Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker å kjøpe 4/5 seters Berlingo, Partner eller Kangoo elbil

Startet av elbil-1, onsdag 18. februar 2015, klokken 12:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:14
Hvorfor i allverden er det ingen ladestasjoner som har et tak /skur over ladestasjonen og ut over parkeringen der man setter bilen, så man kan ordne med kabler og koder/sms i tørre omgivelser?

Hva med lys så man faktisk ser hva som står på stolpene uten å ha med lommelykt?

Hva med å faktisk ha god skilting så man raskt identifiserer hvor man kan koble til sin bil ?

Ville vi funnet oss i dette på en bensinstasjon? Stå ute i regnet og ikke vite hvilken pumpe som hadde diesel eller bensin før vi hadde parkert og gikk ut i regnet og mørket for å sjekke?
Du har noen meget gode poeng. Jeg er også en av de som ikke forstår hvorfor man skal forsøke å finne opp hjulet på nytt når man vet hva som fungerer.
-Ladestasjoner som kan plugges rett og slik at lading begynner umiddelbart
- Gjerne tak over, uten at det er veldig viktig for meg
- Service-tilbud slik at man kan gjøre et eller annet med en gang kabelen er plugget i, være seg bollekjøp, toalettbesøk, pølser, brus, avis osv.

Lade-tilbyderne famler voldsomt, og forsøker å lage nye løsninger istedenfor å benytte det som er velutprøvet og som man vet virker. Da snakker jeg ikke om tekniske løsninger, men hvordan løsningen brukes i praksis av kunden.

Ideelt sett kjører du frem til laderen, setter inn bankkortet, taster kode og plugger i. Så er ladingen i gang, og du kan gå inn på stasjonen og slå i hjel noen minutter mens bilen lades opp til et tilstrekkelig nivå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Electrix

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. januar 2015, klokken 09:22
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:14
Hvorfor i allverden er det ingen ladestasjoner som har et tak /skur over ladestasjonen og ut over parkeringen der man setter bilen, så man kan ordne med kabler og koder/sms i tørre omgivelser?

Hva med lys så man faktisk ser hva som står på stolpene uten å ha med lommelykt?

Hva med å faktisk ha god skilting så man raskt identifiserer hvor man kan koble til sin bil ?

Ville vi funnet oss i dette på en bensinstasjon? Stå ute i regnet og ikke vite hvilken pumpe som hadde diesel eller bensin før vi hadde parkert og gikk ut i regnet og mørket for å sjekke?
Du har noen meget gode poeng. Jeg er også en av de som ikke forstår hvorfor man skal forsøke å finne opp hjulet på nytt når man vet hva som fungerer.
-Ladestasjoner som kan plugges rett og slik at lading begynner umiddelbart
- Gjerne tak over, uten at det er veldig viktig for meg
- Service-tilbud slik at man kan gjøre et eller annet med en gang kabelen er plugget i, være seg bollekjøp, toalettbesøk, pølser, brus, avis osv.

Lade-tilbyderne famler voldsomt, og forsøker å lage nye løsninger istedenfor å benytte det som er velutprøvet og som man vet virker. Da snakker jeg ikke om tekniske løsninger, men hvordan løsningen brukes i praksis av kunden.

Ideelt sett kjører du frem til laderen, setter inn bankkortet, taster kode og plugger i. Så er ladingen i gang, og du kan gå inn på stasjonen og slå i hjel noen minutter mens bilen lades opp til et tilstrekkelig nivå.
veldig enig, men for bensinstasjoner og slikt som gjerne er døgnåpent trenger amn strength tatt ingen betalingsløsning ute ved laderen. Man kan ha laderen såpass åpen at man bare starter den selv når man har plugget inn, deretter går man inn på bensinstasjonen mens bilen lader og står i kø mens bilen lader, og kjøper pølse og betaler for den strømmen man ønsker. Skal du da ha 15 minutter eller 15 kWh avhengig av prismodell taster personen dette inn i kassa og allerede forbrukt ladetid trekkes fra slik at laderen stopper når totaltiden er brukt opp. Så kan man spise pølsa mens man rusler ut igjen og - se der, der var jo laderen nettopp ferdig og man kan koble fra og kjøre videre.

De fleste bensinpumper er jo allerede åpne slik at man kan fylle med en gang for så å gå inn og betale. Faren for at noen fyller og sticker fra regninga er jo myye høyere for flytende drivstoff enn for elbiler, både med tanke på størrelsen på regninga man kan stikke fra, kostprisen for stasjonen, og tiden man bruker, mye lettere å bli gjenkjent eller lagt merke til om du står 20 min å lader enn 5 min å fyller.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elbil-1


tomrh

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:45
Sitat fra: abc på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:38
Jeg regner med at jeg tar feil, men jeg tar sjansen på å spørre likevel;

Husket du på å lukke lokket på ladestolpen etter at du hadde satt inn kontakten? Uten det starter den ikke.

Men så får du kanskje ikke blått lys heller for alt jeg vet?
Jepp - alt gjort etter "boka" på stolpen :)
Første gang jeg ladet på en 22 kW stolpe så gjorde jeg den feilen at jeg pluggen kabelen inn i både stolpen og bilen og sendte deretter sms. Ingenting skjedde. Men så finleste jeg instruksjonen på stolpen som forklarte at man først skulle koble kabelen til stolpen, så sende sms og vente på svar, og så til slutt koble til bilen. Da funket det. Jeg regner med du gjorde dette i riktig rekkefølge?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elbil-1

Sitat fra: tomrh på torsdag 29. januar 2015, klokken 10:28
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:45
Sitat fra: abc på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:38
Jeg regner med at jeg tar feil, men jeg tar sjansen på å spørre likevel;

Husket du på å lukke lokket på ladestolpen etter at du hadde satt inn kontakten? Uten det starter den ikke.

Men så får du kanskje ikke blått lys heller for alt jeg vet?
Jepp - alt gjort etter "boka" på stolpen :)
Første gang jeg ladet på en 22 kW stolpe så gjorde jeg den feilen at jeg pluggen kabelen inn i både stolpen og bilen og sendte deretter sms. Ingenting skjedde. Men så finleste jeg instruksjonen på stolpen som forklarte at man først skulle koble kabelen til stolpen, så sende sms og vente på svar, og så til slutt koble til bilen. Da funket det. Jeg regner med du gjorde dette i riktig rekkefølge?

jepp - som sagt - alt etter boka..  mistenker kabelen for å være defekt..

elbil-1

Sitat fra: Sven-E på torsdag 29. januar 2015, klokken 10:30
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 29. januar 2015, klokken 10:17
så enkelt kan det gjøres med et lite hus....

Og en ladestasjon i stedenfor dieselpumpa..

http://farsundnaustheller.no/wp-content/uploads/2011/01/bilde-21.jpg
Man må vel ha konsesjon for å selge strøm, så det er vel ikke bare å sette opp ladestasjon og betalingsterminal, selv om det ser aldri så fint ut.

joda, sikkert masse papirarbeide - men nå var det selve ladehuset som ble beskrevet...  :)

elbil-1

Man kan selge parkeringsplass inkl. gratis strøm...

null konsesjon..

emil

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 29. januar 2015, klokken 10:49
Man kan selge parkeringsplass inkl. gratis strøm...

null konsesjon..

Eller selge tjenesten hurtiglading der man fakturerer pr tidsenhet man bruker laderen og la strømmen være "gratis"

Panduck

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:01
I tillegg så kjørte jeg 3 mil på motorveien i 110 på vei hjem, med varmeapparatet på full guffe, uten at bilen ble noe særlig varm... Så det var en kald fornøyelse å kjøre hjem våt og delvis gjennomfrossen..

Hvordan opplever andre Zoe-eiere varmen i bilen? Stemmer denne opplevelsen? Bilen skal vel ha varmepumpe, og gi god varme, ville jeg tro. Eller er Zoe virkelig en "godværsbil"? Jeg ville savnet setevarmer og rattvarmer, men antok at varmepumpa gjorde jobben sin.

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 30. januar 2015, klokken 09:35
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:01
I tillegg så kjørte jeg 3 mil på motorveien i 110 på vei hjem, med varmeapparatet på full guffe, uten at bilen ble noe særlig varm... Så det var en kald fornøyelse å kjøre hjem våt og delvis gjennomfrossen..

Hvordan opplever andre Zoe-eiere varmen i bilen? Stemmer denne opplevelsen? Bilen skal vel ha varmepumpe, og gi god varme, ville jeg tro. Eller er Zoe virkelig en "godværsbil"? Jeg ville savnet setevarmer og rattvarmer, men antok at varmepumpa gjorde jobben sin.

Det er en programvare oppdatering som blir foretatt i disse tider for de som vil. Den løser noen problemer med varmeapparatet. Setevarme skal være på vei, rattvarmer for du vel fortsatt ikke.

Ellers har man jo denne snart et år gamle vintertesten av Soul der de også var innom Zoe (vedlagt pdf)

zbk

Sitat fra: Panduck på fredag 30. januar 2015, klokken 09:35
Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:01
I tillegg så kjørte jeg 3 mil på motorveien i 110 på vei hjem, med varmeapparatet på full guffe, uten at bilen ble noe særlig varm... Så det var en kald fornøyelse å kjøre hjem våt og delvis gjennomfrossen..

Hvordan opplever andre Zoe-eiere varmen i bilen? Stemmer denne opplevelsen? Bilen skal vel ha varmepumpe, og gi god varme, ville jeg tro. Eller er Zoe virkelig en "godværsbil"? Jeg ville savnet setevarmer og rattvarmer, men antok at varmepumpa gjorde jobben sin.

Renault oppdaterer i disse dager varmesystemet i bilen. En programmeringsfeil gjorde at varmlufta "tok slutt" etter ca 10min og det som føltes som kald trekk kom inn i kupeen. Etter oppdatering er varmingen mye bedre (og det virker som den bruker mindre strøm).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

fredag

Sitat fra: Sven-E på torsdag 29. januar 2015, klokken 10:30
Man må vel ha konsesjon for å selge strøm, så det er vel ikke bare å sette opp ladestasjon og betalingsterminal, selv om det ser aldri så fint ut.

Hvis dette kravet også gjelder for ladestasjoner, noe jeg tviler på, så bør elbilforeningen jobbe for å få endret på reglene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Sitat fra: fredag på fredag 30. januar 2015, klokken 10:15
Sitat fra: Sven-E på torsdag 29. januar 2015, klokken 10:30
Man må vel ha konsesjon for å selge strøm, så det er vel ikke bare å sette opp ladestasjon og betalingsterminal, selv om det ser aldri så fint ut.

Hvis dette kravet også gjelder for ladestasjoner, noe jeg tviler på, så bør elbilforeningen jobbe for å få endret på reglene.

Uansett er de fleste hurtigladeoperatørene enten kraftselgere direkte eller eid av selskaper i kraftbransjen, så kunnskapen om hvordan ordne det praktisk er nok tilstede.

Men så lenge kostprisen på strømmen er en så liten del av totalkostnaden med å drive en hurtiglader har det lite for seg å blande inn strømforbruket i totalkostnaden med lading i dag.

Men akkurat det er det allerede alt for mange tråder om her på forumet i dag.

emil

Sitat fra: nime01 på fredag 30. januar 2015, klokken 11:55
Vintertesten av Soul EV var en vintertest av Soul EV, ikke Zoe.

Det var jo det jeg skrev, men så lenge det ikke finnes noen ordentlig vintertest av Zoe jeg har sett er det det vi har å forholde oss til. Da testen ble gjennomført var Soul mye lengre unna levering enn Zoe, så jeg synes det ville være merkelig å ikke sende en Zoe lik de som skulle leveres Norge et par måneder senere på en sånn vintertest der oppe i Sverige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA