Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av elbilertilalle, mandag 16. februar 2015, klokken 10:54

« forrige - neste »

frosken

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 27. januar 2015, klokken 11:46
Døra åpnes "elektrisk" på første del av vandringen. Trekker du håndtaket helt ut løser den ut mekanisk.
Og godt er det. På forrige bil, en BMW 1-serie, glemte jeg igjen samboeren i bilen. Hun satt der i en halv time før jeg begynte å lure på hvor hun ble av. Det viste seg at jeg hadde trykket på knappen for låsing av bilen på ren "autopilot" uten å tenke på om hun var ute av bilen eller ikke. Og bilen var ikke mulig å åpne fra innsiden når den var låst.

Om jeg ikke la merke til om hun var ute av bilen på forhånd skal jeg love deg at jeg la merke til at hun var ute av bilen etterpå... Hun var ikke nevneverdig imponert over oppmerksomheten jeg viet henne :)

Thomas Parsli

Sitat fra: frosken på tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:55
Og bilen var ikke mulig å åpne fra innsiden når den var låst.

Det høres ut som en alvorlig -og potensielt farlig- feil!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Tuxedo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:08
Sitat fra: frosken på tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:55
Og bilen var ikke mulig å åpne fra innsiden når den var låst.

Det høres ut som en alvorlig -og potensielt farlig- feil!

Thomas
Ja, skulle bilen ta fyr, f.eks.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

sjokomelk

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:08
Sitat fra: frosken på tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:55
Og bilen var ikke mulig å åpne fra innsiden når den var låst.

Det høres ut som en alvorlig -og potensielt farlig- feil!

Har vært helt vanlig på de fleste tyske biler de siste 15-20 årene. Det står da i manualen til f.eks. Audi/VW at trykker du en gang på låseknappen på fjernkontrollen din, låses dørene og håndtakene på innsiden deaktiveres. Hvis du skal la andre sitte igjen i bilen som trenger å komme seg ut, må du trykke to ganger på låseknappen for å aktivere håndtakene på innsiden igjen.
Hos Opel var det motsatt tidligere. Der kunne du deaktivere håndtakene på innsiden ved å trykke to ganger på låseknappen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Thor2014


Snorreholberg

Jeg fikk min BMW 1 bortauet av Viking for ett par år siden. Da jeg skulle hente den så startet den ikke. Det viste seg at registerreima hadde hoppet over ett hakk - og at motoren hadde skjært seg. På BMW 1 så er den en pumpe som strammer registerreima - og når motoren ikke går - så blir ikke registerreima strammet slik den skal. Dersom en flytter bilen når motoren ikke er igang - så det derfor lett å ødelegge motoren.

Det var ett sant helvete å finne ut av dette - siden jeg ikke har så veldig peiling på bil. Var innom ett BMW merkeverksted - og de sa at det var umulig å skjære motoren som følge av borttauing. Jeg ga meg heldigvis ikke - og fant ut via Bimmers at dette var en feil på årsmodellen jeg hadde.

Viking var veldig greie når jeg sende de brev - og hvor jeg forlangte erstatning på litt over 100.000 (ny motor). De betalte alt. Men jeg hadde ikke kommet så langt med det dersom jeg ikke hadde funnet ut av hva som var årsaken til havariet selv. Det samme gjelder nok en Tesla. Får en problemer med den etter en borttauing - så må vi som eiere antageligvis selv finne fram til årsaken - og bruke dette som ett bevis for å få erstatning.

jazzwheel

Hvorfor betalte Viking hvis BMW sa det var en feil på modellen du hadde? Er det ikke da en reklamasjonssak mot BMW?

elbilertilalle

Dette var interessant. Takk. Det bekrefte at de antagelig ikke taue bort dersom det åpenbart vil oppstår schade.

Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

jazzwheel

Er det ikke normalt slik at hvis man er låst inne i en bil så kommer man alltid ut om man drar i dørhåndtaket to ganger? Har aldri vært borti hverken med BMW eller Volvo at jeg ikke kommer ut, men jeg må dra én gang først for å låse opp bilen og så slippe den ut og dra en gang til for å åpne døra.

At det skal gå an å låse folk inne høres jo sinnsykt ut. Jeg har klart å miste nøkkelen under setet i bilen inne i garasjen på en måte som gjorde at jeg ikke fikk tak i den. Med autolås og hvis man ikke har fysikk til å knuse ruter og komme seg ut så ville man altså råtna inni bilen?

Om du glemmer noen inni bilen i solsteiken om sommeren så tar det jo ikke lang tid før noen kreperer om de ikke kan gå ut av bilen.

Snorreholberg

Det var en bil som var 8 år gammel. BMW hadde muligens dekket skaden dersom det hadde vært innenfor garantiperioden - som jeg tror var på 5 år.

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 29. januar 2015, klokken 18:28
Hvorfor betalte Viking hvis BMW sa det var en feil på modellen du hadde? Er det ikke da en reklamasjonssak mot BMW?

Det var nok heller ikke Viking som betalte, men Vikings forsikringsselskap ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

amund

Sitat fra: Snorreholberg på torsdag 29. januar 2015, klokken 18:21
JViking var veldig greie når jeg sende de brev - og hvor jeg forlangte erstatning på litt over 100.000 (ny motor). De betalte alt. Men jeg hadde ikke kommet så langt med det dersom jeg ikke hadde funnet ut av hva som var årsaken til havariet selv.

Hva hvis det står 'borttauing for eiers regning og risiko' på skiltet?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Krishell


B_Tesla

Det er ikke gitt at man har lov til å si fra seg det ansvaret. Jeg kan f.eks ikke sette opp et skilt utenfor huset hvor det står: "biler som stiller seg her blir solgt" - dvs. jeg kan, men ikke praktisere det.

Men i alle tilfeller er det ikke boretslaget som er ansvarlig, det er selskapet som tauer bort bilen. En borttauing av bil, altså fjerning av annen persons eiendom er ikke en triviell handling. Den må bland annet involvere politiet om ikke jeg husker feil. Ordet risiko er heller ikke godt definer her. Det må være snakk om rimelig I henhold til hvilket lovbrudd som er gjort. En skade på 100k er ikke rimelig sett i sammenheng med at man står feilparkert (bot type 5-7 hundre).

For min del tenker jeg at vi er heldig som bor i et land vi ikke kan gjøre helt hva vi vil, samt fraskrive oss ansvaret.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

krl

Sitat fra: Sven-E på torsdag 29. januar 2015, klokken 22:53
Sitat fra: amund på torsdag 29. januar 2015, klokken 22:01
Hva hvis det står 'borttauing for eiers regning og risiko' på skiltet?
Da er det nok eiers regning og risiko.
- han godtar jo dette i det han parkerer på stedet.
Poenget her er vel at eier tar regningen, og sånn sett må reklamere til seg selv hvis borttauingen påfører bilen skader.. (Den som har satt opp skiltet fritar seg for alt ansvar). Men hvis det ikke er eier som kjører bilen, så blir dette vrient.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA