Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parameter monitoring solution

Startet av magnul, mandag 27. april 2009, klokken 20:12

« forrige - neste »

bosonic

#15
Etter mine beregninger viser denne utladetesten at batteriet kun leverer ca 6Ah

Utladestrømmen er ca 4,58A og dette representer en utladetid på ca 4,4 timer
Et AGM batteri yter normalt sett 85% av nominell kapasitet når det testes på 5 timer

Ditt 20Ah batteri burde i det minste hatt en kapasitet på 60-75 % (12-15Ah) med denne testen.


Pbq sitt 17Ah (fra Altitec) yter 14,45 Ah med utladetid på 5 timer, pris 799,- inklusiv mva og frakt

Mascot sin 2641 blylader kan lade to batterier samtidig og koster 1198,- inklusiv mva og frakt hos Altitek

2 slike ladere vil du spare inn på kort tid da du vil få lengre batterilevetid


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

magnul

Jeg ser jo at kapasiteten er dårlig. Noen som har formening om dette er sulfatering eller hva det er?

Det pussige er figuren er for batteriet jeg trodde var best.

Det jeg trodde var dårligst så ut som vist i vedlegg. Det ser mer riktig ut. Orket ikke lade ut helt til 11V siden jeg måtte komme meg i seng. Dette batteriet har stått kanskje en ukes tid med en desulfateringsdings koblet til. Irriterende at jeg ikke testet utlading før jeg satt den på.


Moopy Classic elektrisk scooter

bosonic

Det er helt umulig å vite hvorfor batteriet måler så dårlig. Dette pga at en ikke vet historikken til det spesifikke batteriet.

Det er mange variable som påvirker batteriene i en streng, og sålenge 4 stk  batterier lades med kun en lader uten noen form for balansering så vil batteriene få forskjellig lading (og utladingsnivå) og dermed bli skadet i forskjelig grad.

En årsak kan være at det spesifikke batteriet har fått for høy ladespenning, med påfølgende gassing og syretap. Dette fører raskt til sulfatering.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: magnul på fredag 10. april 2009, klokken 20:59
Hva med El cheapo balansering?:
Fant en billedserie om bygging av slike balanserere, men denne bruker en lyspære i parallell med motstanden. http://www.evdl.org/docs/zenerregs.pdf Det er også noen bokser på bildene som det ikke står noe om. Noen som kjenner dem igjen?

Jeg hadde en 115V trafo på lager og har prøvd å lage en enkel vedlikeholdslader for 10 stk 12V Chairman 12105 bly/syre batterier i serie. Kun én enkel diode. Selv om alle blokkene ble ladet hver for seg med samme lader først er det veldig stor spenningsforskjell når vedlikeholdsladeren tilkobles. Ladestrømmen begynte på ca 0,3A og sank til 0,15A etter en drøy time. Da var en av blokkene oppe i 15V så jeg avbrøt. Disse blokkene er brukte og har sannsynligvis ikke vært koblet sammen før.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Bildeserien refererer til "Lee Hart's Shunt Type Battery Balancer" som har vært flittig brukt og diskutert av entusiaster i Statene.

Komponentliste:
5W Zenerdioder 6,2 V og 6,8V
2,4V 0,5A Lommeløktpære
10 ohm 0,5W motstand
Begynner å regulere ved ca 13,5V og når peak ved ca 15 V


Din metode å vedlikeholde AGM batterier El rayo er ikke å anbefale.(for å si det mildt)

AGM batterier er spesiellt følsom for "rippel spenning", noe som fremkommer i rikelig monn i ditt konsept med trafo og kun en diode.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

magnul

Først må jeg minne moderator om at han har flyttet balanseringsdiskusjonen til "avansert" ;) Har dessverre ikke fått komponentene enda, så jeg har intet å melde på den fronten.

Batteripakke fra Gylling kommer på ca. 2800,-. Da får jeg AGM-batterier av (forhåpentligvis) OK kvalitet, men Gylling vil ikke ta på seg noe garantiansvar siden det er ukjent applikasjon.
Har funnet Greensaverbatterier for 1500SEK+frakt (si 1500NOK inkl frakt) i Sverige.
Er silikatbatterier type Greensaver per se bedritne? Har de noen fordeler over vanlige blyceller? De batteriene jeg har nå har få syklinger, men jeg vet at de har stått uten tilsyn/lading over lenger tid (før jeg kjøpte scooteren). Kjøper jeg nye nå blir det mye ettersyn og el cheapo balansering.
Noen som har meninger om hva jeg bør velge? Jeg har kanskje 2-3 sesongers horisont før det blir enten fyllinga eller evt. LiFePO4-konvertering.
Moopy Classic elektrisk scooter

El rayo

Sitat fra: magnul på torsdag 23. april 2009, klokken 01:17
Jeg har kanskje 2-3 sesongers horisont før det blir enten fyllinga
Ikke fyllinga, er du snill, det er sikkert noen som vil overta en elscooter som bare trenger nytt batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

magnul

Sitat fra: El rayo på torsdag 23. april 2009, klokken 01:33
Sitat fra: magnul på torsdag 23. april 2009, klokken 01:17
Jeg har kanskje 2-3 sesongers horisont før det blir enten fyllinga
Ikke fyllinga, er du snill, det er sikkert noen som vil overta en elscooter som bare trenger nytt batteri.

Hehe. Nå hører jeg til de som har en sterk aversjon mot å kaste ting, så det er kanskje ikke veldig sannsynlig. Lover å by den ut gratis her hvis det skulle bli aktuelt. Poenget var vel primært at jeg ikke trenger top-of-the-line-super-duper-hyper-technology-half-a-monthly-wage-batterier akkurat nå, siden scooteren generelt sett er av tvilsom kvalitet inntilt det motsatte er bevist ved litt fler km i min eie.
Moopy Classic elektrisk scooter

elektrolux

Ta en tur innom med batteriene dine, så får du kap test før bruk. Tel. 452 90 180
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#24
Sitat fra: magnul på torsdag 23. april 2009, klokken 01:17
Har funnet Greensaverbatterier for 1500SEK+frakt (si 1500NOK inkl frakt) i Sverige.
Er silikatbatterier type Greensaver per se bedritne? Har de noen fordeler over vanlige blyceller?

Etter å ha kaptestet ca 20 Greensaver batterier i 2 størrelser vil jeg anbefale å heller kjøpe et annet merke. De er alle forskjellige, noen har stor selvutlading, andre blir varme ved lading. Det kan hende at de alle er svært bra ved levering og at disse problemene skyldes at de ikke tåler å stå lagret uten vedlikeholdslading, men ifølge fabrikken skal de tåle lagring godt, og ha lavere selvutlading enn andre blybatterier.

Jeg ville vurdert Biltema sine.

Med 4 stk av den størrelsen du har hatt i scooteren vil det ikke bli særlig lang kjørelengde uansett om du kjøper svært dyre batterier (sålenge det er bly du snakker om). Er det ikke mulig å sette inn større batterier? Mange scootere har et rom for å lagre hjelmen, her kan du kanskje plassere et eller 2 stk. EVT for eksempel har mye større batterier.
edit: sender med 2 vedlegg, det ene er en test av 8 stk Greensaver av den tyepen du har. Legg merke til at kun 3 er friskmeldt
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Boogie

Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. april 2009, klokken 08:30
Ta en tur innom med batteriene dine, så får du kap test før bruk. Tel. 452 90 180

Eller om du ønsker å legge turen til Tønsberg, så kan jeg teste dem for deg. 95991227
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

magnul

Det finnes scootere med mer eller mindre identisk utseende som har 4x38Ah. Jeg har plass under setet, men ser for meg at det må sveising til for å endre batterikassene. Dessuten blir jo batteriene dyrere også (men varer sikkert lenger pga lavere DOD). Tror en evt. kapasitetsøkning får bli med LiFePO4 i så fall.
Fikk tilbud på DJW12-20T3 fra Austø nå. Samme pris som Haze fra Gylling. Fremgår dog ikke for mitt utrente øye om det er Gel eller AGM-batterier.

Electrolux: Takker for tilbudet, men litt vel langt til Stavanger.
Moopy Classic elektrisk scooter

magnul

Sitat fra: Boogie på torsdag 23. april 2009, klokken 12:49
Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. april 2009, klokken 08:30
Ta en tur innom med batteriene dine, så får du kap test før bruk. Tel. 452 90 180

Eller om du ønsker å legge turen til Tønsberg, så kan jeg teste dem for deg. 95991227

Det er jo litt mer overkommelig avstand. Hva er det egentlig denne testen går ut på? Finner man ut noe som jeg ikke finner ut med min høyteknologiske lyspære?

Har vært hjemmefra en god stund nå, så jeg venter i spenning på å se om desulfateringsdingsen har gjort noe godt med de dårlige batteriene mine.
Moopy Classic elektrisk scooter

Boogie

Både Elektrolux og jeg har samme testutstyret (tror jeg). Det jeg kunne tenke meg var å kjøre flere ut og oppladinger tilkoblet en PC som gir oss kurver på kapasitet og spenning.
Vi kan bruke forskjellige belastninger ved de forskjellige testene.

Kurvene for de enkelte batteriene kan så legges oppå hverandre for å se om det er noen som skiller seg ut.
Temp kan også lgges inn som en parameter.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

bosonic

Sitat fra: magnul på torsdag 23. april 2009, klokken 12:55
Sitat fra: Boogie på torsdag 23. april 2009, klokken 12:49
Sitat fra: elektrolux på torsdag 23. april 2009, klokken 08:30
Ta en tur innom med batteriene dine, så får du kap test før bruk. Tel. 452 90 180

Eller om du ønsker å legge turen til Tønsberg, så kan jeg teste dem for deg. 95991227

Det er jo litt mer overkommelig avstand. Hva er det egentlig denne testen går ut på? Finner man ut noe som jeg ikke finner ut med min høyteknologiske lyspære?

Har vært hjemmefra en god stund nå, så jeg venter i spenning på å se om desulfateringsdingsen har gjort noe godt med de dårlige batteriene mine.

Din høyteknologiske lyspære metode er helt ok. Du må riktignok passe på tiden og regne ut kapasiteten manuelt, men metoden er tilstrekkelig til å skille gode batterier fra dårlige.
Det desidert viktigste kriteriet er at batteriene har tilnærmet samme kapasitet.

En liten 12VDC til 230VAC omformer er ypperlig å bruke. Sjekk at den har spenningskutt funksjon og lydalarm.
Da unngår du at batteriet tømmes helt og du får beskjed når måletiden er ute.
Biltema har en på 150W som koster kr 399,00 (31-615).

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA