Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parameter monitoring solution

Startet av magnul, mandag 27. april 2009, klokken 20:12

« forrige - neste »

magnul

Da holder jeg meg til hjemmemetoden foreløpig. Har rigget meg opp i stua og sjekker spenningen ofte, så det er ingen stor fare for overutlading. Nå er jo hensikten primært å sjekke om heksekunstene jeg driver har noen effekt.

Skulle jeg gå til innkjøp av nye batterier kunne det kanskje være en ide å kjøre en profftest på dem før montering for å sjekke at det ikke er noe galt. Gylling prøver som sagt å frasi seg ethvert ansvar ved montering i elscooter.
Moopy Classic elektrisk scooter

magnul

Jeg har vært mye bortreist i det siste, men mens jeg har vært borte har jeg bedrevet voodoo på batteriene. Det går tydeligvis an å skremme ut litt ekstra av batteriene med litt desulfatering, men det spørs om det ikke er for seint.

Bunnpunktet av grafene viser hvor lasten ble koblet fra

Moopy Classic elektrisk scooter

magnul

Ser ut til at jeg må kjøpe nye batterier gitt. En pakke med biltemabatterier blir en tusenlapp mindre enn samme pakke hos Gylling. Det ville jo vært penger til øl i ferien det.

Noen som har kjøpt biltemabatterier noen gang? Det fremgår ikke direkte fra dataarket om batteriene er AGM eller Gel. Noen som vet / klarer å se det?:
http://www.biltema.no/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-413.pdf

Aktuelle batterier fra Gylling:
http://www.gylling.no/haze/pdf/HZB12-18.pdf

Er jo litt skeptisk til lagring / vedlikehold på biltemavarehuset av batterier. Har en følelse av at jeg kan få 3 som er to år gamle og ett som er 5.
Moopy Classic elektrisk scooter

hens

Biltma er vel et av de sikreste steder å kjøpe batterier, pga stor sirkulasjon.
Når det gjelder spesielle typer som ikke sirkulerer, vil det nok være lurt å sjekke datoen. Det pleier alltid å være en kode et eller annet sted.
18 Ah batteriet som er vist leveres vanligvis som AGM, men spør. Gelebatterier vil gjerne være tregere, og når c10 =c20 tyder det også på AGM.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

magnul

Takker for svar. Det var omtrent det svaret jeg ville ha  ;) Jeg har tenkt at det ikke er så veldig mange bruksområder for de batteriene der, og at det dermed ikke er så stor sirkulasjon. Får dra på Biltema i Bærum, der er det som kjent høyt forbruk av alt  :D
Moopy Classic elektrisk scooter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA