Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønsker å kjøpe 4/5 seters Berlingo, Partner eller Kangoo elbil

Startet av elbil-1, onsdag 18. februar 2015, klokken 12:57

« forrige - neste »

elbil-1

Neida, ikke fullt så galt - men allikevel mange tanker man gjør seg som (kanskje) ny elbil kjøper.

Dagen startet med en tur innom den lokale renault-pusheren og en Zoe sto klar for prøvekjøring.

Den var akkurat kommet inn fra en kunde og dermed ikke full-ladet, heller nesten tom - og forhandleren hadde satt den på lading en liten stund (på sitt 11KW uttak) så det tok jo sin tid.. Når jeg kom etter en halvtime, så hadde den bare fått 40km på batteriet.

Jeg fikk med ladekabel og bega meg ut på tur til nærmeste hurtiglader 25km unna. Der har Fortum satt opp flere ladestasjoner - tre-fire stykker spredt rundt i byen faktisk, så det lovet jo godt, en kjekk liten tur , lade på 43KW eller 22KW stasjonen(e) , ta en kaffe på kjøpesenteret eller mac'ern mens man venter.

Men hva skjer?  På vei så begynner det å sludde og blåse, temperaturen ligger stødig rundt 0 og når jeg ankommer ladestasjon nr. 1 - så er det ganske utrivelig ute. Jeg parkerer forran ladestajonen med en drøss stolper på rad og rekke. Ikke noe gatelys, helt mørkt. Det sludder og blåser og jeg knepper jakka godt igjen, tar med ladekabelen og begir meg ut i uværet.

På stolpene står det noen beskrivelser om hvilke stolper som tar hvilke kontakter og hvilke KW man kan få. Jeg velger da den med 22KW og selvsagt står den ikke der jeg parkerte - men litt unna, så jeg må inn i bilen på nytt for å flytte den to plasser.

Så var det ut for å starte ladingen, og siden jeg ikke hadde noen rfid brikke, så var det å bøye seg helt inntil stolpen i mørket og lyse med mobilen for å se hvilket nummer man skulle sende hvilken sms kode til.

Da jeg endelig hadde fått sendt koden og koblet til kabelen kastet jeg meg inn i bilen for å holde varmen.
Men lader bilen da, neida - ingen respons. Febrilsk sjekk av google og elbilforum for å se hva den feilkoden kunne være - men ingen større respons å finne enn noen hentydninger om at dette kunne være at man måtte ha TN nett etc. (Merkelig, for det var da en 400V stolpe jeg koblet til - skulle ha TN nett den, i følge diverse poster på forum osv.)

Ut av bilen , forsøke nabostolpen - samme resultat der. Hmm.. er det kabelen det er noe galt med tro? Nybegynner som jeg er, så kan det jo være noe galt jeg har gjort, men hva vet vel jeg?

Inn i bilen igjen og kjøre noen kilometer til neste fortum stasjon. Helt tomt der også. Stille forran kjøpesenteret. Samme prosedyre, ut i regnet og koble opp, myse på stolpen i mørket (Ja. bekmørkt forran kjøpesenterveggen der stolpene sto) Endelig en sms avsted, men ingen respons , ingen lading eller liv her heller.

En telefon til kundesenteret til Fortum sørget for kontakt med en hyggelig dame som forsøkte alt mulig for å se om det var noe liv i stolpen, og den lyste faktisk blått - så den indikerte lading, men ingen liv i bilen... Hun visste heller ikke om det var noen utfordringer med Zoe på Fortum sine ladestasjoner, så ikke noe å hente der heller.

Så avsted i regnet til MC'donalds og fortum sin stasjon der. Heldigvis var det en større ladestasjon der med fastmontert type 2 "pistol" - så der virket det!  Men, like mørk og vått i regnet der også, så da jeg endelig kom meg inn på MC'ern og fikk varmet meg på toalettet og varmet hendene i varmt vann - så lignet jeg vel mer på en druknet katt enn en lystig el-bil kjører  :)

Etter en drøy halvtime var det 100km på batteriet og kaffen vel fortært og hjemturen kunne starte etter nesten 2 kalde lade-timer i regnet.

Hva er så konklusjonen? Tja, ingen spesiell konklusjon, men heller masse ubesvarte spørsmål:

Som forhandler MÅ man ha en hurtiglader på 43/50KW så man raskt kan fylle opp en bil som kommer tom inn og som skal ut på ny tur!!

Hvorfor i allverden er det ingen ladestasjoner som har et tak /skur over ladestasjonen og ut over parkeringen der man setter bilen, så man kan ordne med kabler og koder/sms i tørre omgivelser?

Hva med lys så man faktisk ser hva som står på stolpene uten å ha med lommelykt?

Hva med å faktisk ha god skilting så man raskt identifiserer hvor man kan koble til sin bil ?

Ville vi funnet oss i dette på en bensinstasjon? Stå ute i regnet og ikke vite hvilken pumpe som hadde diesel eller bensin før vi hadde parkert og gikk ut i regnet og mørket for å sjekke?

Her er det rom for forbedringer - hansken er kastet !  Tar dere den, Fortum og andre?


Og ja, det blir nok en el-bil, men kanskje jeg bare bruker den på søndagstur i pent vær?

emil

Forhandler burde i det minste levere med en RFID til Fortum når de ikke klarer å levere fulladet bil.

Vet om Nissan-forhandlere som gjør det med Leaf i hvert fall, men opplæringen på hurtigladingen er det ikke alltid like flinke med.

elbil-1

Det var en grønn kabel tror jeg.

Og jeg fikk faktisk med en RFID brikke til Fortum - fant ut det mens jeg snakket med damen fra Fortum. Den hang på nøkkelknippet til Zoe'n. Så på ladestasjonen på MC'ern måtte jeg bare lete rundt etter rett uttak - parkerte da klokelig midt i alle uttakene så jeg kunne ha hvertfall 3 stk. innen rekkevidde. Slapp da å bruke sms der, bare brikken, og ladestasjonen hadde stor skjerm så man så hva man skulle gjøre i allefall.

Tja Zoe ellers.. var vel grei nok den, men setene var litt for myke og kunne bare stilles frem og tilbake/rygg opp/ned. Setet i seg selv kunne ikke stilles opp eller ned.

Sammenlignet med endel andre biler, så er den billigere, men også med betydelig mindre utstyr. (mulig det var en basic modell jeg fikk prøvekjøre) Ikke varme i seter eller ratt.

I tillegg så kjørte jeg 3 mil på motorveien i 110 på vei hjem, med varmeapparatet på full guffe, uten at bilen ble noe særlig varm... Så det var en kald fornøyelse å kjøre hjem våt og delvis gjennomfrossen..

Fossibilen jeg har blir varm på mindre enn 3 kilometer i 70sona :)





elbil-1

Sitat fra: nime01 på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:51

Blir dyrt om alle forhandlere skal ha hurtigladere, men kanskje det hadde vært løsningen på den trege utbyggingen av hurtigladere?

En hurtiglader for type 2, 22KW koster vel ikke mer enn 10 lapper å sette opp?  og bilverkstedene har vel som regel 400V i huset allikevel...

Det er småpenger kontra andre investeringskostnader en bilforhandler har, spør du meg :)

elbil-1

Sant det - 22KW er "mellomhurtig" - men allikevel får man ganske full bil på en halvtimes tid..

Men ja, en 43KW hadde vært ennå bedre - koster jo ikke så veldig mye de heller :)

Med samarbeidet Fortum og Renault har - så burde de første stedene som fikk hurtigladere på 43KW vært alle forhandlerne

elbil-1

#5

Mulig det var feil kabel ja, ikke vet jeg. Men den hadde type2 kontakt i ene enden i allefall.

Og ja, jeg vil gjerne bruke 20% av batteriet til å holde varmen jeg, om jeg stiller inn varmeapparatet til det, så kan jeg selv velge rekkevidde kontra komfort :)

emil

Uansett: Ikke la en litt uheldig kveld ødelegge inntrykket av elbil generellt eller Zoe.

elbil-1

nei, elbil er kommet for å bli - og det blir nok en elbil på meg, men jeg undres over to ting:

- At det ikke spretter opp 22KW semihurtige ladere på alle butikker - Det tar vel bare noen timer å koble opp en ladestasjon eller to, og butikken kan koble den ut når de går for dagen, så det primært er kunder som får nytte av den. Hadde jeg drevet en kjede butikker, så hadde jeg ringt en installatør og bedt ham installere 10 stk. neste uke allerede!

- At ikke eierne av stasjonene legger til rette for tørt og lyst ladeområde? Sjekk bensinstasjoner og hva bilister er vant til der - om Statoil hadde satt opp ladestasjoner på alle sine bensinstasjoner - med tak over - så hadde de hatt et konkurransefortrinn fra dag 1 !  Jeg vil tro det er 400V på alle beninstasjoner - og de kan bygge et tak og sette opp 3-4 ladere på veggen på siden av bensinstasjonen på under 1 dag.

abc

Jeg regner med at jeg tar feil, men jeg tar sjansen på å spørre likevel;

Husket du på å lukke lokket på ladestolpen etter at du hadde satt inn kontakten? Uten det starter den ikke.

Men så får du kanskje ikke blått lys heller for alt jeg vet?

emil

Det er nok desverre slik at 400V ikke er like utbredt som man skulle ønske/tro.

Ellers er det vel bare et sted jeg har hurtigladet under tak og det er i Tønsberg ved travbanen. Der står det en CHAdeMO lader sammen med bensinpumpene. Da kan også første bil i ladekøen parkere på andre siden og koble rett på når første bil er ferdig for litt mer effektiv kø.

Sandvika har leskur over laderene, men ikke for de som skal koble på ladekabel

Ellers står de fleste ute utsatt for vær og vind. På de nyeste multistandard som Fortum har fra bl.a Kiwi er også holderen for AC-kontakten så idiotisk at kontakten ofte blir stående rett opp og veldig utstatt for regn/snø/is mens CHAdeMO og Combo kontaktene settes inn i holdere og beskyttes bedre.


elbil-1

Sitat fra: abc på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:38
Jeg regner med at jeg tar feil, men jeg tar sjansen på å spørre likevel;

Husket du på å lukke lokket på ladestolpen etter at du hadde satt inn kontakten? Uten det starter den ikke.

Men så får du kanskje ikke blått lys heller for alt jeg vet?

Jepp - alt gjort etter "boka" på stolpen :)

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:13
Grønn kabel? Kan være du har fått med en 1-fas kabel som ikke vil fungere på 11kW og 22kW stolper.. (kan være jeg tar feil her altså)

En 1-fase kabel vil fungere helt fint på en 22kW stolpe, og en Zoe skulle fint klart å lade med den. Dog kun på 1/3 av hastigheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

inverter

Mange elbilister gjør mesteparten av ladingen sin hjemme eller på jobb.

Jeg har en tanke om at lading utenom disse to stedene bør testes ut før en virkelig trenger det....

jeg oppfatter at brikke er enklest og mest stabilt (når en først har fått brikken).

emil

Sitat fra: inverter på onsdag 28. januar 2015, klokken 22:10
Mange elbilister gjør mesteparten av ladingen sin hjemme eller på jobb.

Jeg har en tanke om at lading utenom disse to stedene bør testes ut før en virkelig trenger det....

jeg oppfatter at brikke er enklest og mest stabilt (når en først har fått brikken).

Har hatt en del turer mellom Arendal og Oslo og når det har kommet opp nye hurtigladere på strekningen har jeg dratt innom og kikket og/eller testet. Veldig greit å vite nøyaktig hvor og hvordan hvis man kommer på siste rest av strøm. Har vel prøvd et sted mellom 15 og 20 hurtigladere på Leafen til nå.

Og ja, selv om enkelte mener at hurtiglading er fremtiden og saktelading fortiden vil nok det meste av elbillading i lang tid fremover foregå med 230V 16A hjemme eller på jobb mens bilen uansett står stille.

RFID brikke/kort er raskt og greit når man har avtale med operatør, SMS fungerer forsåvidt greit hos Fortum og muligens andre.

fredag

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:14
Hvorfor i allverden er det ingen ladestasjoner som har et tak /skur over ladestasjonen og ut over parkeringen der man setter bilen, så man kan ordne med kabler og koder/sms i tørre omgivelser?

Legger ved bilder av hvordan Fastned bygger ladestasjoner i Nederland:



I Norge kunne vi jo byttet ut solcellepanelene med litt mer forsterket tak.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA