Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Skyggedal, lørdag 21. februar 2015, klokken 19:01

« forrige - neste »

gausel

Helt enig med sølv-pilen! Det høres ut over her og i mange andre tråder, som bilen MÅ være 100% oppladet hver gang den skal ut en liten tur! Jeg hadde ikke brukt penger på ekstra kapasitet før jeg fikk prøvd ei stund om jeg virkelig hadde behov for mer!
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Gliderman

Behov for 6,6kw lading blir selvfølgelig veldig individuelt. Jeg kommer daglig hjem med tom tank +/-10%. Med 6,6kw lading så er det godt over 60% etter middag og bilen er klar for lokale oppdrag. Har riktig nok bare brukt 6,6kw siden nyttår, men for meg er dette perfekt. På jobb klarer jeg meg akkurat med 16A for å fylle helt opp før hjemturen.

Mvh Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

tomrh

Enig med siste taler. Det er ettermiddagen som er utfordringen. Vi løser det med to elbiler nå, men da vi hadde bare i-MiEV hendte det ikke sjelden at det ikke holdt med 16A lading og fossilen måtte ut på oppdrag. Etter min mening er 16A et must og 32A veldig kjekt å ha om man har bare en elbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomgri

Sitat fra: Gliderman på søndag 01. februar 2015, klokken 09:45
Behov for 6,6kw lading blir selvfølgelig veldig individuelt. Jeg kommer daglig hjem med tom tank +/-10%. Med 6,6kw lading så er det godt over 60% etter middag og bilen er klar for lokale oppdrag. Har riktig nok bare brukt 6,6kw siden nyttår, men for meg er dette perfekt. På jobb klarer jeg meg akkurat med 16A for å fylle helt opp før hjemturen.

Mvh Svein Erik

Hva slags løsning bruker du med 16A-lading på jobben?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Uten 16A lading hjemme og på jobben hadde jeg bare hatt ca 60.000km på km telleren på Leaf'en i stedet for 94.000km nå.
Hjemme har jeg en 16A lader på en egen kurs som bare har blitt trukket ut av schucko kontakten 1 gang per år når huset har blitt spylt. Med på jobb & andre turer har jeg en Charge-Amps justerbar 6-16A ladekabel. Original kladden på 10A har ligget fast i bilen som reserve og har bare blitt brukt en håndfull ganger.

Med vårt behov ville jeg primært gått får muligheten for 32A lading hvis jeg nå skulle hatt ny elbil innenfor "100 miles" gruppen (Leaf/Zoe/eGolf/i3) etc..
Siden vi strengt tatt bruker Leaf'en nå utover dens evne blir det snart en Tesla på tunet i tillegg til Leaf'en. Med

Teslaen ser jeg strengt tatt ikke behov for noe mer enn 16A lading hjemme. På langturer er det SuperCharger eller semihurtig lading som er viktig. Det samme vil gjelde neste gen. elbiler av "200 miles" gruppen (Tesla Model 3, neste gen Leaf, Zoe og eGolf med dobbel så stor batteripakke som i dag)

Gliderman

@tomgri
Jeg har kjøpt den nye kablen fra Charge Amps, Blue Spark fra Grønne Mil. gronnemil.no/collections/ladekabler/products/charge-amps-blue-spark-mode-2-type-1-6-16a-1f-240v-7-5m
Vil gjette på at den forrige versjonen er minst like bra og en del billigere.
Til 32A har jeg en boks fra jkirkebo.
Mvh Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Daeedor

Dersom du skal ha elektriker hjemme for å oppgradere kurser kan det lønne seg å kjøpe en veggboks med fast kabel INKLUDERT elektriker arbeide.  Eksempelvis vil en veggboks som gir 16 A ut til bilen din på kabel , gå på en 20A kurs fra sikringsskapet ditt.  ( dette vil ikke selgere av løse kabler snakke så høyt om , da de forutsetter at du kobler 16A kabelen på en 16A kurs. Den gir selvsagt ikke 16A inn på bilen din , men litt mindre....)

En fast veggboks på 16A ut til til bil , eller 32A ut hvis du har 6,6 kw lader i bilen din , gir raskest lading.
( 16A boksen står normalt på en 20A kurs , og 32A boksen står på en 40A kurs.)

Løse kabler på kontakt i veggen er ikke det samme !  8)

tomrh

Sitat fra: Daeedor på onsdag 04. februar 2015, klokken 10:21
Løse kabler på kontakt i veggen er ikke det samme !  8)
Jeg brukte nøyaktig to stk spiker, surret litt gaffa rundt hver og fikk en super holder for ladepistolen i garasjen. Kladden henges opp på spiker slik at støpsel ikke belastes. I praksis akkurat det samme, men ikke så fancy og dyrt. Og 16A-kladden trekker 16A.

Men folk er forskjellige, noen føler for å bruke haugevis av penger på bokser og spesialløsninger for å kjenne på det at ting er ordentlig og trygt og helst ser bra ut. Andre, slik som meg, søker alltid etter billigste løsning som duger til formålet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Daeedor på onsdag 04. februar 2015, klokken 10:21
Dersom du skal ha elektriker hjemme for å oppgradere kurser kan det lønne seg å kjøpe en veggboks med fast kabel INKLUDERT elektriker arbeide.  Eksempelvis vil en veggboks som gir 16 A ut til bilen din på kabel , gå på en 20A kurs fra sikringsskapet ditt.  ( dette vil ikke selgere av løse kabler snakke så høyt om , da de forutsetter at du kobler 16A kabelen på en 16A kurs. Den gir selvsagt ikke 16A inn på bilen din , men litt mindre....)

En fast veggboks på 16A ut til til bil , eller 32A ut hvis du har 6,6 kw lader i bilen din , gir raskest lading.
( 16A boksen står normalt på en 20A kurs , og 32A boksen står på en 40A kurs.)

Løse kabler på kontakt i veggen er ikke det samme !  8)

Niks, en 32A boks står normalt på en 32A kurs og leverer 32A til bilen. Det er ikke noe poeng i å ha en kraftigere kurs enn det boksen kan levere til bilen.

En 16A kabel gir også 16A til bilen, akkurat like mye som en 16A boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbil-1

en type 2 til type 1 / 32A ladekabel er kjekk å ha om du må innom en ladestasjon  for å lade på tur eller bare mens du er i butikken. Da kan du lade bilen med 6,6KWH mens du handler. Det kommer flere og flere slike gratis/delgratis/betale løsninger utenfor butikkene.

Thomas Parsli

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 04. februar 2015, klokken 13:26
en type 2 til type 1 / 32A ladekabel er kjekk å ha om du må innom en ladestasjon  for å lade på tur eller bare mens du er i butikken. Da kan du lade bilen med 6,6KWH mens du handler. Det kommer flere og flere slike gratis/delgratis/betale løsninger utenfor butikkene.

Jeg er enig og har en Type-2 kabel liggende i bilen (har allerede reddet meg en gang, hvor jeg måtte saktelade en halvtime for å rekke frem til hurtigladeren i Sandvika.
Men det er også kjekt å ha en ladekabel med Schuko-kontakt i bilen, det er fortsatt mange ladepunkter med Schuko-kontakt.

Og siden de fleste nye ladepunktene med Type-2 kontakt også har Schuko, er kanskje en Schuko-kabel med variabel ladehastighet (10/16A) den beste investeringen. Unntatt for de med 6,6kW lader som kanskje bør ha begge deler...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Skyggedal

Noen med formening om man burde kjøpe hos BNH? Sparer fort 20-30000 på å kjøpe av andre selgere som importerer selv... Skjønner at man kanskje ikke får med lyktespylere, men det bryr jeg meg fint lite om...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA