Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Korrupsjon i databasen

Startet av gss, søndag 15. februar 2015, klokken 18:29

« forrige - neste »

gss

Jeg prøver meg på prosent, og tilvenne meg det. Ved typical må man uansett regne seg fram til reell rekkevidde. Da kan man like gjerne bruke prosent, og tenke at ett prosentpoeng tilsvarer X km. Er ikke komfortabel med det ennå, men tenker jeg må gi det en sjans.
Hva foretrekkes?

Tuxedo

Synes typical fungerer veldig bra i sommerhalvåret, og heller ikke ille om vinteren på langkjøring (trekker fra 10%), og det er jo stort sett på langkjøring at rekkevidden er interessant.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øggen

Prosent! !
Ganske enkelt da jeg bare får 370 ved 100%, så regner jeg ca 3,5 km per prosent.

Trustno1

Syntes egentlig det er litt rart at tesla ikke har lagt inn en funksjon som gjør at man feks kan bruke snittet av de siste 1000km som rekkeviddemåling.

Er klar over at det finnes en projected range i energy appen, men denne viser bare for maks de siste 50km, men det blir for lite for å få ett korrekt bilde, samt at den heller ikke kan vises direkte som rekkevidde.

elbilertilalle

Jeg kunne tenke meg at det sto i kwh eller enda bedre: Battery voltage. ;D
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Torpedo Ted

Jeg kommer til å bruke %. Tallet som har stått der har aldri vært reelt for mitt forbruk uansett, så er jo derfor meningsløst.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

RaBalder

Sitat fra: Trustno1 på mandag 26. januar 2015, klokken 14:25
Syntes egentlig det er litt rart at tesla ikke har lagt inn en funksjon som gjør at man feks kan bruke snittet av de siste 1000km som rekkeviddemåling.

Er klar over at det finnes en projected range i energy appen, men denne viser bare for maks de siste 50km, men det blir for lite for å få ett korrekt bilde, samt at den heller ikke kan vises direkte som rekkevidde.
Å beregne et snitt av historisk kjøring for å bruke det automatisk som noe estimat for fremtidig kjøring tror jeg fort kan bli mye feil.

Da har jeg mer tro på å taste inn en verdi, f.eks 240Wh/km og at denne ble brukt til estimering av rekkevidde.

Man vil jo som fører opparbeide seg en "teft" i forhold til hvor mye energi som går med til de uke kjøreforholdene man treffer. Og den tror jeg fort er mer presis en noe historisk snitt.

Hadde man hatt en slik mulighet så hadde man unngått å sitte med tabeller og/eller kalkulator på ladepunktet for å finne ut hvor mye man skal lade.

Pompel

Jeg har etter hvert nå landet på å vise prosent. Til daglig så vet jeg uansett hvor mye jeg bruker og når det blir lengre turer så blir det nok å bruke navigasjonen (og satse på at ruten estimeres riktig...) og da vises estimert forbruk i prosent der også.

I tillegg så vises ladeeffekt i kW når man lader med Energy-visning. Liker ikke kW/t der...
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

bb

Etter min mening er det beste en custom typical km hvor brukeren selv setter inn Wh/km. Dette bør derimot kun brukes av folk som skjønner hva det betyr. Alternativt kan bilen settes på Auto som for eksempel bruker de siste 1000 km som utgangspunkt. Prosent er ganske meningsløst og krever en ekstra mellomregning i hodet. (Men prosent er derimot nyttig å se under lading.)

Vi forholder oss til km på navigasjonen, skilt, google maps og alt annet. Det blir derfor unaturlig å tenke i prosent når alt annet er i km. I så fall må man gjøre en kjapp hoderegning som er ca. 1 % = 4 km. Da er det like greit inntil videre å forholde seg til en faktor i forhold til dagens typical. Når man har kjørt en stund sitter denne faktoren i ryggmargen:
- Vått føre og motorvei = 1,5 (~270 Wh/km)
- Vinter og 80-sone = 1,1 (~210 Wh/km)
- Sommer og 80-sone = 0,9-1,0 (~200 Wh/km)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

P85D+

Ville foretrekke som det er i dag samt bruk KW og ikke %

Det er jo som å si at jeg har igjen 28% på bensintanken som er på 85 liter
P85D og 85D

gss

Sitat fra: TeslaSignature på torsdag 29. januar 2015, klokken 20:08
Ville foretrekke som det er i dag samt bruk KW og ikke %

Det er jo som å si at jeg har igjen 28% på bensintanken som er på 85 liter
Ja, men dersom de 30 literene i virkeligheten er 24 liter (etter å ha regnet på det) så vil jo % si deg like mye. Typical rekkevidde er for de fleste ikke riktig, men % kan man få et forhold til.
Om noen spør hvor mye 30% tilsvarer i rekkevidde kan jeg si f eks 10 mil.
Det er litt rart å si til folk og seg selv at når det står 154 km, så er det egentlig 100 km.

NilsG

For meg personlig så funker typical intuitivt og veldig enkelt. Erfaringen min så langt tilsier ca 8-10% lengre rekkevidde på sommeren og ca 10-12% mindre på vinteren. Men som en annen her skrev, det er kun på lengre turer dette er interessant. Har 203 som snitt i bilens "levetid" så langt, lå på 182 frem til vinterdekka kom på.

Blir relativt ofte spurt om rekkevidde, og er veldig enkelt å forklare på denne måten. Så opplyser jeg i tillegg om at det som virkelig øker forbruket er våt veibane, sterk vind og hastigheter over 110, men har ikke opplevd problemer eller rekkeviddeangst enda! (Kun litt "spenning" på første langturen med nesten 40 mil fra Dombås til endestasjonen ei drøy uke etter at vi fikk bilen ;)) Merker at det er stadig flere som er nysgjerrige og faktisk vurderer elektrisk, spørsmålene blir stadig bedre og gjennomtenkte, tar det som et godt tegn. ikke så veldig mange som spøker om skjøteledning på tur og lignende lenger. De har også begynt å skjønne hva den praktiske ladetiden faktisk er, nemlig den tiden det tar å sette i kontakten! Samt at man på langtur uansett trenger pisse- og matpauser.

   ;D

Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

bb

#13
Sitat fra: NilsG på fredag 30. januar 2015, klokken 01:31
Merker at det er stadig flere som er nysgjerrige og faktisk vurderer elektrisk, spørsmålene blir stadig bedre og gjennomtenkte, tar det som et godt tegn. ikke så veldig mange som spøker om skjøteledning på tur og lignende lenger. De har også begynt å skjønne hva den praktiske ladetiden faktisk er, nemlig den tiden det tar å sette i kontakten! Samt at man på langtur uansett trenger pisse- og matpauser.
Jeg møter mange som jeg henter og leverer varer til. De to mest stilte spørsmålene er:
1. Hvor langt kan du kjøre?
2. Hvor lang tid tar det å lade?
Jeg svarer 400 km og 15-30 minutter. Før begynte jeg å legge ut om at den på pen kjøring kan kjøre 500 km og på motorvei rekker 300 km. Og at lading på Schuko vil ta opptil ett døgn og SC tar opptil en time. Men de fleste som spør er nok ute etter typiske verdier.

Tilbake til topic:
Jeg ser stadig at navigasjonen viser gult felt og at jeg bør kjøre sakte for å nå fram med ca. 7 % SOC. En prosent tilsvarer litt under 4 tkm. Så rask hoderegning gir 28 tkm. Her synes jeg det hadde vært lettere om bilen viste disse tallene i km i stedet for prosent så jeg slapp å ta mellomregningen. Det er jo ikke slik at når jeg ser et skilt der det står at det er 120 km til Oslo så tenker jeg med en gang at det tar 30 %.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Det du mente var "Én prosent tilsvarer litt under 4 km".
Forøvrig enig i at restverdi gjerne kunne vært angitt i tkm i stedet for %.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA