Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av HelectriC, fredag 20. februar 2015, klokken 15:58

« forrige - neste »

HelectriC

Når man bruker nøkkelen og låser opp manuelt går lys forran, side og bak på. Det er stilig og praktisk når det er mørkt rundt bilen. Men kommer man til bilen med keyless skjer ikke noe før hånden går i håndtaket. Vet noen om det går å få på lys når du nærmer deg bilen, kanskje 10m fra? Ellers er funksjonen ganske ubrukelig når man har keyless. Samme dumme funksjon på Volvoen min, lysene under speilet har jeg nok aldri sett fordi de tennes i samme sekund jeg setter meg i bilen og kan definitivt ikke bruke de for å se bedre rundt bilen uten å trykke manuelt på nøkkelen.

Dagens I-landsproblem;-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Emir1803

Dette er kanskje noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet. Keyless er ikke ubrukelig bare fordi du ikke skjønner hva som er poenget med det. Bare fordi bilen ikke åpner seg før du har tatt på håndtaket betyr ikke at hele funksjonen er bortkastet. Keyless er laget til akkurat det, den er ikke laget for at bilen skal automatisk åpne seg etter 40 meters hold.

Gordon Retriever

Sitat fra: Emir1803 på fredag 30. januar 2015, klokken 19:05
Dette er kanskje noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet.

Da er det veldig mye du ikke har lest. :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Emir1803 på fredag 30. januar 2015, klokken 19:05
Bare fordi bilen ikke åpner seg før du har tatt på håndtaket betyr ikke at hele funksjonen er bortkastet.
Hvis du faktisk leser hva han skriver er det ikke keyless men belysningen rundt bilen han vil ha på før han tar på dørhåndtaket.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Råde

Og hvis instruksjonsboken leses, så ser du at sensorer føler nøkkelen ca 1 meter ut for bilen. 40m så må du nok trykke på knappen på nøkkelen.

Funksjonen heter forøvrig leaving home. Du har en comeing home også (lys tent når du går). Har aktivert den men funker ikke, så det blir nok en tur til møller med det og med min jetflyvarmepumpe.
e-Golf | X75D

HelectriC

OK, her er det noe missforståelser. Jeg er veldig glad i keyless, funksjonen fungerer veldig bra! Det jeg stusser over er kombinasjonen keyless og tent lys før jeg kommer til bilen! Jeg er ikke heller interessert i å tende lyset 40m fra bilen. Da hadde lyset vart på hele tid da nøkkelen henger på en krok mindre enn 40m fra bilen;-) Hadde funksjonen fungert ved 1m så hadde det vart greit (men 5-10 hadde vart bedre). I hvert fall så lyser det ikke 1m før og ikke heller når jeg går fra bilen til tross for at alt er huket av i menyen.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Råde

Jeg er forsåvidt helt enig med deg. Det hadde vært deilig og praktisk. En annen ting med keyless er at låsen til ladekabelen ikke låses opp. Det er litt plundrete.
e-Golf | X75D

HelectriC

når man kommer til bilen for å kjøre og bilen har ladet er det naturlig å åpne bagasjeluken for å legge in ladekabelen, hvorfor låser bilen da kun opp bagasjeluken når du åpner med nøkkelen i lommen? Da må jeg etter det gå frem og sette hånden ved sensoren i frontdøren for å låse opp ladekabelen. Her er det noen som ikke har prøvd hvordan det er å bruke elbil før de har programmert åpningssekvensen. På en fossilbil kan det være naturlig å åpne bagasjen, in med det som skal bli der og sen gå til frontdøren for å kjøre. Elbil blir et ekstra moment med ladekabelen.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Gordon Retriever

Sitat fra: HelectriC på lørdag 31. januar 2015, klokken 08:43
OK, her er det noe missforståelser.

Du er svært høflig.

Jeg ser poenget ditt med at en slik funksjon hadde vært grei. Man måtte selvsagt hatt en ekstra sensor som merket når du var 5-10-20-30 meter fra bilen og slo på lyset.  Avstanden burde kunne endres ved programmering. Noen ville kanskje ønske at bilen også kunne programmeres til å låse seg opp samtidig som den slo på velkomstlysene.
Alt i alt høres dette veldig komplisert og fordyrende ut - men helt sikkert noe som vil være standard på senere generasjoner Golf. :)

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på lørdag 31. januar 2015, klokken 08:52
En annen ting med keyless er at låsen til ladekabelen ikke låses opp. Det er litt plundrete.

Litt?  ;D En helt uforståelig design-feil som gjør hele nøkkelfri-systemet mindre attraktivt, synes jeg. Og hva er meningen med å ha en standard utfoldbar nøkkel på fob-en på nøkkelfrie biler? :o

Em

Jeg har ikke el- innklappbare speil,betyr det at jeg ikke har lys i speilhusene? Jeg får nemlig ikke noe lys fra de..Har lys og sikt pakken..

Kent

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:37Og hva er meningen med å ha en standard utfoldbar nøkkel på fob-en på nøkkelfrie biler? :o
For å kunne åpne bilen om nøkkelen eller 12volten i bilen går tom for strøm.
Den brukes også til å slå av og på airbagen på passasjersiden.

Men enig i at de burde funnet en bedre løsning en dette, nøkkelen blir unødvendig stor.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Råde

Løsningen til passat. Litt smartere. Nøkkelen gjemmes inn i fob'en
e-Golf | X75D

siforko

Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Råde på lørdag 31. januar 2015, klokken 08:52
En annen ting med keyless er at låsen til ladekabelen ikke låses opp. Det er litt plundrete.

Litt?  ;D En helt uforståelig design-feil som gjør hele nøkkelfri-systemet mindre attraktivt, synes jeg. Og hva er meningen med å ha en standard utfoldbar nøkkel på fob-en på nøkkelfrie biler? :o

Nøkkelen brukes i en nødsituasjon, flatt batteri etc. viss alt har godt galt.
Da vippes ett deksel av på dørhåndtaket og du åpner bilen med nøkkelen.
Kjører E-Golf FL300

Bawler

Ja, men trenger ikke være utfoldbar og så feit. Se posten til Råde om hvordan passat har gjort det f.eks
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA