Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Velge kanal i DAB

Startet av ELLP, torsdag 19. februar 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

Dennis

#45
Tror også helt klart en 85D kommer til å være raskere enn P85 med en gang det er litt vått på bakken ja :) Men 85D unasett langt unna ytelser til P85D selv om det er vått ;)

samotholt

P85D er nok raskere ved vått føre, men jeg lurer på hva som skjer når man kommer dit at festet ikke tillater raskere 0-100 tider enn rundt 5,5 sekunder (trenger ikke være spesielt glatt før det skjer).

Nå har riktignok P litt mer masse, men det er vel andre faktorer som også slår inn. Åpenbart vil P måtte justere moment i mye større grad enn S og denne justeringen tar litt tid....

Hva blir da den beste løsning? P eller S? (snakker her selvsagt om D-versjonene - 2wd er ut ;-)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

B_Tesla

Sitat fra: samotholt på søndag 01. februar 2015, klokken 23:45
Nå har riktignok P litt mer masse, men det er vel andre faktorer som også slår inn. Åpenbart vil P måtte justere moment i mye større grad enn S og denne justeringen tar litt tid....

Henger ikke helt med her. Antispin regulerer på relativ slip, så den starter å aktivere før du slipper. Det er hele poenget med funksjonen. Dvs, den måler vel stort sett relativ slipp, og lar det være noe. Men hele fordelen med en el-motor er jo at endring i moment er nesten umiddelbar. Samt roterende masse er liten. Så skulle bilen måtte endre pådrag raskt, så er ikke akkurat det noe som tar tid. Det er nok mer controller gain som er begrensningen, mer enn de fysiske sidene av det.  Selve motoren er jo ikke mye større i fysisk forstand.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

samotholt

Hvordan kan man aktivere antispin før det slipper? Det er ikke mulig å vite om hjulene slipper før de faktisk gjør det. Controller trenger tid på å forstå at hjulene slipper, så må det sendes melding til "hjernen" - så må det enten bremses eller så må man ta av moment fra motor. Alt dette tar tid.

Ka Pish?

Uansett, det vi diskuterer nå gir ikke noe til debatten. Mitt poeng er å få folk til å tenke selv  8)

Kjøp S85D  :)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

turfsurf

Sitat fra: samotholt på søndag 01. februar 2015, klokken 23:45
P85D er nok raskere ved vått føre, men jeg lurer på hva som skjer når man kommer dit at festet ikke tillater raskere 0-100 tider enn rundt 5,5 sekunder (trenger ikke være spesielt glatt før det skjer).

Hva blir da den beste løsning? P eller S? (snakker her selvsagt om D-versjonene - 2wd er ut ;-)

Så fort festet er så dårlig at S85D er begrenset av det, og gitt at P og S har samme dekk, så vil S være raskere pga at den har lavere vekt. Og det vil den være helt til festet tillater P å akselerere raskere. Hvor mye er jo interessant i det at man vil ha ett vindu hvor S ikke trenger å bruke antispinn, mens P må bruke det. Tror det i praksis ikke vil være store forskjellen, og vanskelig å påvise.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Dennis

#50
Vektforskjellen er så liten mellom 85D og P85D at om man velger panotak eller ikke har mer å si på vekta.

Skal være veldig glatt før man ikke klarer 0-100 på ca 5.5 sek med en 4wd, speilholke er det så klart ikke mulig på, men på veldig våt vei gjør den som nevnt tidligere 0-96 på 3.3 sek og det viser at antispinn ikke begrenser den mye.
På snøføre klarer burde en P85D enda klare 0-100 i 5-6 sek uten problem. Ligger video ute fra når Tesla hadde demo av P85D i Canada og da klarte den 0-100 på 4 sek på vinter/slapseføre.

85D er ikke noe alternativ for oss som vil ha litt sportslighet, den mangler ytelse, sportslige seter, og understell som P85D og + utgaven av Model S har.
Er man fornøyd med slik 85D er så er det supert, men er andre som vil ha mer og er ikke noe poeng å argumentere for å heller kjøpe "traktor" utgaven da :P

jazzwheel

A kalle S85D for traktor for å legitimere ditt eget P85D kjøp er å trekke det ganske langt.

Er vel de som vil kalle det mer sporstslig med RWD og 100kg mindre over forhjula også.

Det går ikke an å definere friksjon ved kaste ut ord som snø/is og "en i USA klarte det på 4 sek". Du er like avhengig av gode dekk som 4x4. Det ser du jo i videoen  med 4x4 SUV'ene som ikke kommer opp bakken.

Uansett er det vel idioti å gi bånn pinne til over 100km/t på is og dårlig føre...

Øggen

Jippi, endelig er jeg snart traktor eier. Det jar jeg ikke hatt før.

Dennis

#53
Det med traktor var nå ment som en spøk og derfor jeg brukte :P smiley bak.

Alle som har kjørt/testet P85D er enige om at den også går betraktelig bedre igjennom svinger enn hva P85+ gjorde, så de 100kg ekstra foran som gjør at bilen får 50/50 (P85 har 47/53) fordeling og motor som hjelper å dra bilen igjennom svingen hjelper bare positivt. Hvis man skal være opptatt av vekt så er de 68 kg med dødvekt på taket som man får med panotak et mye større vekt handicap og har ikke noe annen funksjon enn å se fint ut for de som sitter bak og mulighet for tak stativ.

Når man sammenlignet aks så er det jo en selvfølge at man har like dekk ja, og er vel ikke noen som har sakt noe annet?
Videoen jeg snakket om er den fra P85D event greiene de hadde i Canada, som var lik D lansering i Usa med aks i en slags tunnel. Bare at det var minus grader og sludd føre da.

Øyvind.h

#54
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. februar 2015, klokken 12:38
Hvis man skal være opptatt av vekt så er de 68 kg med dødvekt på taket som man får med panotak et mye større vekt handicap og har ikke noe annen funksjon enn å se fint ut for de som sitter bak og mulighet for tak stativ.
Nå gir panotaket betydelig mer luftig og lys kupe også for de som sitter foran, for ikke å snakke om sommerfølelsen man får når taket åpnes :)

Og jeg klarer antakelig ikke skille på kjøreegenskapene med/uten selv om jeg hadde testet to rett etter hverandre, fordi vi her snakker om 2,1 tonn familiebil. Kanskje i ekstreme tester på bane, men ved daglig sporty kjøring? Tvilsomt. Og den lille forskjellen hadde definitivt ikke påvirket valg av pano/ikke pano.

Men er man veldig opptatt av hva bilen faktisk veier så bør man nok skippe absolutt alle utstyrsvalg. Slike valg på en 2,1 tonns familiebil henger ikke helt på greip for meg, for Model S er ganske langt unna banebil :) Men folk er forskjellige.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

#55
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. februar 2015, klokken 13:01
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. februar 2015, klokken 12:38
Hvis man skal være opptatt av vekt så er de 68 kg med dødvekt på taket som man får med panotak et mye større vekt handicap og har ikke noe annen funksjon enn å se fint ut for de som sitter bak og mulighet for tak stativ.
Panotaket gir betydelig mer luftig og lys kupe også for de som sitter foran, for ikke å snakke om sommerfølelsen man får når taket åpnes :)

Og jeg klarer antakelig ikke skille på kjøreegenskapene med/uten selv om jeg hadde testet to rett etter hverandre, fordi vi her snakker om 2,1 tonn familiebil. Kanskje i ekstreme tester på bane, men ved daglig sporty kjøring?

Tror også det er veldig få som faktisk klarer å skille den ekstra vekta, akkurat som de 100kg ekstra som awd har som i tillegg ligger veldig lavt. Noe sportsbil blir aldri en så stor bil på over 2 tonn uansett nei :)

Model S har vel også slanket seg 90-150kg siden de aller første utgavene også. Så er mye mulig en P85D ikke veier mer enn hva de første leverte P85 gjør.
SitatElon Musk: "Well, the puzzle on weight versus range is not super strong. There is an improvement but it's not a huge improvement. The Model S has gotten steadily lighter over time. It's really like, you know, it's quarter a pound here, half pound there, but the Model S in production today is at least a few hundred pounds less than that in the start of production. And we'll continue to see improvements over time."

Mr. P85D

Vet ikke om jeg hisser på meg noen nå, men den absolutt eneste grunnen til å velge 85D vs. P85D må vel være lommeboka ? P85D er jo (i mine øyne) det meste spennende og morsomste du kan velge - uansett bil (vel og merke for "normale" folk som ikke kan hoste opp 2-3 mill for en bil....)

Og hvem vil ikke oppleve G-krefter i sin egen bil hvis man kan velge :-)
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

Dennis

Er en grunn til og det er litt bedre rekkevidde. Men sånn utenom penger og rekkevidde er det jo ikke noe grunn til å velge 85D nei.

For min del så har P85D har så mange fordeler over 85D at litt dårligere rekkevidde tåler jeg helt fint og er jo bare å forvente på en såpass sprek bil.

ELTesla

Sitat fra: Mr. P85D på mandag 02. februar 2015, klokken 15:08
Vet ikke om jeg hisser på meg noen nå, men den absolutt eneste grunnen til å velge 85D vs. P85D må vel være lommeboka ? P85D er jo (i mine øyne) det meste spennende og morsomste du kan velge - uansett bil (vel og merke for "normale" folk som ikke kan hoste opp 2-3 mill for en bil....)

Og hvem vil ikke oppleve G-krefter i sin egen bil hvis man kan velge :-)

Du hisser nok på deg noen nå ja, men jeg må si meg helt enig  ;)

Mr. P85D

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 02. februar 2015, klokken 15:11
Er en grunn til og det er litt bedre rekkevidde. Men sånn utenom penger og rekkevidde er det jo ikke noe grunn til å velge 85D nei.

For min del så har P85D har så mange fordeler over 85D at litt dårligere rekkevidde tåler jeg helt fint og er jo bare å forvente på en såpass sprek bil.

Med hurtig utbygging av ladestasjoner i Norge inkludert SC utbygging fra Tesla blir ikke rekkevidden det viktigste for meg, men ser at det kan være det for noen.
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA