Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svak motorsykkel, super sykkel

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 25. april 2009, klokken 00:26

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Hei,

Det føles nesten som å banne i kirken, men er det bare jeg som synes det er litt "marginal" fokus på komfort og sikkerhet i kewet'en?
Kjenner til dette med lavest mulig prod. og servicekost. og at bilen bare brukes i byen i lave hastigheter etc.

Grunnen til at jeg tar det opp er at dette vil være inkluderte "applikasjoner" i mange av konkurrentene som kommer på løpende bånd om noen få år.
Vil jo ikke at Buddyen bare wipes av banen i konkurransen...

Ikke at jeg er så kravstor, men jeg kunne tenke meg:
1. Pollenfilter eller kupèfilter om du vil. Altfor mye asfalt støv og dritt som kommer inn i kupèen. Det kan vel ikke veie mer enn 2-300gram eller koste noe særlig?
2. Ev. kollisjonsputer. Det kan da ikke være så veldig vanskelig å inkludere dette? Airbags har vel blitt billige volumprodukter etterhvert?
3. Hva med rammen bak? Tåler den noe særlig til påkjøring bakfra?

Når Elbilnorge varsler av at de snart er klare med lithium Ion batterier, så snakker de om at de må skifte fjæring etc. fordi bilen blir mange kg(?) lettere.

Mitt forslag er at den nye Buddyen med lithium batterier også skjenkes noen kg sikkerhetsløsninger med ekstra rammeforsterknniger bak og ev. også foran, samt airbag og luftfilter. Kanskje noe kan oppgraderes til oss eksisterende kunder også? Dette ville kunne generere litt inntekter ved service også?

Ikke minst fordi de nye batteriene både kan øke farten og rekkevidden. Da er plutselig ikke Buddyen bare på de små lokalveiene lenger...

Hva mener dere?? Er jeg plutselig blitt en Quisling?  :o
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elektrolux

#1
Ikke en Quisling, men vil du ha mer sikkerhet ville jeg heller valgt en sikrere bil, enn å¨forsøke å forandre et av svært få vellykkete Elbilbygg.

Kewet greier seg uten statstøtte, og har produsert "biler" i lang tid fordi de lager noe markede vil ha. 

Tenk på alle som kjører motorsykkel og scootere. De gjør det vel vitende om at det gjør vondt å kollidere.

Det samme gjør nok dem som kjører Kewet, 2 CV, Boble, Saxo, P 106, AX, Cityel, Reva, Vectrix, EVT etc. etc.

Allerede i dag kan du få mer sikkerhet i både gamle og nye Think, og i Berlingo/Partner. Som du sier kommer enda sikrerer Elbiler.

Tror ikke Kewet er tjent med å ruste opp for å ta opp kampen om kunder som føler seg usikre i trafikken.

Litt sterkere ramme bak medfører enda flere kg, som betyr større bremser, som gir enda flere kg, og så er en i gang.

Dette er nå min mening. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Wired


Elbil fundamentalist

Er enig langt på vei i resonnementet for dagens blybatteri Buddy, men med de nye batteriene blir Buddyen mye lettere.

Da er det rom for å tenke litt fremover. Bremsene er rustet til å takle dagens vekt. Når bilen blir lettere blir det ikke behov for større bremser??

Skal vi ta resonnementet helt ut så kan vi spare bort dashbord og taktrekk for å spare vekt også? Tepper?

Hva kan en rammeforsterkning veie? 7-8 kg er i hverfall en god del forbedring.
Airbag? 5kg ektra? luftfilter 0.3 kg

Vi snakker da om 12-13 kg sikkerhetsutstyr. Batterbytte gjør bilen betydelig lettere enn det.  Mener ikke at Buddyen skal være best i klassen, men at det er rom for små forbedringer...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

El rayo

Jeg har lovt meg selv at jeg skal holde meg unna diskusjoner om synsing og bare svare på innlegg med rene tekniske ting. Men innlegget ditt, Elbil fundamentalist (brukte klipp-og lim for å få navnet riktig), må jeg bare svare på. Er dette nok et utspill her på forum'et på få has på en konkurrent?

Håper du ikke tar det personlig, men jeg var nysjerrig på hva "nikk'et" ditt betyr. http://no.wikipedia.org/wiki/Fundamentalist

Hvordan "vet" du at Buddy trenger mer sikkerhet mot påkjørsel bakfra? Eller forfra? Er den sikker nok fra siden, synes du? (Naturlig spørsmål fra meg ettersom jeg nylig ble "torpedert" i 2000 Th!nk.)

Buddy er typegodkjent i klasse L7e. Man kan ikke bare forandre på ramma eller sette inn airbag. Ny, kostbar typegodkjenning må til. Hvis du ikke har fått det med deg, så har Elbil Norge informert om at de holder på med å utvikle en ny modell.

Spør hos en lokal bilforhandler hvor mye et ratt med airbag koster. I tillegg må man ha kontrollboks som kalibreres til hver enkelt bil i alle tenkelige og utenkelige kollisjoner båden med tom og full bil.

Ifølge Statens vegvesen har man ikke lov til å sette inn batteri og en svakere elektromotor (enn fossilmotoren) i en bil med airbag selv om totalvekta beholdes fordi airbag'en muligens kan utløses feilaktig.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 07. april 2009, klokken 21:06
Når bilen blir lettere blir det ikke behov for større bremser??
Velger å tro at du ikke mener dette, men at det er en skrivefeil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elbil fundamentalist

Håper ikke emnet blir tatt ille opp. Beklager om jeg har formulert meg slik at det oppleves sånn. Jeg er strålende fornøyd med min kewet, og har bare gode hensikter med emnet.

Hva angår Nick'et mitt så var det noe jeg fant på i farta på forumet til dinside.no, med en god porsjon humor, og for å markere at jeg er _veldig_ elbil tilhenger :) Ser man ikke humoren her så blir det misforstått.

Elbilnorge selv er åpne om dette: se bloggen på elbilnorge.no Torsdag 4. september 2008, og Mandag 3. mars 2008. Synes de har en åpen holdnig til både styrker og svakheter. Synes de beskriver dette temaet på en grei måte.


2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rav4_EV

Du kan ikke bytte bort batterivekt med annet utstyr.
En firehjuls motorsykkel kan veie maksimalt 400 kg eksklusive batterier.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Rørkonstruksjonen i Kewet/Buddy er langt stivere enn hva som er tilfellet med en blikkbil. Sammenligner en avstander for baksetepassasjerer i en polo med fører og passasjer i en Buddy, vil en se at fysiske mål er omtrent like, men stivheten er langt større i Buddyen. Det samme gjelder nesten når det gjelder fronten.
Etter å ha sett skaderesultatet hvor Kewet har vært innblandet, er det overraskende hvor små skader det er på disse bilene, en kan nesten si at rørkonstruksjonen bruker motpartens myke soner til retardasjon.

Den siste faktoren er en lav topphastighet. Føreren av en Buddy rekker å stoppe før kollisjonen når hastigheten er lav.  Frontkollisjoner med biler med høy hastighet blir et hypotetisk spørsmål, da bilene brukes hovedsaklig i bynære områder.

En burde heller bruke tid på å kreve at store motorsykler bygges sikrere, eventuelt forbys, da disse har høy topphastighet og null sikkerhet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på onsdag 08. april 2009, klokken 22:19
En burde heller bruke tid på å kreve at store motorsykler bygges sikrere, eventuelt forbys, da disse har høy topphastighet og null sikkerhet.

Moderende store motorsykler har økt sikkerheten betydelig i forhold til sykler fra før 90 tallet.

Bedre bremser, mange med ABS, og kjøreegenskaper i en klasse som gjør at fører har all mulighet til å styre unna eventuelle situasjoner uten dramatikk. Noen har også innlagte utskytningsramper som gjør at fører fyker over sykkel, og forhåpentligvis lander trygt bak hindringen.

Samtidig er toppfarten kun økt 50% fra ca 200 km/t til 300 km/ t

Forbud er forsøkt innført, men blir å regne som et tøvete forslag. Motorsyklister er ytterst sjelden årsak til skade på andre trafikanter. Hadde de blitt fratatt MC og plassert i tilsvarende raske biler kunne dette lett endret seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Jeg synes spørsmålet er godt, og det skal absolutt være plass til å diskutere sånt her. Jeg er helt enig med trådstarter at enkle tiltak for å vurdere sikkerheten bør vurderes, men problemet er vel, slik det blir påpekt, at vekten som er viktig er den før batteriene settes inn.

Er det virkelig sånn at bilen må typegodkjennes på nytt dersom man setter inn airbag? Kanskje det burde vurderes, jeg vet at airbag er dyrt, men kunne vurdert å betale for det (kjører Buddy på E18 Oslo sentrum-Fornebu).

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. april 2009, klokken 22:42
Forbud er forsøkt innført, men blir å regne som et tøvete forslag. Motorsyklister er ytterst sjelden årsak til skade på andre trafikanter. Hadde de blitt fratatt MC og plassert i tilsvarende raske biler kunne dette lett endret seg.

Enig. Og de fleste motorsyklister er vel smertelig klare ovver hvilken risiko de løper, og oppfører seg deretter i trafikken. Når det gjelder disse som faktisk benytter seg av de 50% ekstra i toppfart (200+) så har jeg bare en ting å si: Bare fortsett. Norge trenger flere organdonorer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Nå var ikke min mening å forby motorsykler, og jeg er enig i at motorsyklister er klar over at de oftest er den mykeste part i traffikale "diskusjoner".
(Det er bare å håpe at de ikke skifter personlighet når de setter seg i sin SUV.)
Sammenlignet med en 2 hjuls motorsykkel er både Kewet og Reva langt å foretrekke i en kollisjon, allikevel er det de som hevder at de burde forbys.....!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

sveander

#12
Jeg lar meg ikke provosere av innlegget ditt. Jeg tror det er nyttig å åpent også diskutere dette.

Jeg kjøpte en Buddy høsten 2008 og er så utrolig fornøyd. Jeg vurderte både Pesjå og Sitroeng (*S*) , Think og andre.

Utslagsgivende for meg var faktisk enkelheten til Buddy. Billig å kjøpe, billig å vedlikeholde. Skal man putte masse ekstra inn som Think har valgt så fører det til problemer som også Think har fått.

Enkle bremser, enkel styring, enkelt dasjbord. 
Selv har jeg valgt uten soltak , nettop for å unngå enda en feilkilde.

Leser man på Thinkforumet så tenker jeg alltid, ja ja så bra jeg valgte Buddy så slipper jeg alle deres problemer.

Men skulle jeg velge en ting som forandring så måtte det være et hull i dasjbordet til kaffekoppen. Ja jeg vet det finnes sånne løse til å henge på dører osv. Men altså en permanent ville vært knasj.

Hvorfor de vil forsterke fjærer skjønner jeg ikke helt, men vi får se når det kommer
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

tom

Her er et årgangsdokument som omhandler sikkerheten i Kewet 1995 mod.  Ihht til dette dokumentet var det planer om installere airbags ila 1995.     

http://bulk.resource.org/gpo.gov/register/1995/1995_19444.pdf
http://bulk.resource.org/gpo.gov/register/1995/1995_19445.pdf
 
/tom

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

RoadRunner

#14
Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. april 2009, klokken 22:42
Motorsyklister er ytterst sjelden årsak til skade på andre trafikanter.

Som ex-motorsyklist vil jeg bare bekrefte Elektrolux sin uttalelse over. Med få unntak har motorsyklister en kjørestil som motvirker ulykker.  Snakk med enhver som kjører motorsykkel og du vil få referert hendelser som oppstår hver dag - 99% med årsak i bil-sjåfører som er "blind, døv og dum", eksempelvis kjøring mot vikeplikt, feltskifte uten sjekk av dødsone og kjøring på rødt lys (og da mener jeg ikke eco-meter ;D).


Ikke alle er oppmerksomme på at en motorsykkel under optimal nedbremsing har vesentlig kortere bremselengde enn en bil - kanskje ned mot det halve.  Buddyen er nok ikke i denne kategorien....

Min nye Buddy har ikke spesielt kort bremselengde selv under super optimale forhold. Noe kan kanskje tilskrives sjåførens manglende evne til å finne riktig trykk på pedalen. De gangene jeg har prøvd, har jeg ikke vært istand til å blokkere hjulene foran, og la bakhjulene fortsatt trille. Enten trykker man temmelig hardt, eller så trykker man så hardt man greier - effekten er omtrent som pedalene på Lada 1500 (2 stillinger; enten helt inn eller helt ut).

Denne doningen er kort, og vektfordelingen er kanskje slik at 60/40 fordeling av bremse-kraft ikke er så lett å få til? Kanskje tilsvarende en chopper med lang gaffel og tyngdepunktet nærmere bakhjulet,  kontra en racing-sykkel med tyngdepunktet rett bak forhjulet ?  (På en racing-sykkel bruker man i normalt ikke brems på bakhjulet - bakhjulet er nesten i lufta ved kraftig nedbremsing)

Forsøk på vinterføre har som oftest resultert i blokkering av alle 4 hjul, og ett par ganger kun bakhjul.... Re-generering av strøm på glatt føre er ikke optimalt i bremse-situasjoner.


Ett enkelt tiltak jeg kunne ha tenkt meg, er montering av bremsekraft-forsterker. Med servo på bremsene kan pedal-trykk reguleres på en fornuftig måte, og man kan forhåpentligvis ha bedre kontroll av låse-tidspunkt og derved mer kontroll på hvor den lille bly-klumpen tar veien. Kanskje mulig å gjennomføre uten altfor mye administrasjon?

Når det gjelder pollen-filter, så er tilførsel av "frisk" luft fra andre kanaler enn vifte-kanalene så stor i RoadRunneren at jeg tror ikke det hjelper stort - på vinteren sliter jeg ihvertfall med varme-tap i store hastigheter (over 45-50 km/h).


Oppsummert så føler jeg meg ikke spesielt mye sikrere i en Buddy enn på en stor motorsykkel. Så jeg forsøker å holde samme defensive kjørestilen som på sykkelen. Men jeg har nok altfor stor hastighet i buss-fila på innsiden av stillestående kø i forhold til bremselengden på dette kjøretøyet - så jeg er nok iferd med å bli ødelagt og gli inn i rollen som den ordinære bil-sjåfør; "blind, døv og dum" :o; dog en miljøvennlig en!


Skal man kjøre Buddy så tror jeg man må være innstilt på null komfort og liten sikkerhet. Men god driftsikkerhet, samt ett lite fotavtrykk i miljøet og i pengepungen :). Så får vel tiden vise hvilken rolle de nye el-bilene kommer til å fylle...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA