Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finansiering av ladeplasser

Startet av Pepsi, torsdag 19. februar 2015, klokken 22:14

« forrige - neste »

Pepsi

Hei,
Jeg leverte min p106 inn for børste skifte på ett verksted. Da jeg hentet bilen vred rundt nøkkelen, bilen begynte da å "rykke" litt framover. Så kom det røyk ut av motorrommet. Jeg hadde da ikke kjørt fra bilverkstedet sin parkeringsplass.
Jeg fikk hentet en mekaniker som kikket på bilen. Han kom med følgende konklusjon; det var begrensningmotstanden til kjølevifta som hadde brent. Det kunne de lage en midlertidig fiks på.
Så jeg fikk beskjed om å komme tilbake neste dag.
Neste dag fikk jeg beskjed om at motor og drivelektronikk hadde brent, så det måtte skiftes, pris 38000.

Mitt spørsmål til dere guruer, hva kan gjøres feil ved børste bytte? jeg har ingen tro på at motoren brenner opp uten vifte i -5 grader, uten vesentlig last.

mvh
Fredrik
P106e

elektrolux

Det er garantert ikke et kjøleproblem som har tatt knekken på motorstyringen din.

Det høres mer ut som verkstedet har vært "uheldige" med børstebytte og skapt overslag til gods ved å flytte allerede eksisterende børstestøv mellom ledende deler i motoren eller ved å introdusere enda mer støv ved å slipe til kommutator uten å renske motoren etterpå.

Disse bør renses en gang i blant, men få bileiere gjør det.

Husk en slik motorvask betyr at motoren må ut av bilen og demonteres, og det kan være en kostnad du ikke var villig til å ta.

Det rimeligste du kan gjøre nå er å kjøpe en delebil til 5000 kr og bruke motorstyring og motor derfra. ( Eller dine batterier i den bilen avhengig av hvilken bil som er best )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Hvor lang tid bruker man anslagsvis på å skru ut en slik motor (og "difrensialen")?

En som har gjort det før og KAN det: ???
En som har mekket en del på bil men ikke gjort denne jobben før: ???
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Tar ned og demonterer motoren inkludert en kopp te på 1 time.

Første gang gikk det en dag.

Tar så 2-3 timer med vask, tørk, lakkering og montering.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. januar 2015, klokken 13:56
Tar ned og demonterer motoren inkludert en kopp te på 1 time.

Første gang gikk det en dag.

Tar så 2-3 timer med vask, tørk, lakkering og montering.
Oj.... 1 time kontra 1 DAG  :o

Men jeg lurte primært på tiden det tar å skru løs og få motoren ut av bilen... Tar det lengre eller kortere tid i forhold til å demontere den for vask?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: Helge på lørdag 31. januar 2015, klokken 12:35
Sitat fra: elektrolux på fredag 30. januar 2015, klokken 13:56
Tar ned og demonterer motoren inkludert en kopp te på 1 time.

Første gang gikk det en dag.

Tar så 2-3 timer med vask, tørk, lakkering og montering.
Oj.... 1 time kontra 1 DAG  :o

Men jeg lurte primært på tiden det tar å skru løs og få motoren ut av bilen... Tar det lengre eller kortere tid i forhold til å demontere den for vask?

Da ble det plutselig ikke noe stress/hastverk med svar på dette Electrolux. Jeg trodde jeg hadde en avtale på å kjøpe denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19252.0.html  nå rett over helgen og hadde planlagt å ta ut motoren på den i løpet av uken. Nå har imidlertid selger solgt til en annen :( så da.... er det ikke noe hast med tips lenger  :-\
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

pwb

Men dette bør vel verkstedet fikse gratis?

Pepsi

takk for kjapt svar!

Det blir en krangel med verkstedet. så jeg har satt NAF på saken. verkstedet er forøvrig , uten å neven navn :), merkeverkstedet i Trondheim
P106e

Elmo

#8
Sitat fra: Helge på lørdag 31. januar 2015, klokken 12:35
Men jeg lurte primært på tiden det tar å skru løs og få motoren ut av bilen... Tar det lengre eller kortere tid i forhold til å demontere den for vask?
Motoren må demonteres og splittes/åpnes før vask (den typen Elektrolux snakker om), så å demontere den for vask tar definitivt lenger tid enn å bare ta den ut.

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. januar 2015, klokken 13:56
Tar ned og demonterer motoren inkludert en kopp te på 1 time.
Første gang gikk det en dag.
Tar så 2-3 timer med vask, tørk, lakkering og montering.

Elektrolux er ekspert. Til sammenlikning bruker han bare 45 min på å ta ut og sette inn 11'er kassa.
@Helge: Multipliser med tiden du bruker på tilsvarende og dobbel det så har du minimumstiden du vil bruke på motoren ;)
Husk feks at 6'er kassa må ut først.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Og 17 min på å ta ut batterikassen på Think Classic.

Enda ikke klart å komme ned i 15 min. >:(

Har hørt Kverneland opererer med 4000 kr for en slik jobb, eller ca 16000 kr i timelønn omregnet i tidsforbruk. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kodalse

Sitat fra: elektrolux på lørdag 31. januar 2015, klokken 23:00
Og 17 min på å ta ut batterikassen på Think Classic.

Enda ikke klart å komme ned i 15 min. >:(

Har hørt Kverneland opererer med 4000 kr for en slik jobb, eller ca 16000 kr i timelønn omregnet i tidsforbruk. ;D

Her har du ikke kalkulert inn tepausen din bra nok Electro  :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Pepsi

Da selges bilen som delebil. Med 41 100ah lifepo  atterirr emus bms og 3kw elcon can lader.
P106e

Helge

Tok verkstedet noe som helst ansvar?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Pepsi

Nei, det var ingen ansvar overhodet. Så konklusjonen er ikke lever bilen på merkeverksted
P106e

Helge

Sitat fra: Pepsi på onsdag 04. mars 2015, klokken 16:06
Nei, det var ingen ansvar overhodet. Så konklusjonen er ikke lever bilen på merkeverksted

Så verkstedet kan gjøre "en tabbe" under utførelse av en jobb med i dette tilfellet skadekostnad 38.000 for så å fraskrive seg ansvar og overlate det til bileier?   :o

Er det noe i nærheten av sannsynlig at denne feilen oppsto helt uavhengig av verktedets arbeid på bilen, men likevel inntraff akkurat da? I juss og rettsvesenet snakker man vel om hva som er overveiende sannsynlig? Hva sa NAF i denne saken da...?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA