Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Coop Økern har ikke ladeplass lengre

Startet av Rav4_EV, tirsdag 28. april 2009, klokken 14:30

« forrige - neste »

Rav4_EV

Lithium-ion guiden for nybegynnere.

Det er mange som ønsker å eksperimentere med ny batteriteknologi i sine gamle biler.
Jeg vil ta for meg noen av fallgruvene her slik at oddsen for suksess stiger.

De fleste «gode» batteritilbud får du rett fra Kina. Større seriøse batterileverandører er meget skeptiske til nye kunder uten at de får dokumentert kundens kunnskaper. De vil helst ikke se sitt navn involvert  i en eller annen ulykke med et eksperimentelt tilsnitt.

Kjøp batteri av en leverandør som andre har brukt. Bruk nettet til å finne ut om din leverandør er til å stole på. Moralen i Kina er en helt annen enn i den vestlige verden. De sender deg gjerne en pall kinesisk gråstein istedenfor  batterier.

Selv om andre har fått batteri av god kvalitet kan det hende de er fristet til å sende deg 2. sortering. De setter gjerne sitt rykte på spill for å bli kvitt et dårlig parti. Dessuten er det jo lett å skylde på kunden (deg) om batteriene ikke holder mål. Du har helt sikkert ikke fulgt spesifikasjonene deres til punkt og prikke.

Garantier kan du glemme. Den eneste måten du kan få erstatning for dårlige celler, er få med noen «gratis» på neste ordre. Frakten blir fort altfor dyr om du må få ettersendt et par celler. Kjøp mange nok slik at du har noen i reserve.

Noen leverandører jukser med flyfrakten for å skjule at det er lithium ion batterier. Både batteriene og emballasjen må sertifiseres før det kan sendes. Dersom du burde ha visst at batteriene var «farlig gods», og betalte frakt for «leketøy» kan du bli holdt ansvarlig både økonomisk og strafferettslig dersom flyet detter ned etter en eksplosjon i luften.

Kinesere bryr seg lite om patenter, men det gjør  tollvesenet i Europa. Mange batterisendinger har blitt stoppet og destruert fordi kineserne har brukt et stoff i batteriene som det skulle vært betalt lisens for.
Patentinnehaverne tipser jevnlig tollmyndighetene om juksemakere.

Når pallen med batterier endelig står her hjemme er en sikker installasjon i kjøretøyet essensielt.

Ingen batterikjemi er 100% sikker mot brann. Man kan til og med få et blybatteri til å brenne ved sterk overlading. Lithium ion batterier må ikke overlades i det hele tatt. En pakke med 40-50 celler må derfor balanseres på andre metoder.

Et moderne batteriovervåkingsystem vil overvåke samtlige celler, og jevne ut ubalanse ved å koble inn og ut en last over individuelle celler. Ved å styre og overvåke ladeprosessen kan man eventuelt avbryte lading dersom antall amperetimer ladet  overstiger hva som et tidligere utladet.

Du kan få kjøpt enkle celleovervåkingsystemer som kutter laderen dersom en celler overstiger en maksimal spenning, og kutter motor dersom en eller flere av cellene kommer under minimumsnivå. Hva skjer om det er feil på en av disse enhetene? Ville du sovet med dette montert på elbilen din i garasjen ved siden av deg?

Temperatur er viktig. Vil ladingen avbrytes dersom en eller flere celler passerer 50 grader? Lithium ion batterier har også visse egenskaper det må taes hensyn til når det blir kaldt. Noen batterier kan utlades ned til -20 grader, men må ikke lades under 0 grader. Fikser systemet ditt dette?

Hva skjer med batteriene når du fullader på en bakketopp, og «regenerer» de første kilometerene i nedoverbakke. Hvor vil du sende 50 til 100A ladestrøm når batteriene er fulle?

Det er to måter å designe overvåkingsystemer på.

Det ene er et system som avbryter prosessen dersom det oppdages feil.
Som et eksempel:
Laderen kobles bort med et rele dersom en celle passerer 4,2 volt

Det andre er et system som kun virker dersom alt er OK.
Som et eksempel:
Laderen vil kun lade dersom spenningen på samtlige celler er mellom 2 og 4,2 volt.

Hvor plasserer du ditt system?

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Lynet

Hva med eksplosjonsfaren for de forskjellige typer Li-ion batterier? Noen brenner/eksploderer meget lett, mens andre fabrikker sier de er meget sikre. Er det noen som vet mer om dette?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Det var batterier med kobolt som kunne ta fyr ved for høy ladespenning eller for dyp utlading. Disse hadde en cellespenning på 3,6 - 3,7 volt.

LiFePO4 som vel har hele elbilmarkedet nå tar ikke fyr, men har en cellespenning på 3,2 volt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#3
Jeg lest en artikkel om kjøp av batterier fra Kina som var litt morsom.
http://www.mpoweruk.com/freebie_request.htm

Husk ikke at jeg måtte fylle ut noen opplysninger først, men ikke så farlig.

For de som vil lære mer om emnet : Battery Vehicle society i UK har flere gode tråder om å bygge overvåkning selv.
http://www.batteryvehiclesociety.org.uk/forums/viewforum.php?f=3&sid=875d19d917cb5559b1b05f102312905a
Tråden hadde blitt for stor og var delt opp i hardware/ software . Fantastisk hva vanlig folk kan få til på hobby basis. Drivkraften Peter Perkins er en politiman!

Thundersky forum på Yahoo! er medlemskap nødvendig. Jeg lest en diskusjon her hvor CTO i Thundersky anbefalt å lade de cellene til mye høyere spenning enn var akseptert. Han ville jo prøve seg  og selge flere blokker.

Hvilken type BMS bruker du A.M?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Snakket med en som selger Buddy i dag, han kunne fortelle at deres tester med Li-ion hadde avslørt at det er BMS som har problem. Det er elektronikken som svikter. Dette gjør at cellene ikke holdes i balanse.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

Sitat fra: Ken på fredag 28. august 2009, klokken 20:33
Jeg lest en artikkel om kjøp av batterier fra Kina som var litt morsom.
http://www.mpoweruk.com/freebie_request.htm

Thundersky forum på Yahoo! er medlemskap nødvendig. Jeg lest en diskusjon her hvor CTO i Thundersky anbefalt å lade de cellene til mye høyere spenning enn var akseptert. Han ville jo prøve seg  og selge flere blokker.

Hvilken type BMS bruker du A.M?

Vel, morsom er kansje ikke helt dekkende. Det hørtes både tragisk og alarmerende ut. Jeg kunne ikke finne ut hvor gammel denne rapporten var, og det er jo synd at det ikke blir nevnt noen navn på produsenter. Det vil alltid være useriøse aktører, men mye har blitt bedre i Kina siste år.
Det som kan se ut som forfatteren, Caveat Emptor betyr bare "advarsel om at kjøperen handler på egen risiko".
Man må jo da kunne spørre hvorfor forfatteren ikke kan stå fram med navn? Hva vil forfatteren med denne rapporten?
Dokumentet inneholder ikke dato, men ble laget i Adobe 5.0 format. I dag bruker vi 8.0 Det kan jo være en indikator.

TS har forøvrig nylig gått ut med advarsel om ikke å lade de lenger enn til 3,65V. Det viser seg at levetiden vil bli betydelig redusert om man går noe særlig lenger opp i spenning ennn 3,65V.
Det kan også være lurt å ikke kjøre dem ned til 2,0V som man tidligere har snakket om. Faktisk kan man øke levetiden med kansje 50 % (fra 2000 til 3000 cyklinger) ved å ta ut kun 70% DOD istedenfor 80% DOD.

AM har forøvrig utviklet sin egen BMS. Hvilken metode og funksjonalitet får han selv presentere.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

#6
Den er nok litt gammel ja. Lest den 6 mndr siden.
Jeg venter til Kina har tatt den norske kjøpsloven ombord.

Hoved problem er som du sier, de største kjente produsenter vil ha ingenting å gjøre med private personer.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rasmus

#7
Jeg har desverre fått problemer med mine gode gamle batterier i Think'en

Nå tenkte jeg å handle inn LiFePO4 celler og bygge en kraftpakke på 200Ah.
Har funnet en forhandler i USA som selger Thundersky batterier til en meget hyggelig pris.
http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=TS-LFP200AHA

Må også ha en ny BMS og ny lader inn i systemet. Dette tenkte jeg  å handle fra samme sted.

Er det noen som har bygd om Thinken sin til Litium her på forumet som har noen erfaringer å bidra med, eller noen som har lyst å gjøre det samme - kan være kjekt å være flere hoder enn ett...

Rasmus

Ken

Arne Magnus Berg i Euromatic.no og svein Teistedal i Alternativenergi.no har montert Litium i Think biler mot betaling. Du finner ut selv hvor gjestfrie de er med hjelp.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rasmus

Takk, skal ta kontekt med de.

Da jeg sist sjekket med Euromatic kostet det 170.000 + moms (212.500) for å få 200Ah batterier.
Dette synes jeg er drøyt dyrt... Jeg kan få hele batteripakken fra USA for 53.000 + BMU og Lader.
Da havner jeg på godt under 100.000. Og hvis jeg kan få moms og tollfritak pga elbil så blir det hele ganske 'billig'.

R.

hens

Hei,
Så var det dette med momsfritak på biler men ikke deler igjen. Hvis du sender bilen ut av Norge, og monterer batteriet i bilen og kjører tilbake.....
Her er det en liten glipp  fra toll og avgift, eller muligens politikere.
De har ikke sett muligheten for at batteriene ikke er evigvarende.
Om en må kjøpe ny bil for å slippe mva, blir det litt meningsløst det hele.

Eller kanskje det er planlagt det hele, momsen kommer inn når batteriene ryker?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Med andre ord batterier og deler blir ikke momsfrie. Jeg fikk høre at en klart å importere en bil med ekstra batteripakke uten moms.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA