Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av harruz, søndag 22. februar 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

harruz

HEi, har lett, men ikke funnet noe på dette

Har eid en Leaf i to uker, og vil gjerne ha et lynkurs i hurtiglading.

En ting er å finne frem til hvor dette kan gjøres. Det skal jeg nok finne frem til selv ( om oversiktene er uptodate).
MEn hvordan gjøres dette i praksis på stasjonene. Er det kø systemer?
JEg har bare en "type1 til vanlig støpsel for stikk"-kabel. Bør jeg også supplere med ny ladekabel (type2?)
Bør man ha kontoer hos leverandørene, i tilfelle hvilke.
Finnes det ladestasjoner jeg bør holde meg unna av ulike grunner?

Håper dere el-bil-orakler kan dele av deres erfaringer her  :)
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

eHaakon

#1
Hei,

Den vanlige ladekabelen som følger med bilen og som du bruker hjemme skal ikke brukes ved hurtiglading; dette er 10A sakte-lading..

Det finnes en del "Semi-hurtigladere" rundt omkring som støtter 32A lading dersom du har kjøpt Leafen din med den opsjonen.  For å bruke disse må du ha en Type-2 til Type-1 kabel.  En slik stasjon gir deg lading ca 3 ganger så fort som du får med standardkabelen, men det blir jo fort en time eller to, uten at jeg har erfaring med det (har bare 16A lader selv).

Samme kabel gir deg også lading på 16A om du ikke har 32A lader; det går litt fortere enn standardladeren, men er ikke akkurat hurtiglading.  Men en del nye offentlige ladestasjoner har nå kun type-2 kontakt, så en slik kabel kan være nyttig uansett.

Ekte hurtiglading gjøres med likestrøm via en kabel som står fast i ladestasjonen og som plugges inn i den andre kontakten foran på Leafen.  Har ikke vært borti kø på stasjonen jeg har brukt (Stoa i Arendal), så hvordan det ordnes i praksis vil vet jeg ikke.  Om du trenger konto eller ikke avhenger av leverandøren, så det må du sjekke, men det er nok en fordel å ha, både økonomisk og praktisk.  Da starter du ladingen enkelt med et RFID kort. 

Det står bruksanvisning på stasjonene, eller i displayet; i praksis skal man lese av RFID kortet og plugge inn pluggen; det er en stor plugg med et klemhåndtak som må klikke skikkelig på plass. 

Det er lurt å prøve en gang når du ikke har dårlig tid eller er avhengig av å lade.

Lykke til!
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

emil

Sitat fra: eHaakon på søndag 01. februar 2015, klokken 02:36
Det finnes en del "Semi-hurtigladere" rundt omkring som støtter 32A lading dersom du har kjøpt Leafen din med den opsjonen.  For å bruke disse må du ha en Type-2 til Type-1 kabel.  En slik stasjon gir deg lading ca 3 ganger så fort som du får med standardkabelen, men det blir jo fort en time eller to, uten at jeg har erfaring med det (har bare 16A lader selv).

Vil bare presisere at alt som kobles på Type1 kontakten på en Leaf går i kategorien saktelading. 6.6kW (230V, 32A) som er det raskeste hvis man har valgt opsjonen 6.6kW lader er langt saktere enn "semihurtig" som er i området rundt 20kW. Du kan kalle det litt raskere saktelading.

Stolpene med Type2 kontakt er heller ikke ladere, de er ladekontakter (eller laderegulatorer) som sier i fra hvor mye effekt laderen får lov itl å bruke. For all AC-lading sitter laderen i bilen.

Ellers finnes det knapt semihurtige ladere til Leaf her i landet. Er en på Majorstua i Oslo og en i Skien.

Sitat fra: harruz på søndag 01. februar 2015, klokken 01:02
Bør man ha kontoer hos leverandørene, i tilfelle hvilke.

Fortum og GrønnKontakt er greie, men det er jo litt avhengig av hvor i landet du holder til

Sitat fra: harruz på søndag 01. februar 2015, klokken 01:02
Finnes det ladestasjoner jeg bør holde meg unna av ulike grunner?

Ishavsveien sine! Over 200kr pr lading uavhengig av hvor mye du trenger. Heldigvis har de bare et par ladere langs E6 sørover fra Oslo (+Lillehammer), men hvis det er der du skal kjøre mye er jo det litt dumt da de har kapret plasser så ingen andre får støtte til å bygge i området.

Gliderman

Min erfaring er at 6,6kw oppleves som vesentlig bedre en 10 og 16A lading. For meg sørger 6,6kw lader for at bilen er brukanes etter middag også. Kommer daglig hjem med +/-10% og har godt over 60% etter middag og kaffe.
Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

harruz

Takk for gode tips. Har norsk bil, og derfor ikke 6,6 kw. Har ihvertfall ikke fått opplyst dette.
Sikkert lurt å sjekke litt hvordan dette gjøres i praksis før det virkelig trengs, slik eHaakon tipser om.

Det fulgte med bilen noen kontaktadapetere, men selger ante ikke hva disse skulle brukes til.

Om det er slik at de nye ladestasjonene krever type 2 kabel, så får jeg vel spandere de rundt 2000 dette koster.
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Sitat fra: harruz på søndag 01. februar 2015, klokken 12:09
Takk for gode tips. Har norsk bil, og derfor ikke 6,6 kw. Har ihvertfall ikke fått opplyst dette.
Sikkert lurt å sjekke litt hvordan dette gjøres i praksis før det virkelig trengs, slik eHaakon tipser om.

Norske Nissan-pushere nevner sjelden 6.6kW muligheten. Sansynligvis fordi de heller vil at du skal brue de tusenlappene på ekstrautstyr de selv tjener mer på.

Sitat
Det fulgte med bilen noen kontaktadapetere, men selger ante ikke hva disse skulle brukes til.

Bilder?

Sitat
Om det er slik at de nye ladestasjonene krever type 2 kabel, så får jeg vel spandere de rundt 2000 dette koster.

Sjekk ladekartet for hva slags kontakter det er der du mest sansynlig vil lade. Hvis det er Type2 er det bare å kjøpe kabel med en gang. Selv har jeg ennå tilgode å måtte saktelade på et sted uten schuko, og det finnes knapt Type2 plasser her, så jeg har ennå ikke sett noen grunn til å kjøpe.

harruz

her er bilder av adapterne som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til.

Begge tar vanlig schukostøpsel i den ene enden, og gir da åpenbart nye kontaktmuligheter i den andre enden. Men til hva?


Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Sitat fra: harruz på mandag 02. februar 2015, klokken 09:19
her er bilder av adapterne som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til.

Begge tar vanlig schukostøpsel i den ene enden, og gir da åpenbart nye kontaktmuligheter i den andre enden. Men til hva?

Disse kan brukes til å lade med schukoladekabel (10-16A) fra blå enfase eller rød trefase 16A kontakter.

Den blå er f.eks vanlig i båthavner og campingplasser. Den røde er overgang fra trefas 400V til 230V enfas. Er nok ikke ofte du vil ha behov for disse, men de tar ikke mye plass i bilen. Har selv aldri hatt behov for sånne overganger.

Ingen av de har noe å si for Type2 ladestolper.

harruz

Takk for oppklaringen emil. Blir nok ikke ofte jeg trenger dette forstår jeg. Men som du sier, tar ikke allverdens plass i bilen.

Jeg har nå et par ganger stått ved en Oslo kommunes parkeringsplass med ladestasjon. På denne er det mildest talt upraktisk at schukostøpslet er 90 grader. Ikke minst fordi kladden er så nær støpslet, så innebærer dette at jeg må bende kabelen veldig for å få plass inn under det låsbare lokket. er dette vanlig?
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Det er desverre ikke uvanlig. Det er litt forskjellige utgaver av de gamle runde stolpene med nøkkel. Utformingen av schukokontaktene er litt forskjellige så i noen fungerer rette støpsler bra og vinklede (90 grader) dårlig, i andre er det motsatt.

Sørg uansett for at kladden ikke henger i kontakten, men i eget oppheng.

Hadde en periode schuko støpsel med ~45 graders vinkel på min Charge-Amps kabel, og det passet bra i alle stolper. Men kvaliteten på støpselet var så dårlig at det ikke fungerte i lengden. Var et støpsel jeg byttet til selv etter å ha fått smeltet den originale rette i en dårlig ladestolpe.

En del ladekladder har temperatursensor i støpselet så det er ikke bare å bytte med annet.

Oslo er derimot godt i gang med utbygging av Type2 stolper, og alle nye stolper der blir vel kun Type2 nå etter en periode der de har montert stolper med både schuko og Type2.

harruz

#10
For meg ser det ut til at denne stolpen er ganske ny ut.


Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

harruz

Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

harruz

skjedde et par små glipper her. Her kommer bildet jeg ikke fikk lagt ved.

Hvordan avlaster man kladden normalt? Her er det veldig vanskelig fordi den stikker akkurat utenfor det låsbare lokket. Har forøvrig bare den originale ladekabelen, men skjønner nå at jeg antagelig må koste på meg en type 2 kabel, og en hjemmelader (har hørt rykte om at det kanskje blir krav om hjemmeladere etterhvert)
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

emil

Det er den gamle type stolper, selv om de kan være ganske nye.

Kladden har nok noen passende hull du kan feste en snor i og så bruk en krok på bøylen over kontaktene. Hvis det uansett blir trangt kan en halvmeters skjøteledning være aktuellt å bruke.

Hvis 10A normalt sett holder for hjemmelading kan du vurdere å ha ladekladden permanent der og gå til innkjøp av f.eks en Charge-Amps kabel og en Type2 kabel. Da kan du få 16A fra schukostolper som gir ca 50% raskere lading hvis du trenger det. De gangene du trenger raskere lading hjemme bruker du Charge-Amps kabelen. Husk da med jevne mellomrom å sjekke for varmgang i kontakten når du stopper en lading før fulladet.

Men boks med Type2 kontakt eller fastmontert kabel+Type1 kontakt er helt klart det beste og tryggeste for hjemmebruk, men passer man litt på er ikke schuko så farlig som enkelte her skal ha det til.

Panduck

Sitat fra: emil på søndag 01. februar 2015, klokken 12:27
Norske Nissan-pushere nevner sjelden 6.6kW muligheten. Sansynligvis fordi de heller vil at du skal brue de tusenlappene på ekstrautstyr de selv tjener mer på.

Med det resultatet at min neste bil ikke kommer til å bli en Nissan, fordi jeg er så forbannet på dem for at de underslo denne informasjonen. Håper de føler de tjente på det :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA