Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Skyggedal, lørdag 21. februar 2015, klokken 19:01

« forrige - neste »

Skyggedal

Hei. Har idag hatt min første tur i en elbil, nemlig en Leaf. Madammen i husstanden skal stort sett bruke den tur retur jobb og barnehage, ca 6-7 mil totalt, uten andre lademuligheter her hjemme. Problemet er at 10 A lading vil gå litt for smått, spesiellt ved seinvak og påfølgende morgenvakt. Hva slags lader burde jeg gå for? Jeg skjønte virkelig ikke hva selger hos BNH sa, kan få med en Salto hjemmelader til 13000, og en annen ladekabel for 8000? Hjemmeladeren skjønner jeg hva er, men hva burde man gå for? Er det slik at ved å ikke ta med noe, må bilen stå i 8-12 timer for å fullade batteriet uansett hvor man er?

emil

Laderen sitter i bilen og du kan aldri lade fortere enn den tillater. Ladekabelen med kladd eller boks på veggen sier bare i fra hva bilen kan få lov til å trekke som maks, og det laveste av bilens begrensning og veggboksen/kladden bestemmer.

Skal du lade fortere enn medfølgende 10A ladekabel er en 16A ladekabel alternativet. Da får du ca 50% raskere lading og går fra 0 til 100% på ca 7t (men du vil sjeldel være på 0%). 16A ladekabel kan enten være en portabel ladekabel (f.eks Charge-Amps Sparks) eller en veggboks lignende den Nissan tilbyr fra Salto.

Skal du lade enda raskere enn det kan du få Tekna-modellen med 32A (6.6kW) lader som tillegg og da er vi nede i 3-4t fra 0-100%, men du bør først sjekke med nettleverandør/elektrikker om du får lov til å montere en 32A ladeboks.

Ellers er det en liten jungel av ladekabler og løsninger, alle med sine fordeler og ulemper.

Jeg bruker kun Charge-Amps sin kabel da jeg kun lader borte.

Skyggedal

Greit. Ble litt klokere, men ikke så veldig.
Vil det si at den som sitter som standard i alle leafer er en 16A Lader? Eller 10A?
Og hva skal man med Mode 3, 32 A ladekabel man får med på kjøpet om man kjøper Nordic om bilens lader ikke er på mere enn 10/16A?

Noen som skjønner meg? :)

Skyggedal

Obs, i første inlegget skulle det stå uten andre lademuligheter enn her hjemme. DVS Her hjemme kan jeg skaffe hva som helst av strøm, på jobb er det ingen mulighet for lading.

emil

Standard lader i Leaf er 16A (3.3kW), medfølgende schukoladekabel (husholdningskontakt) med "kladd" gir tilgang på 10A. Mer er det ikke anbefalt (egentlig maks 8A) å trekke over lengre tid fra en schuko kontakt.

Når det gjelder lading fra stolper med Type2 kontakt vil en del 32A stolper ikke starte lading hvis man kobler en 16A ladekabel til, mens en 32A ladekabel og 16A billader derimot går greit. Litt unøaktigheter i standarden som definerer hvordan disse stolpene skal fungere har resultert i enkelte problemer. Derfor anbefales det å bruke 32A Type2-Type1 ladekabel uavhengig av lader i bilen.

Nordic-modellen er i prinsippet en Tekna med et par småting som mangler (som f.eks skinnseter?) og denne kan man også få med 6.6kW lader som tillegg.

Skyggedal

Greit, så dersom jeg bestiller en Tekna med 6,6KW lader kan jeg plugge den inn i en 32A kontakt her hjemme eller "hvor som helst"? Er fulstendig klar over at PhilipHauge 32A ikke er vanlig å ha på husveggen her i landet, men i teorien? Slik at jeg ikke trenger å kjøpe med egen hjemmelader?

Og, dersom jeg kjøper med 6,6KW lader, kan jeg eventuellt kjøpe det jeg eventuellt får lyst på av andre ladeduppeditter senere/ikke av BNH?

emil

Du må ha en passende ladekabel.

For 32A lading er det da best å bruke en "veggboks" (f.eks Salto) med Type2 kontakt og så bruke en Type2-Type1 kabel for å koble på bilen, eller en veggboks med fast montert kabel med Type1 kontakt.

Det finnes noen portable/semiportable løsninger som kan kobles på røde eller blå 32A kontakter, men til fast bruk hjemme er det helt klart en fast montert sak som er best/tryggest.

Alt av ladeduppeditter kan du kjøpe senere, og da helst ikke fra BNH, men fra butikker som selger til fornuftige priser. Hør gjerne her på forumet først etter tips og erfaringer. Sjekk gjerne priser fra andre leverandører og elektrikker før du slår til på ladeboks fra BNH med bilen. Kan bli rimeligere selv om BNH prisen er MVA fri.

Er sikringsskapet i umiddelbar nærhet av ladeplass kan man til og med plassere styringselektronikken der og kun ha en fast kabel med Type1 kontakten på veggen.

Tråd med diverse leverandører/butikker som selger ladeutstyr: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19092.0.html

tomrh

#7
Det aller billigste for å få ladet trygt med 16A hjemme er å kjøpe 16A regulerbar kabel slik Emil foreslår, EV institute er billigst.
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5

Få den levert med blå 16A enfas CEE-stikk.

Så får du elektriker til å sette opp blå 16A enfas CEE kontakt i garasjen.


Når kabelen skal brukes på tur, brukes en kort overgang CEE til schuko:
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/overgangskabler/overgangskabel-403159/

Ellers er det bare dumt å ikke kjøpe Leaf med 6,6 kW ombordlader først som sist.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:17
Ellers er det bare dumt å ikke kjøpe Leaf med 6,6 kW ombordlader først som sist.

Må bare legge til at i det øyeblikket bilen er satt sammen kan man IKKE oppgradere senere til 6.6kW lader. Derfor tar man det når man bestiller bilen selv om Nissan-selgerene knapt nevner den opsjonen og heller pusher chrome-lister, bagaseromsorganiserer, matter og andre ting de har mye større fortjeneste på.

tomrh

Sitat fra: emil på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:21
Sitat fra: tomrh på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:17
Ellers er det bare dumt å ikke kjøpe Leaf med 6,6 kW ombordlader først som sist.
Må bare legge til at i det øyeblikket bilen er satt sammen kan man IKKE oppgradere senere til 6.6kW lader.
Jo, men ikke Nissan. Elbilhjelpen.no gjør det, også for eldre Leaf, men slik voider garantien og koster typisk 20.000 spenn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Skyggedal

Greit.

Så det jeg burde gjøre, er da som følgende:
Kjøpe en Leaf Tekna, da jeg ønsker skinn, fra BNH med 6,6KW lader, uten noe mere kabler enn det som følger med.

Kjøpe en 16 A kabel fra en annen leverandør, eventuellt en 32A hjemmelader.

stemmer?

tomrh

Sitat fra: Skyggedal på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:30
eventuellt en 32A hjemmelader.
Har du 32A 3-fas fra før i garasjen? Hvis ikke, glem 32A lading hjemme. ;)

Installasjon av 32A 3-fas kostet meg 4000 totalt, og da fikk jeg ekstra billig jordkabel via en venn, jeg gravde kabel og gjorde det meste selv, elektriker koblet bare til i sikringskap og veggkontakt.
En 32A hjemmelader for veggmontering er dyr, typisk 8000 kroner. Man kan klare seg uten boksen med en overgang 32A enfas til 32A 3-fas.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: Skyggedal på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:30
Greit.

Så det jeg burde gjøre, er da som følgende:
Kjøpe en Leaf Tekna, da jeg ønsker skinn, fra BNH med 6,6KW lader, uten noe mere kabler enn det som følger med.

Kjøpe en 16 A kabel fra en annen leverandør, eventuellt en 32A hjemmelader.

stemmer?

Kort oppsummert ja. Faktisk uskker på om 32A Type2-Type1 følger med Tekna som standard.

Hvis du allerde har en 16A kurs der bilen skal lades bytter du ut schuko kontakten med den som @tomrh postet og monterer passende støpsel på en nyinnkjøpt 16A ladekabel (hvis den ikke leveres med CEE kontakt da). Så kan den henge mer eller mindre fast hjemme og så har du den originale liggende i bilen til krisebruk eller når man er ute på tur.

Hvis du ikke har nødvendig kurs og kontakt tilgjengelig bør du høre med elektrikker om pris for både 32A og 16A kontakt (+ pris for passende ladeutstyr) og sammenligne med priser fra BNH.

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:35
Sitat fra: Skyggedal på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:30
eventuellt en 32A hjemmelader.
Har du 32A 3-fas fra før i garasjen? Hvis ikke, glem 32A lading hjemme. ;)

Installasjon av 32A 3-fas kostet meg 4000 totalt, og da fikk jeg ekstra billig jordkabel via en venn, jeg gravde kabel og gjorde det meste selv, elektriker koblet bare til i sikringskap og veggkontakt.
En 32A hjemmelader for veggmontering er dyr, typisk 8000 kroner. Man kan klare seg uten boksen med en overgang 32A enfas til 32A 3-fas.
Men om du nå har 32A 3-fas tilgjengelig, så koster en 32A hjemmelader 6500 hos elbilhjelpen.no.
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_32A
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sølv-pilen

Urgangspunktet ditt er at bilen kun skal brukes til og fra jobb, 6-7 mil totalt.

Selv om jeg tror det kommer til å forandre seg, og med det gjør mitt innlegg her overflødig, så mener jeg 10A er mer enn nokk.

Man får mye på 10A over en fire fem timer, blir vel noe over 50% på fire timer, så behovet for 32A er kun der hvor bilen knapt rekker å bli kald før den må kjøres igjen., men det er altså ikke slik du beskriver bilens bruk. Jeg mener du trygt kan kjøpe den, gjerne med 6,6 kw lader, å satse på 10A medfølgende ladekladd, kommer til å holde lenge. Viser det seg at det blir for lite, Kjøp en 16A ladekladd eller tilsvarende værre er det ikke.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA