Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Piggfritt vs piggdekk, nye og brukte

Startet av NielsChr, onsdag 18. februar 2015, klokken 14:25

« forrige - neste »

NielsChr

2WD udgaver kan have svært ved at beholde kontakten med vejen. efter sigende har P85D ikke denne udfordring. med 4WD kan man trykke go pedalen helt i bund og blot vente på bilen accelerere.

Hvis det er korrekt kunne man måske prøve med smallere vinterdæk for at øge vinter rækkeviden - jeg tænker ikke helt så smalle som BMW i3, men måske 225 mm frem for de 245 som den fås med standard.

f.eks. Nokian WR A3 225/45/R19

http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop.pl?dsco=123&cart_id=65738851.123.28513&sowigan=Wi&Breite=225&Quer=45&Felge=19&Speed=V&kategorie=1&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=PKW&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=PKW&search_tool=standard&Label=C-C-72-2&details=Ordern&typ=R-266276

nu tænker jeg at 20 mm mindre på hver hjul ikke giver det store i rækkevide forskel, men da det netop er om vinteren at man normalt har kortere rækkevide giver det jo god mening med dæk som gør det modsatte - dvs. man vinder lidt af rækkeviden tilbage.

mig bekendt er smalle dæk også bedre om vinteren - tager jeg fejl og hvad syntes I
kan disse dæk monteres på de originale 19" fælge ?

petersv

Jeg tror du skal slite med å finne noe smalere enn 245 med korrekt lastindex, og dermed få mangel på EU-kontroll eller vanlig kontroll langs veien.

NielsChr

Hvis jeg ikke tager fejl har de originale goodyear loadindex 98 mens Nokian Wr3 225 har loadindex 96 og 235 har loadindex 99, det skulle vel være ok - men du har ret, udvalget af smalle dæk er ikke stort.

Der findes nogen i 235 og få i 225.
gad vide hvor meget man kan spare på forbrug ved 225 eller 235.

måske en P85D kan komme ned og have samme forbrug som en S85D ved at bruge disse lidt smallere dæk, og hvis den kan bevare vejkontakt under sving og acceleration er der vel ikke så mange ulemper - vægten må også være mindre for smallere dæk og derved "unsprung mass"

Dennis

Får nok mye mer igjen med å velge dekk med lavere rullemotstand enn å gå fra 245 til 235.
Tesla selv sier 3% økt forbruk med 21" hjulene og de er 265 bak samt høy ytelses dekk som oftest ruller litt tyngre og litt tyngre felger.

B_Tesla

Tror nok heller det er mer å hente på lettere felger. Tesla sine veier utrolig mye. Du kan få/få laget felger som er mye lettere enn disse. Men på den andre siden har jeg enda ikke hatt noen problem med rekkevidde. Det har rett og slett ikke vært et tema for meg - og jeg kjører noen turer Trondheim-Telemark i året.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Thor2014

Tyngden på felgen har lite å si på forbruk

fonberg

Velg Nokian R2 vinterdekk i standard dimensjon. De ruller meget godt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

B_Tesla

Hmmm... Mulig det bare påvirker akselerasjon. Men roterende masse er ganske tungt. Men som sagt, ikke hatt noe problemer med range enda.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

erot

Felgvekt har ingenting å si, påvirker bare akselerasjon, nedbremsing og veigrep. Årsaken er regen. Det er riktig nok litt tap på vei inn og ut av batteriet, men gjenbruken av kinetisk energi er likvel nok til at en så tung bil kan være effektiv og at felgvekt har null å si så lenge de ikke er laget av bly.

En annen betraktning: Med samme profil får du mindre hjul. Mindre diameter øker rullemotstanden og vil oppveie noe av gevinsten. Som andre har nevnt er et dekk med lav rullemotstand ift bredden veien å gå, kombinert med jevnlig kontroll av lufttrykk. Jeg får omtrent samme rekkevidde med 245 foran og 285 bak som med standardhjulene. 285 skal i teorien være et energisluk.

Det er en stor bil. Jeg tror de har truffet ganske bra med 245.

Eip

På slush føre har flere model s sklidd av veien.
Da er nok vinterdekkene i bredeste laget.

Jeg ble selv frakjørt så det grein i 90 sona på slush.
I 70kmt lyste esp konstant med en merc C klasse 225 vinterdekk.
Bilen som dro ifra var en toyota carina med 185 brede vinterdekk.

Det er en grunn at wrc har veldig smale dekk når det kjøres vinterrally....

Gjerne 245 bakdekk i tyskland på vinterføre , men i norge er det nesten bare tull
VIN: 509XX PD

Cowboystrekk

Det er synd Tesla ikke bruker "ekte" SUV-dekk som 235-55-19". Ja, blir litt mye gummi, men enormt utvalg av dekk, mange gode dekk med lav rullemotstand etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thor2014

Sitat fra: Eip på torsdag 29. januar 2015, klokken 23:35


Det er en grunn at wrc har veldig smale dekk når det kjøres vinterrally....


For at de 7-9mm lange piggene skal komme gjennom snøen.
En tyngre bil kan ha bredere dekk og fortsatt opprettholde samme marktrykk.
Det har blitt gjort tester i Sverige som viser at brede dekk gir bedre feste på alle forhold bortsett der du må gjennom sørpe eller vann for å få feste.
Fordeler og ulemper med begge

Eip

Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. januar 2015, klokken 12:23
Sitat fra: Eip på torsdag 29. januar 2015, klokken 23:35


Det er en grunn at wrc har veldig smale dekk når det kjøres vinterrally....


For at de 7-9mm lange piggene skal komme gjennom snøen.
En tyngre bil kan ha bredere dekk og fortsatt opprettholde samme marktrykk.
Det har blitt gjort tester i Sverige som viser at brede dekk gir bedre feste på alle forhold bortsett der du må gjennom sørpe eller vann for å få feste.
Fordeler og ulemper med begge

Heller ørlite dårligere grep på snø enn slushplaning ut av veien
VIN: 509XX PD

erot

Som nevnt fordeler og ulemper ja, så smal er ikke nødvendigvis bedre. En WRC-bil er betraktelig mindre og lettere enn en TMS. Men hvorfor fikse noe som virker? Min erfaring så langt med Ice-X i 245 er at de ligger godt på veien på all slags føre, og jeg har til gode å stå fast i alt fra dyp snø til slush. Blank is vil være vanskelig med piggfritt uansett bredde.

erot

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 30. januar 2015, klokken 10:52
Det er synd Tesla ikke bruker "ekte" SUV-dekk som 235-55-19". Ja, blir litt mye gummi, men enormt utvalg av dekk, mange gode dekk med lav rullemotstand etc.

Bilen er ikke konstruert for så store hjul. Dette blir ca 4 cm høyere hjul, eller 2 cm på radius. Det er allerede nesten null klaring til innerskjermer noen steder.

Eller det var kanskje det du mente. Hadde blitt noen heftige sommerhjul i så fall, mulighet for 23"  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA