Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parameter monitoring solution

Startet av magnul, mandag 27. april 2009, klokken 20:12

« forrige - neste »

magnul

Jeg har en kinascooter med Greensaver-batterier. Etter hva jeg har lest er ikke de bare bra, og det stemmer forsåvidt med erfaringen min også. Jeg gjør et lite forsøk på å få liv i dem nå, men har begynt å psyke meg opp til å kjøpe ny pakke.

Selv om det hadde vært moro, er LiFePO4 utenfor mitt budsjett og hva jeg gidder å mekke med, så det blir SLA. Originalbatteriene er 20Ah (målt i fritt fall og medvind), og det er ikke plass til stort større. Batteriene er av den sorten som er ca. 76mm brede. Har noen spørsmål:

1) Er det AGM eller Gel som er best til formålet?
2) Noen bedre/billigere forhandlere enn Gylling? Koster meg drøyt 500+mva pr. batteri der.
3) Noe problem med å bruke originalladeren? Virker som om det er relativt høy spenning på disse greensaverne. Har ikke målt ladespenningen på den, men kan jo evt. sette inn noen zenerdioder over hvert batteri for å hindre overlading.

Tar forøvrig imot tips for å få fart på de gamle batteriene også.

-Magnus-
Moopy Classic elektrisk scooter

bosonic

Hva er de andre målene på batteriene?

Det er nok AGM som er mest aktuell og mest vanlig.
Hvor stor spenning gir originalladeren?
Batteribalansere er alltid å anbefale.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

magnul

De er noe sånt som 181x76x167mm. Er en standardstørrelse for 17-20Ah batterier virker det som. Disse jeg har fått pris på:
http://www.gylling.no/haze/pdf/HZB12-18.pdf
Har som sagt ikke målt ladespenningen på laderen. Noen minutter etter fullading er spenningen over pakken drøye 54V. Skal se å få målt til uka når jeg er hjemme.
Balansering blir nok av den billige, hjemmelagde sorten tenker jeg. Er ikke supermotivert for å legge alt for mye penger i kinasaken ;)
Moopy Classic elektrisk scooter

elektrolux

Den billigste og beste oppgraderingen av slike Elscootere er å hive originalladeren, og lage en rekke med C-Tec'er eller lignende for seperat opplading av hvert enkelt batteri.

Ballanserere er også bra, men koster like mye.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

magnul

Moopy Classic elektrisk scooter

Baltor

Biltema har denne størrelsen i sitt utvalg, til 445,-
Dette er en veldig vanlig størrelse.
Men med 4 stk blybatterier på knapt 20Ah kan du ikke regne med særlig lang kjørelengde.
Det har blitt solgt endel kinesiske scootere med 8 stk av disse (Greensaver), koblet i serie og parallell til 48v. På min kinesiske er det en større type Greensaver, 38Ah. Disse hadde dessverre blitt feillagret før jeg kjøpte den, og alle var helt tomme. Originalladeren klarte ikke å komme igang, heller ikke Ctek eller andre avanserte ladere. Men med en billig Biltema billader fikk jeg opp spenningen slik at originalladeren kunne overta. 3 av 4 batterier overlevde dette.
les om dette i
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1493.0
Så sto scooteren der og ventet på varmere dager, og de kom, men det viste seg at enda et Greensaver batteri nå har tatt kvelden, med stor selvutlading. Balanserere av den danske typen og et dårlig batteri i serie med 3 gode betyr 4 tomme batterier.
Min konklusjon angående balanserere er nå at de bør kobles fra når kjøretøyet ikke brukes.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

magnul

Jeg har sett biltemabatteriene, og de er de billigste jeg har funnet sålangt. Scooteren får dog bare nye batterier én gang, så da vil jeg at de skal være av god kvalitet. Det finnes mye bra på biltema, men det finnes mye drit også. Vet ikke hvilken kategori batteriene deres faller i.

Jeg vet at jeg ikke kan forvente meg allverden av kjørelengde, men får jeg 2mil er jeg fornøyd. Scooteren er mest et eksperiment :)
Moopy Classic elektrisk scooter

tom

#7
Moppy'er har som regel batteribalansere så det bør ikke være noe problem ( det er jo de som egentlig  lager problem ved at batteriet blir utladet etter ca 2 uker og ødelegger batteriene)    Ett annet problem ved Moppy er at batteriledningene ser ok ut, men når du avmantler ledningene er det veldig mye plast og lite kobber. Selv om det er masse futt i batteriene blir det så stort spennings fall i ledningssystemet at kontrolleren kutter ut på underspenning.

(Selv om listeprisene på Gylling er høye, har jeg alltid fått billigere batterier der enn på Biltema.) 

/tom 

2 x Moppy med 23 Ah Nicad og jeg har aldri hatt tid til å finne ut hvor langt de går
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

elektrolux

Sitat fra: magnul på fredag 10. april 2009, klokken 20:59
Hva med El cheapo balansering?:
http://a4x4kiwi.blogspot.com/2008/06/battery-balancing-cheap-way.html

Synes det høres upraktisk ut med fire ladere.

Virker spennede, og værd et forsøk.

Om en klarer å få utlignet spenningen på batteriene, vil jo originalladerens stoppfunksjon virke etter hensikten. Skal prøve dette på Elsykkelen min.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

magnul

Jeg tror ikke det kan være montert noen balansering av noe slag på Moopy'n min. De eneste ledningene som er, er de som seriekobler batteriene. Stusset over pinglete dimensjon på kablene når jeg demonterte, så de skal byttes ut med 10 eller 16mm2 før jeg monterer det sammen igjen. Har også zenerdioder og motstander på vei i posten, så det skal også monteres. Siden batteriene ligger grisete til, tenkte jeg at jeg skulle lage et lite "diagnosebrett" med poler til å sjekke spenningen på hver celle, pakka og hvor mye strøm som går gjennom shuntene.
Tror kanskje at grunnen til at "limp home" modusen sparker inn for tidlig er at det er dårlig spenning på det batteriet nærmest jord. Time will show.
Moopy Classic elektrisk scooter

elektrolux

Sitat fra: magnul på lørdag 11. april 2009, klokken 17:35
Har også zenerdioder og motstander på vei i posten

Hei. Tente på Zenerballansering, og har funnet deler på gode gamle Ebay.

Om du har mer enn du selv trenger på vei kunne jeg kanskje kjøpt noen deler av deg i stedet. Ringer du 452 90 180.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

magnul

Har bestilt fra ebay jeg også. Bestilte 10 av hver, og det går med 8 dioder til hele pakka. De to siste skal  du alltids få gratis hvis jeg ikke ødelegger noen under loddinga.
Er dog litt usikker på om 6.8V som jeg har bestilt er nok. Da åpnes shunten ved 13.6V, men all strømmen vil vel ikke gå den veien vil jeg tro. Går vel an å justere litt med ulik motstand også.
Moopy Classic elektrisk scooter

elektrolux

OK. Jeg bestiller 10 stk selv.

Skal lage noen logger før og etter montering på Elsykkelen. Ellers bruker jeg seperatladere på jenta's Elmotorsykkel, og ballanserere på EVT'en.

M.a.o. prøver alt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#13
Interessant balanseringsmetode, Magnul og Elektrolux. Men jeg tror den begrenser seg til bruk på batterier med liten kapasitet. Prosentvis tap blir stort ved å lede noe av ladestrømmen bort gjennom en motstand. Flytter dette til Avansert/battrier og lading. http://elbil.no/forum/index.php?topic=1942.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

magnul

Har prøvd å se hvor mye futt det er igjen i batteriene. Noen som har noe fornuftig å si om dette? (Se vedlegg). Er et (skal være...) 20Ah batteri og har brukt en vanlig H1-pære som last. Fjernet lasten når spenningen nådde 11V
Moopy Classic elektrisk scooter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA