Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Velge kanal i DAB

Startet av ELLP, torsdag 19. februar 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

Trustno1

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 29. januar 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Trustno1 på torsdag 29. januar 2015, klokken 22:22
Men kjerringa insisterte på en P85D, så da skulle det ikke stå på meg  :p

Har ho en søster? :D er mangel på sånne damer..

Nei, men hu har en bror om det er av interesse  ;D

ELTesla


Nordtroms

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 29. januar 2015, klokken 20:57
Har P85, og bytter ikke ennå.  Koooste meg med flat pedal de første ukene sommerdekkene kom på (nesten et halvt år etter at jeg fikk bilen november 2013).  Siden har jeg nesten aldri tatt ut max fra bilen, fordi 80% er mer enn nok til enhver manøver i trafikken.  Jeg venter minst 3-4 år før jeg bytter; da skal du se hvor sykt avansert Model S anno 2019 vil fremstå i forhold til dagens P85D.

+1 det kommer alltid noe nytt og bedre neste år. Jeg tenker og å vente 3-4 år før jeg vurderer bytte, nå gidder jeg ikke engang tenke på det. For det jeg vet kan det komme både moms og avgifter inne den tid men da tenker jeg at bruktprisen vil følge med oppover. Når det gjelder større batteri så vet jeg ikke helt om jeg ikke heller ville foretrukket en bil som er 100 kg lettere. 85 kW har hittil tatt meg dit jeg vil uten snev av problemer.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

kjølholdt

Satt akkurat med den samme vurderingen når jeg bestilte mars 2013, enten en skrapet P 85 eller en 85 med alt av utstyr. Jeg gikk for det siste og har enda ikke opplevd at bilen føles undermotorisert.(dette er selvfølgelig min subjektive opplevelse)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ELTesla

Jeg hadde S85 som leiebil for noen uker siden og den føltes direkte slapp i forhold til P85 i mine øyne.

Om det er verdt det å bytte opp til P85D er selvfølgelig veldig individuelt.
Det er jo følelsene vi betaler for her og de er jo forskjellige hos alle, spesielt påvirket blir følelsene da P85D gjør et hugg i lommeboka.

Øyvind.h

Sitat fra: kjølholdt på fredag 30. januar 2015, klokken 09:40
Satt akkurat med den samme vurderingen når jeg bestilte mars 2013, enten en skrapet P 85 eller en 85 med alt av utstyr. Jeg gikk for det siste og har enda ikke opplevd at bilen føles undermotorisert.(dette er selvfølgelig min subjektive opplevelse)
Har kjørt P85, og fra 50-60km/t og opp merker jeg ikke forskjell. P85 er mer brutal under det, men hvorvidt det var verd 70K ekstra er jo en subjektiv sak :) For å få maks akselerasjon må man uansett ha tørt føre og fullt batteri som er driftsvarmt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. januar 2015, klokken 10:47
Har kjørt P85, og fra 50-60km/t og opp merker jeg ikke forskjell.
Om du går andre veien, dvs fra P85 til daglig til en S85 merker du større forskjell. Jeg leverte egen bil på verksted og kjørte videre i en loaner jeg var overbevist om var en P85, men etter et par forbikjøringer fra 60-70 noen mil senere innså jeg at her var det noe "galt". Merkbart slappere start på akselerasjonen fra den hastigheten. Og ganske riktig, jeg kjørte en S85.

Forskjellen er liten oppe i fart, men stor nok til at det merkes ved forbikjøringer i norske hastigheter. Når det er sagt, når man i ettertid tilgjengeliggjorde karbon interiør og mørke 21" på S85 framstår valget jeg gjorde mtp å gå for P85 litt for råflott. Forskjellen i ytelse var IKKE verdt pengene da.

ELTesla

21" grå felger og carbonspoiler og interiør var også en stor sak for meg.

Muffinman

Jeg har spøkt med at siden jeg kjører som ei bestemor og dermed ikke bruker de ekstra kreftene særlig mye har jeg brukt 60-70 lakser på en karbonspoiler  :D

Uansett, å selge en nesten ny P for å kjøpe en P85D er i mine øyne litt vilt, og langt fra å være verd pengene. Men hadde inntekten min vært mangedobbel kunne jeg kanskje vurdert det. Eller, jeg ville prioritert rekkevidde og bestilt en S85D i tillegg til P``en jeg har. Eller vent nå litt....    ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på fredag 30. januar 2015, klokken 11:26
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. januar 2015, klokken 10:47
Har kjørt P85, og fra 50-60km/t og opp merker jeg ikke forskjell.
Om du går andre veien, dvs fra P85 til daglig til en S85 merker du større forskjell. Jeg leverte egen bil på verksted og kjørte videre i en loaner jeg var overbevist om var en P85, men etter et par forbikjøringer fra 60-70 noen mil senere innså jeg at her var det noe "galt". Merkbart slappere start på akselerasjonen fra den hastigheten. Og ganske riktig, jeg kjørte en S85.

Forskjellen er liten oppe i fart, men stor nok til at det merkes ved forbikjøringer i norske hastigheter. Når det er sagt, når man i ettertid tilgjengeliggjorde karbon interiør og mørke 21" på S85 framstår valget jeg gjorde mtp å gå for P85 litt for råflott. Forskjellen i ytelse var IKKE verdt pengene da.
For all del, man kan nok kjenne litt forskjell om man tester en del.  Men jeg tror jeg i praksis er like fornøyd med aks i S85 som jeg ville vært i P85. S85 vs P85D derimot :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

HåkonE

Foruten autopilot/adaptive CC/skiltgjenkjenning, stor oppgradering av setene, oppgraderte understell/kjøreegenskaper og en rekke andre mindre forbedringer, så er det dette man betaler ekstra for på P85D:



Og dette....



Om det er "verdt det" er subjektivt, og hva hver enkelt betaler i mellomlegg. Jeg hadde betalt mye for å få dette nå, men er over normalt opptatt av ytelser og kjøreegenskaper. For meg kan det bli en "once in a lifetime" greie å få mulighet til å eie noe med 700hk.

En annen årsak er at dette kan bli helt utenfor rekkevidde om når moms/avgifter revideres . P85D begynner allerede å bli veldig kostbar, og *bare* med MVA så er den i prisklasse med en BMW 6-serie. Ikke en bil det selges mye av - naturlig nok.

Men P85 er ingen dårligere bil selv om det kommer noe nytt, og man får bedre plass i frunk. Som bonus sparer man mye penger man kan bruke på fine ferieopplevelser, bedre økonomisk trygghet etc.  :)

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. januar 2015, klokken 12:13
Men jeg tror jeg i praksis er like fornøyd med aks i S85 som jeg ville vært i P85.
Det er nok min konklusjon også, selv om jeg har P.

BMW850

Har ikke vurdert å selge min P85. Krefter i overflod og den fineste fargen man heller ikke får tak i lenger. :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

#28
må si at jeg også teller på om jeg skal selge min P85 eller P85D.. P85D har jo blitt 130000kr dyrere enn da jeg bestilte den .. det er flere faktorer som spiller inn som taler i favør for den nye bilen.. man trenger ikke alltid være så veldig fornuftig, livet er for kort for dette. Morrofaktoren med den nye bilen er den sterkeste faktoren for å gå for den.. ellers har jeg vanskelig å forsvare et bytte... men what the heck..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

timingbeltkiller

Sitat fra: Muffinman på fredag 30. januar 2015, klokken 11:44
å selge en nesten ny P for å kjøpe en P85D er i mine øyne litt vilt,..
ENIG!
Men nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg raskt venner meg til kjøreegenskapene til den bilen jeg til enhver tid har.
Behovet for å bytte til siste "forbedrede" utgave, eksisterer derfor ikke.

ELLERS
greitt med å alltid bytte til siste nye dersom du har økonomisk evne til denne luksussen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA