Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finansiering av ladeplasser

Startet av Bekkenes, onsdag 18. februar 2015, klokken 19:34

« forrige - neste »

Bekkenes

Sitat- Vi har nylig gått ut med nye priser på batteri, og tror dette vil påvirke verdien positivt. Å bytte ut hele batteripakken vil koste 5000 euro (cirka 43000 kroner), ved innbytte av gammelt batteri.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/disse-bilene-holder-seg-best-og-daarligst-i-pris/a/23381960/

Artikkel om prisfall (om at leaf bare er verd 45% etter tre år).
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

D9

Det er jo gode nyheter. 43 000 kr er jo ingen ting i forhold til hvor mange (hundre?) tusen km man får ut av pakka før den må byttes.
'14 Leaf
'15 Evalia

reptil

Laget egen tråd om verditapet før jeg så denne...

Men, for meg er dette gode nyheter. Hvisomatte man må skifte batterier etter eksempelvis 7 år så har man jo full kapasitet igjen......
Svart Leaf Acenta

HoeggenEL

Estimert 45% restverdi er ikke så ille.
Leaf-eieren har jo allerede spart flere titusener på
billig/gratis lading, bom, årsavgift og parkering.
For ikke å snakke om god samvittighet og bidrag til utvikling av ny teknologi.
Jeg budsjetteter nedskring til 0,- på 7 år, og eventuell restverdi tar jeg som en bonus.  8)
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Bekkenes

Jeg gikk fra en 2012 Audi A6 s-Line sedan til Leaf (flyttet nærmere jobben så trengte bare en billig bil) og jeg "sparer" ingenting.
Ikke bruker jeg gratis parkering, ikke kjører jeg i kollektivfelt eller kjører igjenom bompengeringer.

MEN jeg regner med frem til at i forskjell på låneavdrag, "drivstoff", vedlikehold, forsikring og veiavgift så kan jeg kaste leaf etter fem år og forsatt ha kommet et par tusenlapper billigere ut. Ikke så dårlig det i reduserte kostnader :)

Så verditapet er ikke så ikke etter galt 3 år (hatt den 1 nå) da jeg kalkulerte med 100% etter fem :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Trond.Strom

slitasje på motor etter 3 år mindre enn ICE bil
slitasje på batteripakke etter 3 år ca 5% av total eller 5/30 før pakken bør byttes.
dette blir 16,67% av 43k = 7200 kroner

kostnad ny leaf 300k kostnad 3 år gammel leaf 150k = verditap 150k

kostnad ny golf 350k kostnad 3 år gammel golf 210k = verditap 140k

forskjell i verditap er da ca det samme?

eller er det jeg som misforstår noe her?

Electric

Kjøp en brukt el-bil mao med best mulig batteri....da blir vel regnestykket bedre.

johncl

Lurer på når det blir obligatorisk å skrive inn noe om status (SOC) på batteripakken når man skal selge den? Dette har uten tvil mye å si for en kjøper av brukt elbil. Hadde glatt sjekket dette med en OBD-II dings hvis jeg skulle kjøpt brukt i dag.
Perlehvit Leaf 2014

emil

Sitat fra: johncl på fredag 30. januar 2015, klokken 10:54
Lurer på når det blir obligatorisk å skrive inn noe om status (SOC) på batteripakken når man skal selge den? Dette har uten tvil mye å si for en kjøper av brukt elbil. Hadde glatt sjekket dette med en OBD-II dings hvis jeg skulle kjøpt brukt i dag.

Ville aldri kjøpt Leaf uten OBDII idag, men de fleste legger bare ved "batterirapport" fra service som kun egentlig sier noe om hvordan den har blitt ladet, ikke noe om kapasiteten. Har vel vært folk som har fått full pott på service og selv med en bar mindre på tankmåler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA