Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av kaul75, mandag 16. februar 2015, klokken 14:51

« forrige - neste »

kaul75



Lurte litt på hvilken rekkevidde dere klarer med egolfen deres nå på vinterstid når gradestokken kryper nedover.
Var ute å kjørte t/r drammen-oslo sist fredag -10c
Rekkevidde ca 110km Modus echo. Drivingmode b
Synes dette var litt snaut. Når jeg parkerte hjemme hadde jeg 9km igjen
Er dette å forvente ???

Bilen har varmepumpe

Råde

Jeg tror nok vi lærer oss triksene for bedre rekkevidde etter hvert. Jeg synes egentlig ikke 110 km (ca 12mil totalt) er så galt på motorvei i kaldt vær.

Men, det avhenger litt av hvor fort du kjørte, om du kjørte jo-jo og hvor mye du regenererte kontra seilet. Om du frøs eller hadde god temp i bilen. Om du forvarmet. Om bilen ble kald i Oslo. Etc.

Hva ble forbruket? Ca 20kWh/100km vil jeg tippe. Skulle vel være mulig å komme ned på 18 selv med ok temp i bilen.
e-Golf | X75D

kaul75

Forbruker ble ca 18,8 kwh. Snittfart 80-90km. Kjørte i B-Modus.

Kjørte samme rute i dag. Litt varmere ca -2C. Forbruk 15.1kWh/100km. Kjørte i D-Modus nesten hele veien.
Så det virker som om temperatur har veldig mye og si;-), og kanskje drivingmodus

Aircondition sto default på 22C begge dager

Sidewinder

Hva anbefales for å få lengst rekkevide? rekuprasjon eller sailing?
Skulle tro det var det første, men kanskje det ikke er så enkelt?

gausel

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

torgrand

Mest mulig jevn fart mener jeg er tingen. Litt flåsete kan man si at hvis du må bremse har du brukt for mye strøm til å komme opp i fart....
I fysikken lærte jeg at det er tap i alle forandringer av energi (bevegelse -> strøm -> bevegelse). Klarer du å få til rekuperering uten tap får du nok en Nobel-pris...

jensjacob

I princippet er det vel fuldstændig ligegyldigt hvilken mode man kører i. En god og forudseende chauffør kan lave nøjagtig den samme energibesparende kørsel som en hvilken som helst mode hvis han vil.
Alle disse forskellige modes, ECO, ECO+ +/- og B osv. er bilens forskellige tiltag til at lægge bånd på den umådeholdende chaufførs forbrug. Hvis man absolut skal accelerere op i hastighed for bare at bremse ned igen når man er kommet tættere på den forankørende end man kan administrere med sin reaktionsevne, ja så er rekuperation en lille kompensation - et plaster på såret. Ikke mere.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

schcar

Enig. Jevn kjøring er alfa og omega. Jeg har gått over til å seile i stedet for rekuperasjon. Bruker kun D, men ned en brak bakke der man ikke kan seile, fordi det går for fort,  bruker jeg "B" for å bremse med utnyttelse av energien.
Gidder ikke fryse og har 22-23 grader i bilen, men nesten alltid med forvarming der det er mulig. Kjører ca 2 x 30 Km i Oslo daglig og ligger på ca. 17 Kwh i forbruk. Rekkevidde i med rundt -2 til - 5 grader er rundt ca. 135 KM.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

kaul75

Støtter Schar her, iallefall så langt. Virker som "seiling" er tingen. Om man kjører i b-modus hele veien vil jeg jo tror at man forbruker mere enn hva en klarer å gjennvinne
I bratte nedoverbakker setter jeg på b-modus for bremsing


Råde

Gausel: rekuperasjon er vw betegnelse på regenerering.

Og ja, seiling er tingen. Om man bruker bremsepedalen eller B/D1-3 er egentlig likegyldig. Den regenererer det den kan uansett. B eller D1-3 er imidlertid deilig i lengere nedoverbakkene for å holde jevn fart, men ikke det mest energibesparende, for som jensjacob skriver så har man da hatt for stor fart på toppen av bakken. Men da begynner det også å bli passe nerdete :)
e-Golf | X75D

jensjacob

Men som Råde skriver, om man kører B eller bremser forsigtigt er to måder at opnå det samme på. Det er ikke svært at køre langt og længe uden at røre bremsen i B-mode. Du opnår det samme i D og med blidt brug af bremsepedalen. Eneste forskel er at du ikke behøver at flytte foden mellem to pedaler. Man kan køre bilen ens og med samme energiforbrug på de to måder, det er bare to forskellige måder at betjene bilen på. Smag og behag.
Det kræver måske nok lidt mere øvelse at betjene bremsepedalen indenfor rekuperationsgrænsen da man i princippet ikke ved hvornår man trykker så hårdt på bremsen at bilen bliver tvunget til at bruge bremseklodserne.

Faktisk kunne jeg godt tænke mig en lille lampe i instrumentbrættet der viser mig hvornår bilen bremser så hårdt at den selv tænder bremselygterne selvom man ikke rører bremsen. Jeg er lidt træt af folk der flasher deres beremselygter i tide og utide og derfor vil jeg gerne vide hvornår jeg selv gør det så jeg ikke fremstår som idiot i min egen terminologi.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Sitat fra: kaul75 på tirsdag 27. januar 2015, klokken 10:38
Om man kjører i b-modus hele veien vil jeg jo tror at man forbruker mere enn hva en klarer å gjennvinne

B mode er ikke ensbetydende med genindvinding. Man har muligheden ja. Men man geninvinder kun når man slipper pedalen til ned under det niveau hvor en normal bil ville motorbremse. Man kan sagtens køre i B mode og 'seile' hvis man er tilstrækkelig fintfølene med pedalen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Olemann

Dette er det skrevet mye om, både på i3 Forum og generelt, ta et søk så finner du flere tråder.

Fasiten er at regenerering er dumt, du bør få den så lavt som mulig (og selvsagt aldri bremse...)   Du får aldri fullt tilbake den energien du tilbakefører, så seiling er det optimale.

Bilens ulike modi er bare presets av ting du med kjørestil og innstillinger selv kan kopiere, så det gir ingen ekstra energi.



Sitat fra: Sidewinder på tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:49
Hva anbefales for å få lengst rekkevide? rekuprasjon eller sailing?
Skulle tro det var det første, men kanskje det ikke er så enkelt?

DagRune

Har noen noe tips til hvordan man seiler gjennom rødt lys?
Det er vel ganske klart at man bruker mer energi opp en bakke, og når man skal ned igjen sløser man bort denne ekstra energien i varme dersom man bruker bremsepedalen fremfor rekuperasjon.
Men er det flate veien uten hindringer - så er det lite å vinne på rekuperasjon.

tallyho

#14
Det hadde vært fint om den enkelte kunne si litt om sitt forbruk på vinteren avhengig av ulike parametre. Vet det blir grovt, men hva erfarer dere?
Jeg ligger på ca 18 kWh i snitt med 70 % småkjøring og 30 % halvlange turer (1-3 mil i 80-90). Med forvaring og rolig kjøring kan jeg komme ned mot 15. Kald bil minst 20 % høyere. Av og til opp mot 25 kWh på kort tur.

Så fant jeg på å sjekke lufttrykk, som viste seg å være satt på 2,6 bar fra Møller. Økte til 3, og fornemmer at forbruket  dermed går ned så mye som ca 10 %. Men der har jeg for kort historikk til å si noe sikkert.

Øvrige data: Har VP og tempen er typisk rundt null heromkring. Småkupert med noen drøye bakker som åpenbart krever strøm.

Veldig kjekt å høre om dere andre har tips og erfaringer som vi kan lære av.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA