Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faser og om Hvorfor Model S-eierne forguder bilen sin og er tilsynelatende frels

Startet av Mats, mandag 16. februar 2015, klokken 22:26

« forrige - neste »

Mats

Har fått et problem med lading av bilen. Satt den på lading forrige kvelden, men da jeg kom tilbake hadde ladingen blitt avbrutt og kladden lyste grønt og rødt.

Etter dette vil ikke bilen lade. Når jeg plugger i kladden nå lyser det kun et grønt lys og på bilen lyser det kun gult.

Noen som har noe ide om hva det kan være? Står kanskje i manualen, men har selvfølegelig lagt den et smart sted.
TMS 75D 2018
VW e-up 2015
x TMS 75D 2016

jensjacob

Prøv at checke indersiden af ladeluken. Der står der en ultrakort beskrivelse af hvad de forskellige signaler fra bilens ladekontrollampe betyder.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Elmo

#2
Se .PDF av ladekapittelet i instruksjonsboka vedlagt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18648.msg304444.html#msg304444

Gult lys betyr at det ikke kommer strøm fra "kladden" til bilen.
Prøv å resette "kladden". Dvs: trykk på "ned-knappen" (pil venstre) til det sier klikk, og så "opp-knappen" (høyre pil) til det klikker igjen, mens ledningen er tilkoblet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Flyvind

Kanskje din EUp også er omfattet av dette?
Vi fikk bilen 12/2014. Har blitt innkallt til sjekk av ladesystem allerede. Bilen fungerer stort sett normalt, men har fått opp varsel "Electrical failure, Vehicle may be operated normaly" . Ladingen har stoppet av seg selv før fullt noen ganger. Håper dette blir ordnet på verksted besøk.
2017 i3
2015 Eup solgt

L. Mäkinen


Mats

Takk for forslag, jeg skal prøve å resette laderen ikveld. Om det ikke går må jeg bare levere den inn.
TMS 75D 2018
VW e-up 2015
x TMS 75D 2016

Tbeinet

Jeg har samme problem - den lyser bare rødt. Har resatt ladekladden og puttet inn pistolen mange ganger.

Problem - jeg har bare 8 km igjen og bilen er kald. Det er 3-4 km til nærmeste hurtiglader. Hva er sjansen for at jeg får ladet der? Og hva er sjansen for at jeg kommer meg hjem igjen om den ikke virker?

Jeg trenger egentlig bilen i morgen, men det frister vel så mye å ta toget akkurat nå.

elektrolux

Har slitt  med original ladekabel siden bilen var ny, og nå vil den ikke lade i det hele tatt utenom med Ratio kabelen.

Kona klaget og fikk lånekabel av Møller. Den fungerer også fint.

På mandag skal bilen inn til sjekk. Skulle tro at når 2 av 3 kabler fungerer på bilen, så er det defekt ladekabel og ikke problem med bilen! :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Autowinder

Jeg er enig i at det nok er kabelen, men det er mange dårlige ladepunkter også, jeg har 36 stikk på jobben av ny skikkelig design, det elektriske er godt dimensjonert og sitter to og to i låsbare Defabokser med separate overspenningsvern og vippesikringer. Likevel hender det at et stikk virker en tid og så begynner å feile. I dag slo kladden inn med grønt lys, ga en klikkelyd og gikk i rødt, for så å gå i loop på noen sekunder mellom grønt og rødt. Når jeg plugget i i stikket ved siden av var det ok. Sjekket tilbake på den første og det samme gjentok seg. Har aldri opplevd at ladekladden har sviktet, kun at reléet sjalter ut, og ikke hatt behov for å resette den.

Det skulle ikke forundre meg at tidlige partier har hatt dårlige komponenter innemellom, og i så fall bør jo Møller/VAG ta ansvar for retur og gi ut en ny på reklamasjon. Tester man samme stikket med en annen kabel og det fungerer, tilsier vel det at det er en defekt i kabelen!?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Elmo

Sitat fra: Autowinder på fredag 14. august 2015, klokken 09:16
Det skulle ikke forundre meg at tidlige partier har hatt dårlige komponenter innemellom, og i så fall bør jo Møller/VAG ta ansvar for retur og gi ut en ny på reklamasjon. Tester man samme stikket med en annen kabel og det fungerer, tilsier vel det at det er en defekt i kabelen!?
Jeg er også ganske sikker på at VAG sine tidlige kladder var dårlige, enten fuzzy software eller dårlige komponenter.
For å få ny kablel gratis har det vist seg (personlig erfart i 3 tilfeller) at man må kunne vise til to kabler og to biler hvor kun den ene kabelen feiler på begge bilene mens den andre funker på begge, og gjerne også ved test på flere ulike sikkontakter.

Sitat fra: Autowinder på fredag 14. august 2015, klokken 09:16
. . jeg har 36 stikk på jobben av ny skikkelig design, det elektriske er godt dimensjonert og sitter to og to i låsbare Defabokser med separate overspenningsvern og vippesikringer. Likevel hender det at et stikk virker en tid og så begynner å feile.

Har du prøvd å bare snu kontakten? 
Jeg vet at det høres helt lavpanna ut, men det hender faktisk at det er forskjell. Tror det ha noe med at kladden måler forskjelling eller har ulik logikk mellom hver av de to faseledningene og jord.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Siden kabelen nå er stabilt dårlig er det enklere å feilsøke.

Først mot e-Golf som heller ikke ville lade med denne kabelen, så mot eget testutstyr som viste at kabelen rett og slett ikke produserer PWM signal.

Bildene viser signalet til e-Golfen sin kabel, og e-Up sin. Begge varierer likt og har dermed riktig impedans. Ved friløp skal kablene produsere et 12V DC signal noe begge gjør, men ved tilkobling til bil ( Testutstyr ) skal 12V DC gå over til +9V-12V 1000 hz PWM signal, noe kun e-Golfen sin kabel gjør. Ved lading er signalet forøvrig +6V-12V 1000Hz PWM på en fungerende kabel.

Regner med at Møller er uinterresert i disse testene, og insisterer på å sjekke ut bilen likevel. :D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TheMjohann

Kaster meg på denne tråden, håper det er greit.
I dag skulle jeg bruke plassen jeg leier i borettslaget mitt og satte kontakten inn i strømstolpen som brukes til motorvarmer.

Gløder grønt, ser bra ut i et minutt og så klikk. Sikringen går, bilen lyser gult.
Prøvde igjen, samme resultat. Prøvde en reset på kladden, samme resultat.
Jeg lader ofte på jobb der det er eldre stikkontakter for motorvarmer men samme system (så vidt jeg kan se) og der går det som en klokke.
Er det noen som har ideer om hva som går galt her?  :-\

hstad

Sitat fra: TheMjohann på søndag 16. august 2015, klokken 17:25
Kaster meg på denne tråden, håper det er greit.
I dag skulle jeg bruke plassen jeg leier i borettslaget mitt og satte kontakten inn i strømstolpen som brukes til motorvarmer.

Gløder grønt, ser bra ut i et minutt og så klikk. Sikringen går, bilen lyser gult.
Prøvde igjen, samme resultat. Prøvde en reset på kladden, samme resultat.
Jeg lader ofte på jobb der det er eldre stikkontakter for motorvarmer men samme system (så vidt jeg kan se) og der går det som en klokke.
Er det noen som har ideer om hva som går galt her?  :-\

Hvilken kurs er det på motorvarmerkontakten? Mistenker at ladestrøminstilling på bil står på 16A eller 13A, mens kontakten har 10A. Evt er det annet som drar på samme kursen?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

jkirkebo

Sitat fra: hstad på søndag 16. august 2015, klokken 17:36
Sitat fra: TheMjohann på søndag 16. august 2015, klokken 17:25
Kaster meg på denne tråden, håper det er greit.
I dag skulle jeg bruke plassen jeg leier i borettslaget mitt og satte kontakten inn i strømstolpen som brukes til motorvarmer.

Gløder grønt, ser bra ut i et minutt og så klikk. Sikringen går, bilen lyser gult.
Prøvde igjen, samme resultat. Prøvde en reset på kladden, samme resultat.
Jeg lader ofte på jobb der det er eldre stikkontakter for motorvarmer men samme system (så vidt jeg kan se) og der går det som en klokke.
Er det noen som har ideer om hva som går galt her?  :-\

Hvilken kurs er det på motorvarmerkontakten? Mistenker at ladestrøminstilling på bil står på 16A eller 13A, mens kontakten har 10A. Evt er det annet som drar på samme kursen?

Standard ladekabel som medfølger bilen leverer maks 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hstad

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 17:59

Standard ladekabel som medfølger bilen leverer maks 10A.
[/quote]

Å søren, det var eg ikkje klar over. Trodde kladden hadde innstillninger som gikk opp til 16A eg!?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA