslaen går det da fint å legge opp til 20A til den og 16A til de to andre kursene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Hm - besnærende. 20A er visst også max av hva Hafslund ønsker av enfas-lading.
Visste jeg kunne regne med deg, Jens ;)
Vet du forresten om Salto-boksen lar en stille Ampere "trinnløst", eller bare i intervaller à la 10/16/32?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 09. april 2015, klokken 14:52
Hm - besnærende. 20A er visst også max av hva Hafslund ønsker av enfas-lading.
Visste jeg kunne regne med deg, Jens ;)
Vet du forresten om Salto-boksen lar en stille Ampere "trinnløst", eller bare i intervaller à la 10/16/32?

Jeg kjenner ikke Salto-boksen så godt dessverre. De boksene jeg selger kan justeres i intervaller på 1A, det er vel neppe noen teknisk grunn til at det ikke skulle være slik på Salto-boksen heller vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

De du selger; har du en link til de?
Hvis ikke; kobles de til med CEE-stikk à la de til Elbilhjelpen?
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 09. april 2015, klokken 16:19
De du selger; har du en link til de?
Hvis ikke; kobles de til med CEE-stikk à la de til Elbilhjelpen?
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_16A

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Du kan få med tilførselskabel med CEE stikk om du ønsker, eller koble de rett til nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Kanskje like greit å koble rett på nett. Men vil elektriker stå ansvarlig for en slik installasjon? Kan jeg gi ham noe teknisk info så han kan vurdere det?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA