Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av E-golf

Startet av reptil, onsdag 18. februar 2015, klokken 20:49

« forrige - neste »

johncl

Sitat fra: brekken på fredag 30. januar 2015, klokken 10:22
En lite notat angående verditap bare. Det overrasker meg stadig at flere private på FINN forsøker selge Leaf'en sin for mer en den koster ny..

Har sendt melding til flere på finn.no og informert de om at prisen ikke henger på greip - flere svarer de betalte mye mer for den når de kjøpte så de blir litt overrasket. Det er nok sant at første runde med Leaf var litt kostbar (slik nesten alle nye modeller er første året), men Leaf Acenta har vel vært nede i rundt 230.000 kr i over et år nå og er vel mer representativ som grunnlag for verdifall-vurderinger i fremtiden. Det er veeeldig mye bil man får for pengene med tanke på de lave driftskostnadene.
Perlehvit Leaf 2014

brekken

Sparebøsse uansett verditap ja.

Har hatt Leaf nå i Jan 2015 som bil nr 2, hadde bare 1 før dette. Dette er status første måned:

Des 2014 : Fossilbil - ca 2500 i bensin + ca. 400 i parkering
Jan 2015 : Fossilbil - ca 300 i bensin , ca. 200 i strøm, 0 i parkering.

Direkte forbruk altså 2400 mindre på 1 mnd. selv om KM totalt sett har vært høyere. i tillegg kjørt inn et par tusen på reiseregning for kjøring i jobb. Og antagelig mindre verditap på fossilbilen grunnet mindre KM :-)
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

emil

Sitat fra: brekken på fredag 30. januar 2015, klokken 10:55
Direkte forbruk altså 2400 mindre på 1 mnd. selv om KM totalt sett har vært høyere. i tillegg kjørt inn et par tusen på reiseregning for kjøring i jobb. Og antagelig mindre verditap på fossilbilen grunnet mindre KM :-)

Min siste hele måned med kun fossilbil sammenlignet med første hele måned med kun elbil kjørt ga ca 6000kr i sparte kostnader på bensin + bom. Parkeringskostnader gikk litt ned, men jeg betalte ekstra for strøm så der gikk det i prinsippet i null. Selv når renter og avdrag på Leafen var betalt var det et par 1000-lapper ekstra i lommeboka.

Fossilet fikk i tillegg leve litt lengre, nødvendig feilsøking og reperasjoner kunne jeg utføre selv over lengre tid og sparte nok 10.000kr der i verkstedsregninger. Hadde halvannet år med overlapping mellom fossil og elbil der fossilet ble brukt minimalt, og på den tiden kom det i tillegg nok hurtigladere til at elbilen kunne overta på de vanligste langturene. Får ellers mye hurtiglading pr år for de faste kostnadene (forsikring+årsavgift) på fossilbilen.

Men for oss som ikke har planer om å selge elbilen har tallene fra VG og Autolease ingen ting å si, annonsene på finn.no tilsier vel også at bilene holder seg greit i pris sammenlignet med fossile alternativer.

kodalse

Da jeg anskaffet min gamle EL-Saxo i 2012 var utgiftene slik før og etter:

2011 - 2012
Diesel        kr 29.000,-
Bompenger kr 8.400,-
Sum           kr 37.400,-

2012 - 2013 (med elbil, kjøpt for kr 50.000,-)
Diesel        kr 6.000,-
Bompenger   kr. 500,- (brukte dieseldyret noen ganger også)
Sum           kr 6.500,-

Sparte utgifter til drift av bil pr år kr 30.900,- Saxoen var da "nedbetalt" på under to år.

Denne besparelsen var da på litt i overkant av kr. 2.500,- pr måned.

Nå er Saxoen stedt til hvile, men en brukt leaf 2012 til en beregnet kostnad med lån, forsikring, nedskrivning, service, avgifter (alt medregnet) på kr 2.100,- pr måned har erstattet den.

Så med en ekstra bil er jeg fortsatt under tidligere samlet kostnad med kun dieselbilen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA