Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av elbilertilalle, mandag 16. februar 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: B_Tesla på fredag 30. januar 2015, klokken 09:51
Det er ikke gitt at man har lov til å si fra seg det ansvaret. Jeg kan f.eks ikke sette opp et skilt utenfor huset hvor det står: "biler som stiller seg her blir solgt" - dvs. jeg kan, men ikke praktisere det.

Men i alle tilfeller er det ikke boretslaget som er ansvarlig, det er selskapet som tauer bort bilen. En borttauing av bil, altså fjerning av annen persons eiendom er ikke en triviell handling. Den må bland annet involvere politiet om ikke jeg husker feil. Ordet risiko er heller ikke godt definer her. Det må være snakk om rimelig I henhold til hvilket lovbrudd som er gjort. En skade på 100k er ikke rimelig sett i sammenheng med at man står feilparkert (bot type 5-7 hundre).

For min del tenker jeg at vi er heldig som bor i et land vi ikke kan gjøre helt hva vi vil, samt fraskrive oss ansvaret.

Tror du har rett. Hadde myndighet og rekvirerte borttauing noen ganger fra en garasje for noen år siden. Tiltross for skilt med forbehold om "egen regning og risiko" så var fyren fra Falck nøye med å dokumentere eksisterende skader før han begynte.

Thomas Parsli

Hvis jeg husker rett er borttauing fra privat eiendom egentlig nødrett (vi har ingen andre alternativer), mens borttauing fra etablert parkeringsplass (med eller uten betaling) er privat avtalerett (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1918-05-31-4) så sant det er skiltet riktig.

Jeg tviler på at man kan påberope seg retten til å skade en parkert bil under borttauing ved en enkel setning ("for eiers regning og risiko"). Spesielt ikke ved "implisitte avtaler" (parkerer du bilen her, inngår du en juridisk bindende avtale med oss).
Spesielt § 36 og § 37 i avtaleloven er verd å lese når det gjelder hva som er rimelig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thor2014

Man må i alle fall sende en underskrevet melding til Politiet dersom man ønsker bilen tauet fra parkeringen

B_Tesla

Er også en regel som sier noe slikt som at "bilen kan taues bort dersom den hindrer annen trafikk, utrykningskjøretøyer og liknende. Så sant det er mulig skal eieren kontaktes før borttauing, slik at han kan fjerne bilen selv". (Privat parkering) Altså man kan ikke bare fjerne en bil. Det er enkelt å greit å finne ut hvem som eier en bil, er en SMS som skal til for den jobben. Litt klønete plastering av bil er heller ikke en gyldig grund, da "hinder trafikken" nok mer er i tilfeller der det er betydelig hindring.

Slik jeg ser det kan man sette opp skilt om borttauing uten varsel, men man kan ikke praktisere det - og da er det jo også diskutabelt hva det er godt for.

I alle tilfeller blir den som tauer ansvarlig dersom det blir skade. I noen tilfeller er det mulig at den som rekvirerer også blir ansvarlig (men oftest den som tauer).
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Thor2014

Det er uansett noe dritt. Eier og tauer skylder på hverandre om skaden var der fra før eller ikke.
Ikke bli tauet.

B_Tesla

Da kontakter man leasing selskapet. Evt Telenor/Statoil. Er det sent på kveld, så kan man taue om det er til stort hinder, dersom man får politiet til å gå med på det osv.

Uansett kan man ikke si uten varsel, og tro at man kan gjøre det uten å forsøke å kontakte eier. De aller aller fleste parkerer jo ikke feil med overlegg på en slik mate at det risikerer borttauing. Fra parkieringsplasser med p-bilett skal den stå lovlig lenge før borttauing. Riktig handling er jo da bot.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

vrom

"Litt" OT, men er det noen som har link til video som viser hvordan man klargjør taue-krok ? Er sikker på at jeg hadde ødelagt grillen foran om jeg skulle fjernet denne i 10 minus og drittsinne..

OG, hva om man må taues bakover ??

B_Tesla

Sitat fra: vrom på fredag 30. januar 2015, klokken 13:50
"Litt" OT, men er det noen som har link til video som viser hvordan man klargjør taue-krok ? Er sikker på at jeg hadde ødelagt grillen foran om jeg skulle fjernet denne i 10 minus og drittsinne..
Nosecone tar du bare av ved å åpne frunk, og trykke på toppen over noseconen. Det burde gå helt fint i noen minus. Sinne fører stort sett altid til trøbbel, så ville telt til ti først;)


Sitat fra: vrom på fredag 30. januar 2015, klokken 13:50
OG, hva om man må taues bakover ??
Feste stroppene i felgene og trekkes på stive hjul.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA