Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Finansiering av ladeplasser

Startet av pwb, mandag 23. februar 2015, klokken 10:51

« forrige - neste »

pwb

Hva gjør at man kan si at Tesla er billigere å vedlikeholde og gir ett mer forutsigbart bilhold? Hvis man tar en ny Kia f.eks og en ny Tesla, hvorfor er Kia dyrere å vedlikeholde de 7 første årene? Skal vel ikke se bort fra at på år 6 og 7 så kan Tesla være mye dyrere å vedlikeholde. Hva er det som gjør at man har ett mer forutsigbart bilhold med en Tesla de første 7 årene i forhold til en Kia? Hva er serviceprisen på en Tesla f.eks? på en Kia så er det en fast pris på hver service og den er faktisk latterlig lav (huske rikke direkte nå, men rundt 3 lapper?). Det eneste som er i favør Tesla er 8 år på motor og drivverk, men mange har dette i forsikringen sin så det trener ikke bli så jævla dyrt med motorhavari som mange tydeligvis mener vil skje en vablig bil hele tiden siden det er så dyrt å ha en slik bil.
Er det rett og slett lureri eller svindel å påstå at en Tesla er billigere å vedlikeholde og at den gir ett mer forutsigbart bilhold?

Nei, er ikke Tesla HATER, men er bare oppgitt over hvor mye man skal glorifisere en bil som tross alt viser seg at ikke er bedre enn gjenomsnittet uansett. Noen får seg nok en skikkelig blåmandag den dagen garantien er borte og man skal betale selv.


bb

Tenker du på Kia Soul EV eller en fossil? Det blir uansett feil å både sammenligne to biler i forskjellige segmenter (stor familiebil vs kompakt) og i forskjellige klasser (premium vs folkebil).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Dårlig dag i dag?

SitatEr det rett og slett lureri eller svindel å påstå at en Tesla er billigere å vedlikeholde og at den gir ett mer forutsigbart bilhold?

Du kan jo starte med å fortelle hvem som påstår dette, og ikke minst hva den eventuelle påstanden hevder Tesla er billigere i forhold til. Slik det står nå gir det like lite mening som for eksempel "det er lengre til Oslo enn med fly".

ELTesla

Det er vel ikke aktuelt å sammenligne Tesla Model S med noen slags KIA.

Ta dette på KIA forumet så får du sikkert de svarene du ønsker.....   :o

snurrehue

Stort sett i de første 5 årene er det oljeskift på motor og girkasse som er forskjellen mellom Kia og Tesla. Ut over dette er de ganske "like".

Begge har vindusviskere. Begge har bremsesystem. Begge har servosystem. Begge har dempere. Begge har hjuloppheng. Begge har dekk. Begge har dører. Begge har bagasjeluke. Begge har klimaanlegg. Begge har lykter.

Når årene drar seg til, og garantitiden er utløpt, vil mer vedlikehold på bensin- og dieselmotor kreves. Registerreim. Tennplugger. Kjølevæske.
For Tesla Model S vil muligens batteripakken kreve litt vedlikehold. Dens kjølesystem må jo etterses. Kjølevæske byttes?
Model S har også noen potensielle kostnadsbomber i sikte. Vindusheisene brukes jo hver bidige dag når folk skal inn og ut av dører. Dørhåndtakene har en motor som nok heller ikke er evigvarende. På grunn av vekten/størrelsen har Model S oppheng, dempere, bremser etc som er langt kraftigere dimensjonert enn en typisk Kia. Dette koster også langt mer. Det hjelper ei heller på kostnadsbildet at man (enn så lenge) må ta service og reparasjoner på Tesla-verkstedene. Selv om Tesla hevder at de ikke skal tjene noe på ettermarkedet, har jeg min tvil om den sannhetsgehalten i den påstanden. Service-prisene på Tesla er jo ikke akkurat lave. Og det vi har sett av regninger på reparasjoner har jo hatt nær sagt hårreisende priser.

noGas

Model S er helt klart ikke noe billigere bilhold enn en Kia. Men det er ikke Mercedes S klasse vs Isuzu/Daewoo/Proton heller.

Er det verdt prisforskjellen? Opp til enhver.


Dennis

Å tro at man skal spare penger på service osv på en Tesla mot å feks en billig Kia tror heller ikke jeg er tilfelle, bare de ekstra dekk kostnadene spiser vel opp det meste der alene :P

Men at man sparer mye mot å ha en dyr BMW eller Mercedes er nok helt klart tilfelle :)
Skal man ha billigst mulig bilhold og gråter hver gang man skal på dass og må bruke "dyrt" dopapir så er Model S uansett feil bil å kjøpe.

pwb

Sitat fra: sangiovese på mandag 02. februar 2015, klokken 08:47
Stort sett i de første 5 årene er det oljeskift på motor og girkasse

oljeskfit på girkasse innenfor 5 år er nok for de fleste ikke noe kostnad. Hva er serviceprisen på en Tesla 20.000km/1år og neste påfølgende 20.000/år?

Trustno1

Sitat fra: pwb på mandag 02. februar 2015, klokken 09:27
Sitat fra: sangiovese på mandag 02. februar 2015, klokken 08:47
Stort sett i de første 5 årene er det oljeskift på motor og girkasse

oljeskfit på girkasse innenfor 5 år er nok for de fleste ikke noe kostnad. Hva er serviceprisen på en Tesla 20.000km/1år og neste påfølgende 20.000/år?

Ca 4500kr pr service (rundt 3500 om man forhåndsbetaler for 5/8 år)
Servicen er forøvrig ikke obligatorisk for å beholde garantien, så endel velger å ha lengre intervaller.

Ellers så er jeg også nysgjerrig på hvem som har prøvd å svindle deg med å påstå at Tesla har billigere vedlikehold.

Sjøhyene

Sitat fra: Trustno1 på mandag 02. februar 2015, klokken 09:43
Ca 4500kr pr service (rundt 3500 om man forhåndsbetaler for 5/8 år)
Servicen er forøvrig ikke obligatorisk for å beholde garantien, så endel velger å ha lengre intervaller.

Ellers så er jeg også nysgjerrig på hvem som har prøvd å svindle deg med å påstå at Tesla har billigere vedlikehold.

Legger meg på ca 1,5 år/30000km mellom hver service. Bilen har jo vært inne flere ganger allerede for diverse sjekk og småfiks. Så 3000 per år i kostnad på selve servicen er realiteten for meg.
Dekk derimot blir en betydelig større kostnad.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Jejl

#10
En stor forskjell er at Teslas serviceavtale også inkluderer slitedeler (ikke dekk), og det er mulig å gjøre en 8-års avtale(til 3500 kr/år). Når en fossilbil kommer opp i over 100.000km starter det ofte å bli virkelig dyrt med service og vedlikehold av fossilbilen. Vår forrige fossilbil som ble kjørt fra den var ny til ca 100.000 km krevde over 10.000 kr pr år på service og slitedeler.
I følge ofv (opplysningsrådet for veitrafikken) koster det rundt 9 kr pr kilometer å eie og kjøre en fossilbil tilsvarende Tesla Model S. Det vil si 1.440.000 kr etter 160.000km. Serviceavtalen til Tesla koster 28.000 for 160.000km/8 år. Så har du verdifall, dekkforbruk, forsikring osv i tillegg. Jeg tror Teslaen kommer best ut.

NegativeElectrode

#11
Hvorfor diskutere forhold man har dårlig grunnlag for å diskutere? Hva service- og reparasjonskostnadene blir på Tesla og andre elbiler blir i fremtiden blir kun spekulasjon. Alle innovative produkter er dyre i starten, så går kostnadene ned både for å kjøpe og eie. Hvor mye vet man lite om i dag.

Hva det koster å bruke bilen og nytteverdi i dag er mye mer interessant. Innkjøpskost, driftsutgifter og anvendelsesområder er det som er avgjørende for min del. Det som gjør Model S verdt investeringen er romslighet<edit>,rekkevidde,</edit>, komfort og superladere.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

mogu

Sitat fra: pwb på mandag 02. februar 2015, klokken 07:46
Hva gjør at man kan si at Tesla er billigere å vedlikeholde og gir ett mer forutsigbart bilhold? Hvis man tar en ny Kia f.eks og en ny Tesla, hvorfor er Kia dyrere å vedlikeholde de 7 første årene? Skal vel ikke se bort fra at på år 6 og 7 så kan Tesla være mye dyrere å vedlikeholde. Hva er det som gjør at man har ett mer forutsigbart bilhold med en Tesla de første 7 årene i forhold til en Kia? Hva er serviceprisen på en Tesla f.eks? på en Kia så er det en fast pris på hver service og den er faktisk latterlig lav (huske rikke direkte nå, men rundt 3 lapper?). Det eneste som er i favør Tesla er 8 år på motor og drivverk, men mange har dette i forsikringen sin så det trener ikke bli så jævla dyrt med motorhavari som mange tydeligvis mener vil skje en vablig bil hele tiden siden det er så dyrt å ha en slik bil.
Er det rett og slett lureri eller svindel å påstå at en Tesla er billigere å vedlikeholde og at den gir ett mer forutsigbart bilhold?

Nei, er ikke Tesla HATER, men er bare oppgitt over hvor mye man skal glorifisere en bil som tross alt viser seg at ikke er bedre enn gjenomsnittet uansett. Noen får seg nok en skikkelig blåmandag den dagen garantien er borte og man skal betale selv.

Ta deg en dusj, kaffekopp og en matbit så skal du se at mandagsfrustrasjonen roer seg litt :)

Når det kommer til det du er så forbanna på, så har jeg også hørt at elbiler generelt skal ha en fordel ovenfor fossil-biler da de ikke har like mange bevegelige deler og dermed skal trenge mindre vedlikehold, men kan ikke si jeg har hørt noen påstå at tesla kommer spesielt godt ut i forhold til dette igjen. Når det kommer til hva de faktiske vedlikeholdsutgiftene blir etter 5-8 år så er det noe man ikke vet enda, siden ingen biler er så gamle enda :)

Ha en fortsatt fin dag! :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Tesla P85D

Kan bekrefte at en Audi A6 2012, BMW X5 2008, BMW 5 serie 2008 og Mitsubishi Outlander 2008 er biler som alle har service på over 10.000,- og da snakker jeg ca hvert år med en kjørelengde på 25.000km i året. Snakker av erfaring. Hadde reg bytte på outlanderen og bare det kom seg på 16.000,-

Men det koster å ha Tesla også vil jeg tro. Bil er dyrt, så enkelt er det:)
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

sigurdi

#14
Kan svare for min mor som kjøpte ny kia (ikke elektrisk) pga lang garanti tid.
Bilen er snart to år servicene kostet 7500, men usikker om det var pr år eller 20000km.
Bilen har og vært inne og byttet to hjul lager på garanti og hun har da vært uten bil i en ukes tid hver gang.
Ellers er hun fornøys, men var billigere service på gamlebilen som ikke hadde garanti.
Men dette er småpenger uansett og noe en må ta høyde for uansett bilvalg.
Koster å ha bil, stor eller uvanlig bil dyrere en liten og vanlig både i kjøp og delebruk/service.
Er det svært mange biler på markedet blir deler produsert i større volume og lavere priser.

Jerome hos Tesla uttalte at de skal dekke utgiftene sine på deler og reperasjoner ikke prøve å flå kundene.
Men de har en dyr service organisasjon med 24h vakt telefon osv, dette koster og må dekkes inn.
Er det deler det går lite av er volumene små og prisene høye fra leverandør, større volume gir lavere priser.
Føler kunde at deler har for høy pris er det viktig å gi beskjed og fylle ut skjema etter service, de blir oversatt til engelsk og Jerome leser dem selv. (Tror det er en viss utluking slik at han slipper å lese 100 like)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA