Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Velge kanal i DAB

Startet av ELLP, torsdag 19. februar 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

BMW850

Den eneste oppgraderingen jeg kunne vært interessert i er Next Gen setene.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Frodebo

Vi er jo litt sånn at vi ofte vil ha det beste, det siste og det råeste.

Jeg tar på meg fornuftshatten og tenker som så at jeg jo er kjempefornøyd med P85, og at det da ikke er noen grunn til å "oppgradere". Å kjøpe bil har med noen få unntak aldri vært en investering. Det er jo ikke slik at alle vil ha P85D og ingen som vil ha P85 om 5 år. Det eneste sikre er at det blir et verditap, og det kommer uansett D eller ikke, dog kanskje mindre for D. Om jeg skulle brukt 300.000 på en oppgradering nå tror ikke jeg det i sum er smartere økonomisk.

Uansett gidder jeg ikke å fordype meg i disse vurderingene. Vi har en bil som kommer til å bli gjenstand for mye utvikling framover (neste generasjon, batteriutvikling, nye innovative løsninger, tilleggsutstyr, osv.), og skal man til enhver tid oppgradere i den tro at det er "verdt det", tror jeg man lurer seg selv. Da synes jeg det er bedre å ikke tenke på evt. verditap, og heller glede seg over å ha en så fantastisk bil som P85 fortsatt er og vil være.

Jeg er en meget fornøyd P85-eier, trives veldig godt med bilen. Bilen dekker mine behov, selv om D kunne gjort det bittelitt bedre. Men jeg er overbevist om at det ikke er verdt det for min del.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

petersv

Sitat fra: BMW850 på søndag 01. februar 2015, klokken 10:46
Den eneste oppgraderingen jeg kunne vært interessert i er Next Gen setene.

Synd de ikke kommer på 85D ja. Men P-bilene vio nok toppe kondemnerningsstatistikken nellom de to, så det blir kanskje noen seter tilgjengelig etter noen år. Ev. fra USA.

Torpedo Ted

Ja, jeg mener oppgraderingen er verdt det. P85 er en meningsløs bil i Norge (spesielt vestlandet!) hvor veiene er våte 90% av året. Alle de ekstra kreftene i forhold til S85 går rett til hjulspinn.

Fikk for første gang på leeeeeenge var det tørre veier i går, og jeg måtte jo da ta meg en kjøretur. Men ikke pokker om det var mulig å få grep likevel, skit og salt gjør at det fortsatt ikke er mulig å få grep. Ergo er det KUN på vår/sommer det er vits i med en P85 kontra S85, og selv da er det mye hjulspinn pga dårlig asfalt.

Min konklusjon er i alle fall følgende: Hvis ytelsene er viktig for deg er P85 meningsløs, og P85D eneste fornuftige valg. Jeg hadde i alle fall aldri valgt P85 igjen, spesielt nå siden du får alle valgmuligheter på S85 (en av grunnene til at jeg gikk for P85 var pga felger/interiør etc. jeg ønsket krevde P, noe det ikke gjør lenger).

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

Ikke lett å innse sannheten 8) Selv BMW har innsett at man får ikke planet kreftene når det er mye motorkraft så neste BMW M5 kommer også med 4wd.
Er bare et enda større handicap på en kraftig elbil siden momentet kommer med en gang men grepet på en 2wd bil henger ikke med.

Stig O

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. februar 2015, klokken 14:18
Ikke lett å innse sannheten 8) Selv BMW har innsett at man får ikke planet kreftene når det er mye motorkraft så neste BMW M5 kommer også med 4wd.
Er bare et enda større handicap på en kraftig elbil siden momentet kommer med en gang men grepet på en 2wd bil henger ikke med.

Høres ut som alle driver og gir full gass ut av alle lyskryss. For min egen del trenger jeg en rask bil ved forbikjøringer og da er ikke hjulspinn noe stort problem for meg. Et tankekors er at farten ofte blir langt over hva førerkortet har godt av, så trenger jeg enda raskere bil?%$#
At jeg ikke får utnyttet alle kreflene på vinterføre er kanskje bare bra, for man skal jo stoppe over 2 tonn med bil også.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

BMW850

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. februar 2015, klokken 14:18
Ikke lett å innse sannheten 8) Selv BMW har innsett at man får ikke planet kreftene når det er mye motorkraft så neste BMW M5 kommer også med 4wd.
Er bare et enda større handicap på en kraftig elbil siden momentet kommer med en gang men grepet på en 2wd bil henger ikke med.

Jeg har ikke planer om å fly  :P

Ps . Og lappen har jeg ikke lyst til å miste flere ganger ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Harlex

Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 01. februar 2015, klokken 13:16
Ja, jeg mener oppgraderingen er verdt det. P85 er en meningsløs bil i Norge (spesielt vestlandet!) hvor veiene er våte 90% av året. Alle de ekstra kreftene i forhold til S85 går rett til hjulspinn.

Fikk for første gang på leeeeeenge var det tørre veier i går, og jeg måtte jo da ta meg en kjøretur. Men ikke pokker om det var mulig å få grep likevel, skit og salt gjør at det fortsatt ikke er mulig å få grep. Ergo er det KUN på vår/sommer det er vits i med en P85 kontra S85, og selv da er det mye hjulspinn pga dårlig asfalt.

Min konklusjon er i alle fall følgende: Hvis ytelsene er viktig for deg er P85 meningsløs, og P85D eneste fornuftige valg. Jeg hadde i alle fall aldri valgt P85 igjen, spesielt nå siden du får alle valgmuligheter på S85 (en av grunnene til at jeg gikk for P85 var pga felger/interiør etc. jeg ønsket krevde P, noe det ikke gjør lenger).
Ser hva du skriver men dette mener du altså er verd 3-400 tusen?  Jeg tror jeg biter tennene sammen, svelger div kameler og bruker de 400 000,- på noe annet. Selv om jeg da blir sittende med en strøken P85....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

#39
Sitat fra: Harlex på søndag 01. februar 2015, klokken 19:01
Ser hva du skriver men dette mener du altså er verd 3-400 tusen?  Jeg tror jeg biter tennene sammen, svelger div kameler og bruker de 400 000,- på noe annet. Selv om jeg da blir sittende med en strøken P85....
Jeg har også vært i tvil (fordi jeg var kjempefornøyd med den siste) men bytter nå ettersom jeg har solgt min P- mellomlegget blir 220 k- fortsatt ganske mye men ikke 3-400k.
Jeg går fra en rel spinkel utstyrt P til en ganske komplett P85D med vesentlig bedre sikkerhet (etter min vurdering- ser at andre vurderer det annerledes) og hysterisk ytelse (-som jeg ikke kommer til å bruke hele tiden 8)).
Det er once in a livetime i vårt høyavgiftsland.
Hver sin smak- sålangt synes jeg det er verdt det. Blir rekkevidden for kort eller det dykker andre ulemper opp bytter jeg tilbake igjen ::)- tror ikke jeg taper penger på det.
Jeg tror ikke myndighetene aksepterer import av elbiler med 700hk uten noen avgifter og min personlige spådom er at det kommer i revidert- ihvertfall for P85D...

samotholt

Kan ikke la være å smile for meg selv når jeg leser denne tråden. Argumenterer for/mot P85D er blant annet:

  • for dyrt
  • farlig for førerkortet
  • nødvendig for å få kreftene ned i veien når det er glatt (les: ikke optimale forhold)

La oss se på alternativene:

  • Om skifte er for dyrt - hvorfor valgte man da P85 kontra S85?
  • Om P85D er farlig for førerkortet - mulig P85 er det også?
  • Å få kreftene fra P85D i bakken er selvsagt ikke mulig uten at det er gode forhold - akkurat som for P85

Har noen her hørt om S85D?  ;D

S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Dennis

#41
85D har for lite motor for min smak, mest sannsynlig ikke like sportslig understell, mangler de nye setene og joda man får planta kreftene på P85D selv når det er vått ute, det som er så fint med 4wd 8)

0-96 km/t på 3.3 sek med P85D i regnvær.


Men ser de andre poengene, men har selv bevist unngått alt uten 4wd så har derfor ikke eid noe model S tidligere ;)


samotholt

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. februar 2015, klokken 21:31
man får planta kreftene på P85D selv når det er vått ute, det som er så fint med 4wd 8)

Skal nok ikke være særlig bløtt før dette blir et problem. Hadde en Audi s4 (litt justert) som fint klarte å rive seg i andregiret når det var bløtt  ::)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Dennis

#43
Sitat fra: samotholt på søndag 01. februar 2015, klokken 21:40
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. februar 2015, klokken 21:31
man får planta kreftene på P85D selv når det er vått ute, det som er så fint med 4wd 8)

Skal nok ikke være særlig bløtt før dette blir et problem. Hadde en Audi s4 (litt justert) som fint klarte å rive seg i andregiret når det var bløtt  ::)

Klart man får en 4wd til å slippe ;) Hadde selv en Subaru sti før som bremset 453 hk på hjula og spant greit den også i 1-3 gir når det var bløtt ute, men fantes ikke noe antispinn på den ;D

P85D er betraktelig mer avansert med torque vectoring og et avansert antispinn system som reagerer lynraskt slik at den kan mate på med akkurat nok med krefter før det slipper.
Når man klarer 0-60 mph bare 0.1-0.2 sek tregere i regnvær er det ikke mye føret begrenser 8)

samotholt

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. februar 2015, klokken 21:45
P85D er betraktelig mer avansert med torque vectoring og et avansert antispinn system som reagerer lynraskt slik at den kan mate på med akkurat nok med krefter før det slipper.

Ja, det er et poeng, men så lenge man må redusere kraften fra P85D (som jo skjer temmelig raskt når det ikke er optimale forhold) så vil en S85D ikke være (særlig) tregere og i mange tilfeller vesentlig raskere enn en P85  ;)
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA