Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av Speeder, mandag 16. februar 2015, klokken 18:24

« forrige - neste »

Speeder

Hei

Fra min bolig ligger det nedgravet ett hvitt 19mm trekkerør som i prospektet på nybygget var beskrevet som "trekkerør til garasje". Synes i utgangspunktet dette ser snaut ut.

Hva er maks man kan trekke gjennom dette røret? Har 400 V TN.
Zoe 43kW

jkirkebo

Sitat fra: Speeder på tirsdag 27. januar 2015, klokken 06:19
Hei

Fra min bolig ligger det nedgravet ett hvitt 19mm trekkerør som i prospektet på nybygget var beskrevet som "trekkerør til garasje". Synes i utgangspunktet dette ser snaut ut.

Hva er maks man kan trekke gjennom dette røret? Har 400 V TN.

19mm finnes vel ikke, tipper det er 20mm? I så fall blr det la seg gjøre å trekke igjennom 5 stk. PN 2.5mm2, noe som gir deg 3x16A (11kW). 5 stk. 4mm2 tror jeg blir for drøyt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

weld77

Avhenger også av hvor langt det er, hvor pent det er lagt (les: ingen skarpe bøyer osv). Uansett er det ikke en kjempejobb å grave ned et større rør om nødvendig, det trenger ikke ligge veldig dypt. Problemet er evt tilførsel til sikringsskapet.

mr.rs4

For å trekke 5x 4mm2, hvilke rør trengs da? 25mm?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

elbil-1

Til garasje legger man vel som regel ned et rødt 50 eller 75mm trekkerør med snor til å trekke gjennom en fet kabel ....

weld77

For å komme med den vanligste innvendingen: Hvor mye trenger du å lade?

La oss ta worst case at du kun får 15A til garasjen. La oss ytterligere forkjipe regnestykket ved å si at du kan kan lade med 10A.

Til daglig kommer du hjem klokken 19 (du jobber lange dager). Du drar hjemmenfra kl 07:00 (tidlig på).

Til daglig står altså bilen parkert 12 timer. Med 10A vil du i løpet av disse timene ha ladet 10A*400V* 12 timer = 48kWh. Antatt et forbruk på 0.3KwH / km (worst-case om vinteren) så kan du kjøre 16 mil dagen etter på ladingen. Kjører du mindre enn det i det daglige er det ikke noe problem. Kjører du mer er det rekkevidden på bilen som er problemet, ikke ladingen i garasjen hjemme. Med 3-fas 16A lading på 400V anlegg kan du få en ladeeffekt på 6.4kW - om bilen står 12 timer i døgnet er det nok til å pendle minst 12 mil hver vei om vinteren.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA