Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Understellsbehandling av S85D

Startet av LMOR, søndag 15. februar 2015, klokken 21:27

« forrige - neste »

LMOR

Jeg la ut en utfordring for en god stund siden ift hva som er mest effektivt når en står på en ferge. Vedlikeholde varmen eller ikke. Når en starter en kald bil, så får en dobbel negativ effekt, siden du både må varme bilen, og kjøre et stykke med "kald motor". Siden ingen har svart, så gjorde jeg noen tester, og den foreløpige konklusjonen er basert på veldig grove målinger:

5 grader, våt veibane. 33 kWh/100km med kald bil, og 13 kWh/100km med varm bil. Det tar minst 5 min før bilen er varm. Dermed brukes det mellom 1000 og 1500 Watt på oppvarmingen. Vedlikeholdsvarmen trakk ca 20 Watt per minutt.

Et forsiktig anslag er da det svarer seg å holde bilen varm hvis du er borte i mindre enn 30 min (på 5 grader), mens du taper på det hvis du er borte i mer enn 60 min (og vedlikeholder via Appen). Hvor grensen går mellom 30 og 60 minutt er mer uklart, og det er da heller ikke så mye å spare på det at det er verd å styre med det.

Timingen passer ganske godt med det du får når du velger vedlikeholdsvarme når du forlater bilen. Men en bør altså ikke gjøre det hvis en er borte lengre enn 45 min.

Noen som har et bedre svar, eller er uenig?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Kjekt å vite. Alti et spørsmål før en går ut :)
Takker.

Klykken

Lar stort sett alltid vedlikeholdsvarmeren stå å gå mens jeg er på butikk o.l. nå på vinteren. Mest for komforten sin skyld. Bilen blir fort kald når det er noen blå ute.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann


Hva er enkleste måten å la slik varmer stå på når man forlater bilen (og har skrudd av og låst den). Regner med at man slipper å bruke appen og sette inn klokkeslett og alt som der inngår. 
Ser at LMOR nevnte programmering av nøkkel for å sette varmer av/på, ville satt pris på en oppskrift for den der...

Ferry

Når du skrur av bilen kommer det opp diverse valg på skjermen. Et av dem er parkeringsklimatisering. Skroll ned og huk av. Det er enklere å gjøre enn å beskrive.

LMOR

Og programmering av knappene på nøkkelen gjør du i bilen under innstillinger, nøkkel.., jeg valgte den knappen som default åpner bakluken. Men når du forlater bilen er det lettest å gjøre som beskrevet rett over.

Hvis butikkbesøket viser seg å vare litt lengre enn 30min, så bør du bruke fjernkontrollen eller appen for å slå på varmen igjen. Den minst effektive løsningen er å holde bilen varm, for så å la den kjøle ned før du kommer tilbake :-\
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

AndesiteSilver_i3

Jeg har lagt inn aux.heating på en av de hurtigtastene (1-9) på dashbordet.
Da er det veldig enkelt å bare slå på denne når du går ut av bilen.

Har også lagt inn varmeren på fjernkontrollen som LMOR og andre har gjort.
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

Vind

Har samme opplevelse nå når det er kaldt - så tar det ikke mye rekkevidde å la moderat varme stå på når man gjør korte ærender.  Behageligere er det også.  Når man har stoppet bilen er det bare ett klikk med iDrive knappen, men knapp på fjernkontroll brukes ofte.

Mange som sitter på blir veldig misunnelige på forvarmet bil - det er fortsatt slik at "bensinhuene" tror vi sitter og fryser inne i symaskinene våre - de skulle bare visst  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ferry

Forrige uke frydet jeg meg ekstra over oppvarmingen. En kollega stod ute og børstet snø og skrapte is på dieseldroget sitt. Da er det stas å komme til i3-en, slå ett slag med vindusviskeren og kjøre rett avgårde. Varmt, isfritt og duggfritt. Og motoren snurrer lydløst som alltid. Ingen rakling eller ujevn trekkraft. Comfort-modus lever virkelig opp til navnet. Bilen er veldig komfortabel.

Virker oppvarming kun i 30 minutter uansett? Samme med parkeringsvarme? Kan den forlenges med ytterligere 30 min når som helst, eller må den først ha gått sine 30 min før ny syklus?

LMOR

Om det er 20 eller 30 min er jeg litt usikker på, men du kan bare fortsette så mange ganger du vil.
Jeg gjør det om morgenen hvis det er mye snø og is  ;D
Nå har jeg fast oppvarming ca 1 time før jeg drar. Når jeg står opp, sjekker jeg "føre", og setter på flere hvis det er nødvendig før siste ca 10min før jeg drar.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA