Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Griffel, mandag 16. februar 2015, klokken 20:15

« forrige - neste »

Griffel

Abc nyheter:
http://www.abcnyheter.no/motor/2015/01/27/216556/95-prosent-av-eierne-anbefaler-denne-bilen-til-andre


95 prosent av eierne anbefaler nissan leaf til andre
Sitat
Hos Nissan forklarer man mye av Leaf-suksessen med at bilen har ekstremt godt fornøyde eiere. Undersøkelser viser at så mye som 95 prosent av eierne anbefaler bilen til venner og familie. Denne typen markedsføring er naturligvis gull verdt for en bilprodusent.

50 prosent av Leaf-eierne sier også at de aldri vil kjøpe bensin- eller dieseldrevet bil igjen. Som hos elbileiere generelt, viser det seg at elbilen i svært mange tilfeller tar over som bil nummer én.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 27. januar 2015, klokken 10:15
Spenstig at Zoe er såpass høyt oppe, til tross for Renault sin batterileie i mange land.

Batterileien gir en mye lavere "kjøpspris" og dermed er den plutselig i samme prisnivå som tilsvarende fossiler. Så blir sparte drivstoffkostnader spist opp av batterileien og man går nok over i omtrent samme pris på bruken. Samme som med mobiltelefoner som selges til en krone og så betaler man høyere abonnementskostnad.

Så er jo spørsmålet hvis Renault har kapasitet til å produsere over 11.000 Zoe iløpet av et år, hvorfor ble Norge bare avspist med noen få hundre biler levert.

For Leaf sin del er det nok viktig at det er har vært minimal ventetid og man fort kan spare 10-20.000kr i driftskostnader i forhold til fossilbil på den tiden man eventuellt måtte vente på annen elbil.

Griffel

Sitat fra: nime01 på tirsdag 27. januar 2015, klokken 10:15
Spenstig at Zoe er såpass høyt oppe, til tross for Renault sin batterileie i mange land.
Spesielt når en tenker på Zoe relativt lave markedsandel i Norge.
Norge har snaut 1% av Europas befolkning og drøyt 20 000 elbiler kjøpt i 2014 eller nær 40% av elbilene som er solgt i Europa.
Det betyr nok at Zoe er markedsleder i EU, kanskje nettopp på grunn av batterileie?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleT

Kanskje markedsandelen er høyest i det landet hvor motstanden mot utenlandske merker er størst? Renault har betydelig høyere andel i Frankrike enn noe annet sted, tror jeg.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

emil

Sitat fra: OleT på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:51
Kanskje markedsandelen er høyest i det landet hvor motstanden mot utenlandske merker er størst? Renault har betydelig høyere andel i Frankrike enn noe annet sted, tror jeg.

"During 2013, registrations of pure electric cars were led by the Renault Zoe with 5,511 units representing 62.8% of total electric car sales, followed by the Nissan Leaf with 1,438 units" (tall for Frankrike)

Så ja, det er nok en veldig stor sansynlighet for at de fleste Zoe i Europa er solgt og registrert i Frankrike.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA