Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En drøss med P85D i Drammen havn

Startet av Sirup, søndag 15. februar 2015, klokken 15:39

« forrige - neste »

Kjelliken

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 11. februar 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Kjelliken på onsdag 11. februar 2015, klokken 09:54
Savner å bruke varmeapparat når en skal tyne rekkevidden litt.
Og det er ofte at en gjør det.

Så varmeapparat som ikke går utover rekkevidden hadde vert greier det.

Ellers er det mer rekkevidde som også hadde vert greit å ha.

Det høres ut som at du skulle hatt en varmepumpe  ;) Vitenskapenlige og akademiske tester utført av folk på forumet her med varmepumpe og uten varmepumpe, viser at varmeapparatet varmer bedre og bruker vesentlig mindre strøm med varmepumpe vs biler uten varmepumpe.

Sjekk tråden her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19190.0.html
Der sammenlignes tall med og uten, og fra 4 minutter så brukes kun 1/5 av strømmen, vs en bil uten varmepumpe, til oppvarming.

Problemer et jo kun de dagen jeg skal langt og selv med varmepumpe måtte jeg kjørt uten varmeapparatet på.
Så det faller fult og holdent på rekkevidde.  8)
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

hottentott33

Sitat fra: Kjelliken på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:23

Problemer et jo kun de dagen jeg skal langt og selv med varmepumpe måtte jeg kjørt uten varmeapparatet på.
Så det faller fult og holdent på rekkevidde.  8)

Varmeapparatet er etter sigende mer effektivt med varmepumpe, var helst det jeg tenkte på, men rekkeviddespørsmålet passet bare litt inn  :)
Et annet alternativ er jo webasto, som Ohm monterte. Jeg ble i allefall imponert over virkningsgraden. Du finner tråden om webasto lenger nede. Han fikk over 150 km selv med god varme i mange minus.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Ohm

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Kjelliken på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:23

Problemer et jo kun de dagen jeg skal langt og selv med varmepumpe måtte jeg kjørt uten varmeapparatet på.
Så det faller fult og holdent på rekkevidde.  8)

Varmeapparatet er etter sigende mer effektivt med varmepumpe, var helst det jeg tenkte på, men rekkeviddespørsmålet passet bare litt inn  :)
Et annet alternativ er jo webasto, som Ohm monterte. Jeg ble i allefall imponert over virkningsgraden. Du finner tråden om webasto lenger nede. Han fikk over 150 km selv med god varme i mange minus.
Har fått testet litt mer i dag, se webasotråd ::)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Flehan

Sitat fra: Ohm på onsdag 11. februar 2015, klokken 23:00
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Kjelliken på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:23

Problemer et jo kun de dagen jeg skal langt og selv med varmepumpe måtte jeg kjørt uten varmeapparatet på.


Så det faller fult og holdent på rekkevidde.  8)


Gleder meg til å høre mer om prosjektet ov videre erfaringer. Er absolutt aktuelt i min, om rekkevidden blir en utfordring.

Varmeapparatet er etter sigende mer effektivt med varmepumpe, var helst det jeg tenkte på, men rekkeviddespørsmålet passet bare litt inn  :)
Et annet alternativ er jo webasto, som Ohm monterte. Jeg ble i allefall imponert over virkningsgraden. Du finner tråden om webasto lenger nede. Han fikk over 150 km selv med god varme i mange minus.
Har fått testet litt mer i dag, se webasotråd ::)
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

Kjelliken

JA har lest hele tråden der til Ohm

En virkelig interresant post må jeg si.

Men kunne jo godt tenke meg dobbel rekkevidde for at det virkelig skal bli behagelig å ha EL bil.

Det finnes bare ikke til min lommebok  :D
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

tallyho

#50
E-Golfen er en fantastisk bil som er nesten fullspekket, i hvert fall for min del. Svært gode skinnseter, god navigasjon, Led, adaptiv cruise, nøkkelfri, ryggekamera som ikke blir skittent, logisk betjening, kjapp og lettvint både i by og på landeveien, og ikke minst ei utmerket varmepumpe. Bare fryd og gammen alt sammen :o og på høyde med BMW 3-serie på alt unntatt kanskje de kvasseste kjøreegenskapene.

Men jeg savner oppvarmet sete og frontrute på forvarming, samt at Car-net-app er litt treg og plundrete. Håper Møller følger med på forumet slik at våre neste E-Golfer blir helt perfekt og med 20 mil praktisk rekkevidde om vinteren.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Råde

e-Golf | X75D

nilskt

Sitat fra: Råde på torsdag 12. februar 2015, klokken 17:47
Sitatsavner oppvarmet sete

?

Du må lese hele setningen hans... via app, og det kan jeg støtte!
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

hottentott33

Sitat fra: nilskt på torsdag 12. februar 2015, klokken 18:42
Sitat fra: Råde på torsdag 12. februar 2015, klokken 17:47
Sitatsavner oppvarmet sete

?

Du må lese hele setningen hans... via app, og det kan jeg støtte!

Er det for Skybert i så tilfelle?   ::) :P :)

Men fra spøk til halvor, bruker setevarmen så lang tid på å varme seg opp i e-Golf at en trenger fjernstyring? Personlig bruker jeg setevarme minimalt da jeg synes det er ubehagelig, men de gangene jeg prøver den så er det ikke lange tiden før setet er varmt, så fjernstyring har jeg aldri tenkt skulle være nødvendig.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Rio

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 08. februar 2015, klokken 13:28
Savner en bedre løsning for ladeluken. Nå i disse Ole-tider fyker det jo til de grader fullt av snø inni der, og jeg misliker 220V og snø, sørpe og vann inni en slik hule.

Ser Leaf kan levere en slags plast-krage som monteres rundt ladeluka når det lades, med bare en liten slisse for kabelen. Burde hatt noe lignende til e-Golf?

Man burde ha gjort det som de gjorde på Golf MkII (da ligger ladekabelen inne bak grillen, som man så vippet forover for å ta ut kabelen), eller Golf MkIII (da ligger ladekabelen bak nummerskiltet foran - man vipper det ned og trekker ut spiralkabelen).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Vedr. lading:
7,2 kW ladere er ikke en god idé, for det de er 32 A énfas, og det liker ikke nettleverandøren.

Det bør være en 11 kW lader (trefas, 3 x 16 A) som standard, og en 22 kW lader som en opsjon.
(Ev. kan de lade på 32A énfas der hvor kun IT-nett er tilgjengelig.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

4Matic Fanatic

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:08
...Man burde ha gjort det som de gjorde på Golf MkII (da ligger ladekabelen inne bak grillen, som man så vippet forover for å ta ut kabelen), eller Golf MkIII (da ligger ladekabelen bak nummerskiltet foran - man vipper det ned og trekker ut spiralkabelen).
Det er jo allerede løst slik på GTE som kommer snart, der vipper du til side VW-logoen i grillen.
Gjenstår jo å se hvordan det  ellers fungerer, men dagens løsning på e-Golf er langtfra optimal.

Er det forresten bare jeg som synes det er mørkt inni der, ser jo ingenting...
Burde vært en liten LED som fikk lys fra coming-home-belysningen...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Gordon Retriever

Sitat fra: tallyho på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:43
Men jeg savner oppvarmet sete og frontrute på forvarming

Er ikke påslått setevarme lite effektivt når det ikke sitter noen i setet?

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:08
Man burde ha gjort det som de gjorde på Golf MkII (da ligger ladekabelen inne bak grillen, som man så vippet forover for å ta ut kabelen), eller Golf MkIII (da ligger ladekabelen bak nummerskiltet foran - man vipper det ned og trekker ut spiralkabelen).

Ladekontakt foran burde egentlig vært faset ut, siden det er upraktisk i bruk når man rygger inn i parkeringslommer - som er den tryggeste måten å parkere på. (Flere større arbeidsplasser har f.eks. forbud mot at man kjører inn og rygger ut.)

Rio

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:14
Det er jo allerede løst slik på GTE som kommer snart, der vipper du til side VW-logoen i grillen.

Men bare konnektoren; på CityStromer-modellen var selve kabelen der:

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA