Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svak motorsykkel, super sykkel

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 25. april 2009, klokken 00:26

« forrige - neste »

cra

#15
Siden vi likevel er inne på emnet:

Sensur fra moderator:
Videoen kan virke støtende på enkelte, så moderator har lagt ut link i stedet. Så får du selv velge om du vil se videoen på youtube.
(Videoen viser motorsykkel som holder høy hastighet i lyskryss, og sees ikke av kryssende bil, utfallet er dog ikke fatalt).
http://tinyurl.com/d4bxfa


Når han holder slik fart på et slikt sted får han ikke min sympati.  >:(

På den positive siden vil det vel være teknisk umulig å havne i samme situasjon (som motorsyklisten, altså) med Buddyen :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

En ting jeg glemte å nevne er at en ALDRI må anta at motorsyklister holder gjeldende fartsgrense.

Som bilist må en tvert imot anta at en motorsykkel som er 100m vekke, vil passere en om 1 sekund.

Dersom bilisten i dette tilfellet gjorde det, og ventet ville nok motorsyklisten framdeles vært ute og gjort livet sitt utrygt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

#17
Til opplysning så var utfallet av krasjet i filmen jeg linket til ikke fatalt. Han pådro seg alvorlige skader, men overlevde. Hadde utfallet vært fatalt hadde neppe tysk politi frigitt videoen. Siden det (så vidt) gikk bra har de valgt å frigi den for å prøve å få folk til å tenke seg om før de råkjører.  I 2008 døde nemlig 12 personer i trafikkulykker hver dag i Tyskland. Ytterligere 1117 blir skadet hver dag i ulykker. Dette opplyser det tyske nettstedet Bild.de.

(Uhemmet saksing fra Nettavisen.no: http://www.nettavisen.no/motor/article2603588.ece)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Kollisjonen viser hva som skjer når MC treffer personbil. Føreren fyker over bilen, og kan som i dette tilfelle komme fra det med livet i behold.

Hadde derimot bilisten kjørt en av disse moderende ML, Q7, V90, Hummer, eller annen unødvendig stor bil hadde ikke MC føreren hatt like store tjangser til å hoppe over bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Skulle vært artig å vite resultatet dersom det var "en av oss" som ble treft av dette fartsfantomet. Så på den utbrente VIF-Buddyen at det ikke var så mye ramme at det gjorde noe. Motorsyklisten hadde kanskje bare kjørt tvers igjennom? Og en Berlingo hadde vel vært tilsvarende vanskelig å komme over, og for så vidt også Think, kanskje?

Jeg tror nok marginer og milimetere var på syklistens side her, og det så i alle fall ikke ut til at bilen ble så veldig skadet. Sjåføren var i alle fall oppegående nok til å kunen sette på nødblinken. Bottom line blir uansett at en må være oppmerksom til enhvertid, og så langt som mulig prøve å unngå ikke bare egne, men også andres feil i trafikken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: cra på onsdag 15. april 2009, klokken 11:31
Skulle vært artig å vite resultatet dersom det var "en av oss" som ble treft av dette fartsfantomet. Så på den utbrente VIF-Buddyen at det ikke var så mye ramme at det gjorde noe. Motorsyklisten hadde kanskje bare kjørt tvers igjennom? Og en Berlingo hadde vel vært tilsvarende vanskelig å komme over, og for så vidt også Think, kanskje?

I januar ble min P106E ble truffet av en Opel Vecta i en fart av kanskje 15 km/t og utfallet for var at "Dorsken" ble komdemnert, dsv. solgt as-is til Elektrolux som sier at den kaaanskje kommer tilbake på veien igjen.

Det var ikke store smellen, men utfallet var 20-30cm inntrykking av førerdøra, dørstolper, kanal etc. De er myke i stålet disse gamle Peugeot'ene.

Jeg tror faktisk at en Kewet/Buddy ville ha kommet lettere fra et slikt sammenstøt, men jer er ikke helt sikker på om den som sitter inni ville følt seg lite bekvem. Er bilen liten og deformasjonssonene korte blir det litt "ert inni en pøs" ... Men jeg har sett resultatet av møte mellom en Kewet og en liten japse front til front i 40km/t. Japsen kunne avskrives med motoren delvis innunder kupeen. På Kewet'en ble det byttet ett batteri og et lykteglass, samt lappet et lite hull i glassfiberen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: cra på onsdag 15. april 2009, klokken 11:31
Sjåføren var i alle fall oppegående nok til å kunen sette på nødblinken.

Spørs om ikke bilen selv gjorde dette som følge av sammenstøtet.

Mange biler er nemlig programert til å sette på nødblink, og kutte motoren ved sammenstøt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svedman

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. april 2009, klokken 13:54
Mange biler er nemlig programert til å sette på nødblink, og kutte motoren ved sammenstøt.

Det er jeg også :D
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Elbil fundamentalist

Her kommer det opp mye fint synes jeg:

1. koppholder
2. bremseforsterker
3. avdekket at airbag har blitt planlagt introdusert
4. Hens har overbevist meg om at rør rammen nok er sterkere enn jeg trodde, men fortsatt usikker på hva den tåler bakfra, ev fra siden

Bremsene mine kunne med fordel blitt bedre også. Jeg har dog klart å låse forhjulenen også, om bare ett stakkars sekund, men det måtte mye force til. Tviler på at kona mi greier å låse forhjulene for å si det sånn.

Hvis det er slik at mange Buddy og Kewet eier kjører rundt med bremser de ikke klarer å låse, så er dette faktiskt en veldig viktig og seriøs forbedring, som antakelig er relativt enkelt å gjøre noe med.
Hva bør gjøres? Andre bremseskiver, andre bremseklosser?, annen caliper? servo? Noen som har peiling på bremser her som kan utrede litt for oss hva som er den beste og billigste måten?.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Wired

Mye bra som kommer frem her.
Men med tanke på at Elbil norge sitter med 17 år erfaring med disse kjøredoningene så hadde det vært merkelig om ikke noen av disse tingene (eller alle) er gjennomgått til det kjedsommlige av meget kompetente folk før.
???

hens

#25
Kewet har laststiller på bakbremsene. Dette er en nødvendighet med den korte akselavstanden. Hensikten er at bakhjulene ikke skal blokkere, for å sikre stabilitet under kraftig oppbremsing.
Denne er helt hydraulisk og tar ikke hensyn til regenerativ bremsing på bakhjulene.
Ventilen, som sitter på venstre bærearm, justerer bremsekraften og kan komme ut av justering. Da virker den ikke etter hensikten, og bakhjulene kan låse.
På samme måte som motorsykler er det praktisk talt ikke last  på Kewet's bakstilling under kraftig oppbremsing. Derfor er det viktig at denne ventilen virker riktig. 

Bremsekraften kan variere med temperaturen på bremseskivene. Derfor er det viktig at bremseklossene løser helt etter bremsing. Hvis ikke vil skivene bli varme under kjøring, og bremseeffekten bli dårligere. 
Rustne skiver kan også redusere bremseeffekten, da den effektive flaten reduseres, og effektiv diameter kryper innover skiven.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Sitat fra: cra på onsdag 15. april 2009, klokken 08:47
Når han holder slik fart på et slikt sted får han ikke min sympati.  >:(

Dette er jo den ene idioten som vi ser av og til, typisk "ung fører på tung, lånt motor-sykkel" - med lite erfaring, tungt for å forstå trafikk-bildet og ikke velutviklet evne til å tilpasse fart etter forholdene. Forøvrig kunne dette være en typisk møte-ulykke mellom mc og bil - bil skal krysse veien til venstre og ser ikke motorsykkelen som kommer imot. Som som nevnt over er det svært vanskelig å bedømme fart på objekter som kommer imot. Imidlertid er vi flinkere til å se/stoppe når det kommer en trailer kontra en moped/mc....

Jeg tror ikke Buddyen ville kommet særlig heldig ut av ett møte med en tung mc i fart, 2-300 kg i bevegelse som treffer på ett lite areal (mc-fronten er smal) har stor energi som skal absorberes i "deformasjons-sonen" mellom glassfiber-skallet og sjåføren. Jeg får assosiasjon med elg, hvor kroppen (mc-motor og tank) er i passelig høyde med frontrute/bakrute, og kommer inn i kupeen over panseret uten å møte særlig motstand.


Var en interessant opplysning om at Buddyen er utstyrt med last-ventil. Jeg hadde en Mazda pickup noen år, og den fikk jeg aldri bremsene til å virke normalt, enten det var med eller uten last på planet. Var på verksted flere ganger før jeg gav opp. Den kunne av og til finne på å låse bakhjulene under oppbremsing i skarp sving, jeg hadde en bratt lærekurve de første par ukene jeg hadde den! På eu-kontroll fikk jeg påvist at ventilen ikke regulerte trykket riktig, den siste gangen var det 50/50 fordeling til tross for at verksted sjekket 3 ganger - og den lastventilen var helt ny.

Tror jeg må ta en titt på ventilen min. Står den på en brakett som kan justeres ? Noen som vet hva som er riktig posisjon?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hens

Justeringen foretas på fjæren. Utgangspunktet er at det skal være nullklaring når bilen står ubelastet.
Deretter må spennet tilpasses slik at bakhjulene akkurat ikke låser. På biler med regen må en prøve med og uten regen, den skal ikke låse uansett. Med blokkerte bakhjul vil bilen snurre!

Kravet til bremser på en bil skal være 4,7 mpr.sekund pr sekund. Med blokkerte bremser på tørr ren asfalt, vil bremseeffekten være nesten det dobbelte, ca 1 G eller 9.7m/sekund. På kewet vil bakhjulenes bidrag til bremsing være ubetydelig under en slik oppbremsing, men på glatt føre er det viktig at alle 4 hjul bidrar. Derfor er det viktig at laststilleren er riktig justert.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA