Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fortum/Kiwi er for DYRT!

Startet av kaul75, mandag 16. februar 2015, klokken 14:51

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: DagRune på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:34
Har noen noe tips til hvordan man seiler gjennom rødt lys? ...
God gammel 'flat pedal når lyset skifter til gult'-kjørestil?  ;D
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Sidewinder

Sitat fra: tallyho på tirsdag 27. januar 2015, klokken 15:33
Det hadde vært fint om den enkelte kunne si litt om sitt forbruk på vinteren avhengig av ulike parametre. Vet det blir grovt, men hva erfarer dere?
Jeg ligger på ca 18 kWh i snitt med 70 % småkjøring og 30 % halvlange turer (1-3 mil i 80-90). Med forvaring og rolig kjøring kan jeg komme ned mot 15. Kald bil minst 20 % høyere. Av og til opp mot 25 kWh på kort tur.

Så fant jeg på å sjekke lufttrykk, som viste seg å være satt på 2,6 bar fra Møller. Økte til 3, og fornemmer at forbruket  dermed går ned så mye som ca 10 %. Men der har jeg for kort historikk til å si noe sikkert.

Øvrige data: Har VP og tempen er typisk rundt null heromkring. Småkupert med noen drøye bakker som åpenbart krever strøm.

Veldig kjekt å høre om dere andre har tips og erfaringer som vi kan lære av.

Hvilket trykk skal dekkene egentlig ha?
Har man for mye trykk vil dekkene slites mer på
midten, og vil tro at festet ikke vil bli optimalt heller..

Råde

Oppgitt til 2.8 bar. De fleste anbefaler 10% over oppgitt. Det gir bedre kjøreegenskaper og forbruk. Det med feil slitasje ved for mye trykk er gammeldags. Dekk nå om dagen holder fasongen allikevel.
e-Golf | X75D

4Matic Fanatic

Noen som vet hvilken (u)intelligens som ligger bak guessometeret? Min starter like optimistisk hver morgen med 160-165km rekkevidde, og så dropper den brutalt etter som jeg kjører.
Det er forsåvidt greit, jeg har begynt mer å følge med på batterimåleren enn anslag på hvor mange kilometer som gjenstår, men skal ikke denne greia lære seg noe som helst ut fra kjørestilen min over tid?
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

tallyho

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 28. januar 2015, klokken 22:32
Noen som vet hvilken (u)intelligens som ligger bak guessometeret? Min starter like optimistisk hver morgen med 160-165km rekkevidde, og så dropper den brutalt etter som jeg kjører.
Det er forsåvidt greit, jeg har begynt mer å følge med på batterimåleren enn anslag på hvor mange kilometer som gjenstår, men skal ikke denne greia lære seg noe som helst ut fra kjørestilen min over tid?
Opplever det samme. Siden jeg bor nederst i en bakke og får motbakke enten jeg kjører sørover eller nordover hjemmefra, så skjønner jeg at GOMen bommer. Den kan tross alt ikke vite at jeg skal svi av flere kWh i første motbakke. Dermed havner jeg fort på 20 kWh/100km på de første 2-3 km. I morges kjørte jeg i stedet nedover mot byen, og brukte 7 kWh/100 km på turen som var ca 4 km, og GOMen viste flere km da jeg kom fram enn da jeg startet. Så dette går begge veier ;).

Men forsåvidt enig med deg. GOMen er nettopp det:Guess-o-meter som vi ikke kan stole på.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Ohm

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 28. januar 2015, klokken 22:32
Noen som vet hvilken (u)intelligens som ligger bak guessometeret? Min starter like optimistisk hver morgen med 160-165km rekkevidde, og så dropper den brutalt etter som jeg kjører.
Det er forsåvidt greit, jeg har begynt mer å følge med på batterimåleren enn anslag på hvor mange kilometer som gjenstår, men skal ikke denne greia lære seg noe som helst ut fra kjørestilen min over tid?
Den lærer ikke stort. Prøv å sett bilen i eco + neste gang du parkerer. Da er GOM super optimistisk neste dag.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA