Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En drøss med P85D i Drammen havn

Startet av Sirup, søndag 15. februar 2015, klokken 15:39

« forrige - neste »

jensjacob

For et par dage siden skulle vi til julefrokost og skulle køre 107 km hver vej nøjagtig.
På vej derop brugte vi 13-14 streger. Vi ladede til 95 % hos værtsfamilien (3,7 kW).

På vej om hjem om aftenen valgte vi at lade en sjat til sidst men havde muligvis nået hjem uden - på aller sidste margin.
Det skal siges at det var motorvej 90 km/t det meste af vejen i kraftig regnvejr. Kraftigere på vej hjem.
Ellers fladt og ca. 6 grader. Derudover var bilen forvarmet på vej ud. Der var også en kraftig blæst, men det var hverken med eller mod.

En 30 kWh batteripakke på det tidspunkt med 27-28 kWh tilgængelig havde været perfekt.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

eivhelle

#136
VW har tidligere presentert en roadmap for økning i batterikapasitet som går fra dagens 25Ah celler oppover via 28Ah, 34Ah til 36Ah. Det skulle i så fall innebære at man burde kunne øke kapasiteten med 44% innenfor samme volum.

Med 36Ah celler ville effektiv rekkevidde vært ca. 180km under tilsvarende forhold som du beskriver over (forbruk på rundt 16,8kWh/100km).

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jensjacob

Hej eivhelle, jo tak.

Jeg har også set dette outlook som efterhånden er nogle år gammelt vel. Men bliver det i samme formfaktor ? Samme celle layout ? Med andre ord, vil de nye celler kunne retrofittes i ældre celle-rammer ?

Og hvor er VW idag i forhold til deres eget outlook ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

hemi

av mer realistiske ting å ønske seg

hvorfor kan ikke vi vw eiere få ut "kule stats" om V, A, wh, kwh, osv og hva som skjer med motor og batterier?

jeg vil gjerne vite gjennværende batteri% og hvor mange kwh det har gått med under lading, hva den har fått inn osv.

eivhelle

Sitat fra: jensjacob på mandag 28. desember 2015, klokken 23:46
Hej eivhelle, jo tak.

Jeg har også set dette outlook som efterhånden er nogle år gammelt vel. Men bliver det i samme formfaktor ? Samme celle layout ? Med andre ord, vil de nye celler kunne retrofittes i ældre celle-rammer ?

Og hvor er VW idag i forhold til deres eget outlook ?
En forutsetning for plansjen må være at det er samme formfaktor, ellers gir det ikke noen mening.

Derimot er det vel en større endring at VW nå samarbeider med LG i stedet for panasonic, siden jeg antar at det var panasonic som var alternativet da denne plansjen ble laget. Så det hadde absolutt vært interessant å vite hva VW tenker i dag sammenlignet med tankene de hadde i 2013.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Bjoris

Sitat fra: hemi på mandag 28. desember 2015, klokken 12:40
Både soul, Bklasse og leaf med henholdsvis 27-28-28KWH tilgjengelig der vi har 21.3kwh ser ikke ut å ha veldig mye lenger rekkevidde i praksis, flere tester beviser dette, B klassen hadde vel nesten mila kortere rekkevidde faktisk?

Jeg prøvekjørte alle, og valgte faktisk golfen, selv om jeg viste leafen kom med 30kwh pakke. Har noe med hvordan det er å kjøre også, ikke bare rekkevidden for min del, lengste turen min ser ut å være 64km tur retur skal sies, og har således ikke så rekkeviddeangst.

Jeg tror den effektive drivlinjen på golfen + lavt CV tall gjør at vi nok ikke er så langt bak de andre likevel, om golfen hadde hadde hatt 27-28 hadde den vært milevis forran de, mulig dette er en VW strategi?

Jeg tror fint en "30" pakke hadde vært mulig nå, spesielt om de tok litt av bagasjeplassen.

Da jeg akkuratt har handlet en 2016 mod e-golf håper jeg litt på at det er 2018 og ikke 2017 som får større batteri :p Men sa til selger at om de kommer med ny større i 2017 kjøper jeg det av han ;)

Drømmer om en golf med 4x4 og 40kwh? ish i batteri, da snakker vi.

For min del har jeg forsåvidt tesla penger, men dritten går ikke inn i garasjen/innkjøringen da den er for bred, så.. blæ ;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jensjacob

Jeg savner sommetider en lille indikator inde i ladelågen der definitivt viser om stik-låsen er slået fra eller ej. Den kunne fx. være blå.

Den skal ikke styres af software men vise direkte om den mekaniske lås er i indgreb eller ej - ikke om softwaren tror at den er i indgreb. For der vil være situationer hvor softwaren ikke aner noget som helst om den aktuelle reelle låsestatus.

Som et supplement i frostvejr eller lignende. Så jeg definitivt kan skelne mellem følgende situationer :
- Låse palen er i indgreb fordi jeg ikke har låst bilen op to gange = jeg må ikke bruge vold
- Låse palen er stadig i indgreb pga. frost selvom jeg har låst op to gange = jeg må ikke bruge vold
- Låse palen er ikke i indgreb men stikket binder pga. frost = jeg må godt bruge vold
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

e-curious

Savner et mer servicevennlig forhandler-/service-apparat.

Thorbjørn Hellehaven

#143
Tilhengerfeste !!! Savner å kunne kjøre korte turer med tungvinn last på tilhenger, skjelden mer enn totalt 10km for T/R. Irriterende at GTE kan ha men ikke eGolf.

Kraftiger AC-lader, 3x16A (11kW), eller dobbel 3x16A
(10A er ofte nok, men irriterende å ikke kune utnytte semihurtig Type-2 ladere)

universal ladelabel som standard, med flere alternativ adapter for ulike kontakter som begrenser strøm deretter: Schuko 10A; blå 16A/32A;  Rød 16A/(32A) 3-fas,
(Tesla har noe liknende) (Blå 3-fas er mer styr, men bør kunne går)

Enkel mulighet å sette en-gangs avgangstid rett etter man slår av tenningen, men klokkeslett eller om timer:minutter, samt justere valg for lading og klima.

Vidusvarme før avgangstid, ikke bare klima. Speilvarme også.

Ikke slå av cruise når man bytter mellom ACC og Limit. Men ha en mykere overgang med logisk betjening av speed, mens kick-down og brems overstyrer for sikkerhet.

Mulighet å velge litt tolleranse over cruise før regenerering slår inn for ACC og Limit, f.eks. +5km/h

Adaptive lyskastere, som følger rattbevegelse, spesielt statiske "hjørnelys" for lav fart.

Mulighet for ryggekamera, selv i D. Slipper å bytte til R for å se om man er forran streken, og tilbake til D for å kjøre litt mer frem.

Senke begge sidespeil ved rygging. Ikke ved å flytte til R, men aktivere som trykk-knapp på speil-kontrollen. Resettes til normal etter 30 sek i D, eller over 10 km/h.

Midlertidig slå av farts-begrensning i revers.

4-huls drift

Lys i bagasjerom.

Videoutgang for å vise film på skjerm i baksetet under kjøring, og støtte for BluRay-plater. Egen lydutagn for hodetelefoner bak. Mulighet å høre radio fremme mens man spiller film bak. Fjernkontroll bak, for å betjene filmen.

Savner også mulighet for å låse opp dørene uavhengig av laderen. Irriterende når laderen låses opp og deaktiveres, bare fordi jeg må låse opp døren når jeg skal hente/legge noe i bilen.
Irriterende når man må gjennom prosessen med RFID (eller andre ting) for å starte opp ladingen igjen.
Bakluka er heldigvis uavhengig, men er jo tungvindt å krabbeo over seteryggen for å hente ting inni bilen.
Kan enkelt løses med at den ikke låses opp ved første trykk, men man må låse opp to ganger (f.eks. i løpet av 5 sek.) for å låse opp ladekontakten mens den er aktiv.

Sonus

Sitat fra: e-curious på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:26
Savner et mer servicevennlig forhandler-/service-apparat.

Enig! Kommer aldri til å kjøpe VAG igjen. Makkan til arrogant og uvitende serviceappareat skal du lete lenge etter. Hilsen en som hadde bilen 10 ganger på verksted første året.

Thomas Longva

Savner mynt-klirre-lyd, nå jeg passerer bomstasjon

fantonsen

Sitat fra: Thomas Longva på onsdag 13. april 2016, klokken 09:28
Savner mynt-klirre-lyd, nå jeg passerer bomstasjon

Da har du kjøpt feil bil hvis du vil ha den lyden tilbake.  ;D
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S19C_19.46.4-458817 | Telematics: 18.2 | BECS: BN-AAE-BC-AC-BE

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: fantonsen på torsdag 14. april 2016, klokken 09:01
Sitat fra: Thomas Longva på onsdag 13. april 2016, klokken 09:28
Savner mynt-klirre-lyd, nå jeg passerer bomstasjon

Da har du kjøpt feil bil hvis du vil ha den lyden tilbake.  ;D

Noen banker har mulighet at man kan velge, når man bruker kortet, så går så overføres litt ekstra til en sparekonto. Jeg har ikke helt forstått hvorfor det er så greit. Man kan jo sette inn like mye penger som man sparer i bommen på en sparekonto, da "klirrer" det i kassa.

TomR

Savner er kart som er sånn nogenlunde oppgradert
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Ole-Arthur Hegrenes

22kw ombordlader!

Panorama takluke.

Bedre plassutnytting framme, sånn at det kunne vært plass til ladekladd og typen kabel i ein "frunk" a la tesla.
E-Golf 2015 (kjøpt ny)
Tesla S 85: 2013 (kjøpt brukt 2016)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA