Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Finansiering av ladeplasser

Startet av pwb, mandag 23. februar 2015, klokken 10:51

« forrige - neste »

fonberg

Vedlikehold på min TMS har de første 14 månedene og 36000 km kostet meg kr. 150,- Disse 150,- var parkeringsutgift for lånebilen jeg hadde mens min TMS var inne for div. oppgraderinger en dag nå i januar. Fikk igjen bilen vasket utvendig og innvendig, så den parkeringsutgiften tok jeg med glede selv.

Som direkte svar på det opprinnelige spørsmålet: Tesla krever ikke at man tar servicer for at garantivilkårene skal gjelde. Jeg vet ikke hvilke krav f.eks. Kia stiller i så måte.
Hvis man uansett velger å ta servicer på TMS, så er disse svært forutsigbare da de har faste priser som inkluderer alle deler som må byttes, unntatt dekk. Da står vi igjen med dekkutgiftene, som så klart vil være en direkte konsekvens av kjørelengde, kjørestil og type dekk man bruker. Etter min mening og erfaring så langt er bilholdet som TMS-eier meget forutsigbart. Faktisk det klart mest forutsigbare bilholdet jeg har hatt gjennom mine 25 år som bileier.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

RuneW

Denne skjønte jeg ikke. Det er vel ikke så rart at du har billig service om du velger å ikke ta service?

Om det er så lurt i lengden (les etter 5 år) er jo en annen sak.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

snurrehue

Sitat fra: Jejl på mandag 02. februar 2015, klokken 10:03
En stor forskjell er at Teslas serviceavtale også inkluderer slitedeler (ikke dekk), og det er mulig å gjøre en 8-års avtale(til 3500 kr/år). Når en fossilbil kommer opp i over 100.000km starter det ofte å bli virkelig dyrt med service og vedlikehold av fossilbilen. Vår forrige fossilbil som ble kjørt fra den var ny til ca 100.000 km krevde over 10.000 kr pr år på service og slitedeler.

Hvor gammel var den fossilbilen? Og hvilken type? Siste 6-7 år med fossilbilhold har kostet meg i snitt ca i overkant av 2000 kroner i året i service og slitedeler. Riktignok med gunstige service-intervaller. Men en fossilbil er ikke svindyr i drift i garantitida, akkurat som en Model S. Det er først når garantitida går ut at ting stort sett begynner å koste. Og da tviler jeg på at Model S er særlig billig å vedlikeholde.

Og når vi først kommer inn på serviceavtalen til Tesla: der har i hvert fall ikke jeg sett noe fullgodt svar fra Tesla på hva som faktisk er inkludert på service. Tesla har der gjort en elendig informasjonsjobb. Men det har man jo diskutert i en annen tråd her på forumet.

TorAtle

Alle nye biler som er under garanti har forutsigbart vedlikehold. Her kan man sjekke priser for alle BMW'er: BMW Service Inclusive. Eks 5-serie 4-cyl, 5 år / 100000km: 9221kr. Småtteri i forhold til verditap.
2014 BMW i3

fonberg

Sitat fra: RuneW på mandag 02. februar 2015, klokken 12:17
Denne skjønte jeg ikke. Det er vel ikke så rart at du har billig service om du velger å ikke ta service?

Om det er så lurt i lengden (les etter 5 år) er jo en annen sak.

Jeg sier ikke at det er billig, men at det er forutsigbart siden service har fast pris (er vel i underkant av 5000,-?) som også inkluderer deler.

Jeg er usikker på om årlig service er hensiktsmessig da Tesla tydeligvis monitorerer Tesla på en helt annen måte enn hva man er vant med hos tradisjonelle biler. Du finner mange historier her inne og andre steder om TMS-er som har blitt kalt inn for å få utbedret feil (f.eks. batteri, storskjerm osv) som eierne selv ikke har vært klar over.

Selv planlegger jeg å ta service annethvert år pga. da inngår bytte av bremsevæske.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

mr.rs4

Om en har Bmw(helt sikkert Mercedes og Audi og)  med automat girkasse, koster det ca 18-20000 kr for å bytte / flushe girkassen.
Clutch bytte kommer på 20000(Bmw m5 og audi rs4).
Bremser koster på Audi RS4 kom på 20000kr fremme og 11000kr bak.
Turboene røyk på Audi rs4,ca 110tusen for deler og arbeid.
Svinghjul på RS4 kom på 8000kr + arbeid.
Mine erfaringer på fossil biler(flere Bmw +m5, audi RS4, og Nissan 300zx) er at Tesla kan IKKE være dyrere enn de bilene jeg har hatt.
Så jeg ser fram til et billigere vedlikehold + mye billigere drivstoff utgifter
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

snurrehue

Sitat fra: mr.rs4 på mandag 02. februar 2015, klokken 13:07
Om en har Bmw(helt sikkert Mercedes og Audi og)  med automat girkasse, koster det ca 18-20000 kr for å bytte / flushe girkassen.

Jeg betalte 4000 kroner på merkeverksted da jeg flushet automatkassa på en 5-serie jeg hadde for ca 8 år siden. Nyere automatkasser har vel ikke blitt så veldig mye verre å flushe?

Dennis

Sitat fra: mr.rs4 på mandag 02. februar 2015, klokken 13:07
Om en har Bmw(helt sikkert Mercedes og Audi og)  med automat girkasse, koster det ca 18-20000 kr for å bytte / flushe girkassen.
Clutch bytte kommer på 20000(Bmw m5 og audi rs4).
Bremser koster på Audi RS4 kom på 20000kr fremme og 11000kr bak.
Turboene røyk på Audi rs4,ca 110tusen for deler og arbeid.
Svinghjul på RS4 kom på 8000kr + arbeid.
Mine erfaringer på fossil biler(flere Bmw +m5, audi RS4, og Nissan 300zx) er at Tesla kan IKKE være dyrere enn de bilene jeg har hatt.
Så jeg ser fram til et billigere vedlikehold + mye billigere drivstoff utgifter

B_Tesla

Sitat fra: sangiovese på mandag 02. februar 2015, klokken 13:32
Jeg betalte 4000 kroner på merkeverksted da jeg flushet automatkassa på en 5-serie jeg hadde for ca 8 år siden. Nyere automatkasser har vel ikke blitt så veldig mye verre å flushe?

Lurer litt på hva de da gjorde. Brukte same olje eller noe. Når det kommer til en automatkasse på en BMW, så koster det 6-7 lapper bare å byte olje på kassen. Det er da en mindre kasse - type 320ia. Det er da 2k i filtersett, pakninger og bunnpanne (hvor filteret sitter fast i bunnpannen), samt en voksen sum bare i olje. Oljen er jo ikke akkurat billig for en girkasse (spesielt på merkeverksted).

Skal du flushe i tillegg, blir det enda mer. Se ikke bort fra en pris på 10k på en vanlig 525d. Skal du gjøre det på en M5 kan du legge på en del kroner til. Lurer virkelig på hvordan du betalte 4k. Sist jeg byttet på en 320ia, fikk jeg 20% på deler og arbeid, og betalte 6-7.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

sn0le

Husker 90k servicen jeg hadde på en Galant stv jeg eide før.
2001 modell Galant Avance stv 2.0 automat.

De byttet registerreim, motorolje, girkasseolje, pollenfilter og sikkert en del småtteri til.
Men servicen kom på 14-15.000,-
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

pwb

Man kan vel kjøpe en serviceavtale på fossilbil som også inneholder slitedeler så vidt jeg vet, eller?

jone brandsøy

Klart det er serviceavtale på alle bil merker men den bilen jeg trenger dette mest på er min Tesla mod s

Bjoris

#27
Skal vi se, Kia eller Tesla? Hmmmm, vanskelig valg, hipps om happ for meg så vi ser på servicekostnadene for å finne ut, heldigvis ble det litt rimeligere enn på Kia så derfor ble det Tesla ;D Tulletråd...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bb

Hvorfor er Tesla et mer forutsigbart bilhold?
Fordi de to mest vitale og dyre komponentene, batteri og drive unit, har 8 års garanti/ubegrenset km.

Her er mine erfaringer etter første service på 97k km:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18224.msg299991.html#msg299991

Som kommentar til det jeg har skrevet tidligere:
- Olje til girkasse har intervall på 240k/12 år. Hvorfor den ble byttet har Tesla fortsatt ikke gitt meg noe svar på. Men jeg takker og bukker.
- En annen eier jeg snakket med har kjørt ca. 40-60k i året og hadde den inne hver 20k (mens jeg strakk den til nesten 100k). På hans servicer var det nesten ingenting de gjorde. Men jeg tipper at når han har tatt sin 100k service så har han samlet sett fått gjort det samme som på min bil.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA