Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor forguder Model S-eierne bilen sin og er tilsynelatende frelst?

Startet av terhan, lørdag 14. februar 2015, klokken 09:48

« forrige - neste »

terhan

Hei,

er det noen som vet om det er mulig å få bilen til å låse seg selv etter en viss tid dersom man skulle ha glemt dette? Har opplevd noen ganger at vi glemmer å touche håndtaket og at bilen da blir stående ulåst..
Heldigvis har vi appen som viser oss dette men...

eivhelle

Bilen vil automatisk lukke seg etter en stund hvis du har låst bilen opp uten å åpne dørene, men jeg kan ikke se noe sted at man kan få den til å låse seg automatisk hvis man forlater den ulåst.

Det burde teknisk sett vært mulig å få bilen til å automatisk låse seg hvis ikke det er noen nøkkel innenfor rekkevidde, men da har man også problemstillingen med at bilen låser seg hvis føreren forlater bilen med passasjerer fortsatt sittende i bilen.

Løsningen med å touche utsiden av håndtaket er elegant, men hvis man ønsker å være helt sikker kan man også gjøre det til en vane å låse manuelt med nøkkel eller å trekke i dørhåndtaket på bakdøren for å være sikker på at bilen er låst. Mener også at det står i manualen at opplåsing er sperret i 2 sekunder etter låsing slik at du streng talt også kan aktivere låsing og deretter trekke i håndtaket på førerdøren for å sjekke at bilen er i lås.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

phingoc

Sitat fra: eivhelle på søndag 25. januar 2015, klokken 20:40
men da har man også problemstillingen med at bilen låser seg hvis føreren forlater bilen med passasjerer fortsatt sittende i bilen.

FYI: Det er mulig å åpne dørene via invendige dørhåndtak selvom dørene er låst (barnesikring for bakdører deaktiverer dette). Dette er ett Eu krav når det kommer til sikkerhet i bilen.
2015 Tesla Model S 85d
+ 2013 Mercedes C63 AMG (Brabus har herjet med den, 600 ish hester)
----------------------
= over 1000hk i garasjen! :D

hottentott33

Sitat fra: eivhelle på søndag 25. januar 2015, klokken 20:40
Bilen vil automatisk lukke seg etter en stund hvis du har låst bilen opp uten å åpne dørene, men jeg kan ikke se noe sted at man kan få den til å låse seg automatisk hvis man forlater den ulåst.

Det burde teknisk sett vært mulig å få bilen til å automatisk låse seg hvis ikke det er noen nøkkel innenfor rekkevidde, men da har man også problemstillingen med at bilen låser seg hvis føreren forlater bilen med passasjerer fortsatt sittende i bilen.

Løsningen med å touche utsiden av håndtaket er elegant, men hvis man ønsker å være helt sikker kan man også gjøre det til en vane å låse manuelt med nøkkel eller å trekke i dørhåndtaket på bakdøren for å være sikker på at bilen er låst. Mener også at det står i manualen at opplåsing er sperret i 2 sekunder etter låsing slik at du streng talt også kan aktivere låsing og deretter trekke i håndtaket på førerdøren for å sjekke at bilen er i lås.

Kan dog være praktisk at bilen låser seg med passasjer hvis f.eks. du er på tur med svigermor  :P

Ellers, så har jeg keyless på min nåværende bil, og jeg har som vane å låse bilen med knapp på døren for deretter kjenne på bakdøren som du sier. Funker ypperlig for mitt vedkommende og du slipper å tenke på om bilen er låst eller ikke. Ikke snakk om at jeg skal ha bil der jeg må dra opp nøkler igjen.

Jeg har forøvrig hørt at det på visse bilmerker går an å programmere det slik at bilen låser automatisk (burde jo være en smal sak siden bilen tross alt låser seg igjen hvis en ikke åpner noen dører etter opplåsing innen en viss tid), men at ikke forhandlere er overivrig på å gjøre dette. Jeg har f.eks. ikke sett en bil med automatisk låsing i praksis, så det spørs om du får noen til å gjøre dette, med mindre du kjenner en lærling på verkstedet som har lyst til å tjene litt ekstra på kveldstid.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

zbk

Sitat fra: hottentott33 på mandag 26. januar 2015, klokken 14:03
Jeg har forøvrig hørt at det på visse bilmerker går an å programmere det slik at bilen låser automatisk (burde jo være en smal sak siden bilen tross alt låser seg igjen hvis en ikke åpner noen dører etter opplåsing innen en viss tid), men at ikke forhandlere er overivrig på å gjøre dette. Jeg har f.eks. ikke sett en bil med automatisk låsing i praksis, så det spørs om du får noen til å gjøre dette, med mindre du kjenner en lærling på verkstedet som har lyst til å tjene litt ekstra på kveldstid.

Zoe har automatisk låsing når du forlater bilen med nøkkelen (Intens-versjonen). Denne låser når man forlater en liten sone rundt bilen med nøkkelen. Låsingen varsles med lysblink og en liten "honk".

Løsningen fungerer helt toppers og er en av funskjonene som jeg er blitt mest glad i. Største problemet er dersom fruen legger igjen veska med sin nøkkel i bilen. Da er det fort gjort å glemme at den ikke låser pga det fortsatt er en nøkkel som ligger der.

Låser man bilen manuelt slås opplåsingen med knapp på dørhåndtaket av, så det er trygt å låse den manuelt med fjernkontrollen selv om det ligger en nøkkel til i bilen. Man må bare fram med fjernkontrollen for å låse opp igjen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hottentott33

Sitat fra: zbk på mandag 26. januar 2015, klokken 14:41
Sitat fra: hottentott33 på mandag 26. januar 2015, klokken 14:03
Jeg har forøvrig hørt at det på visse bilmerker går an å programmere det slik at bilen låser automatisk (burde jo være en smal sak siden bilen tross alt låser seg igjen hvis en ikke åpner noen dører etter opplåsing innen en viss tid)

Zoe har automatisk låsing når du forlater bilen med nøkkelen (Intens-versjonen). Denne låser når man forlater en liten sone rundt bilen med nøkkelen. Låsingen varsles med lysblink og en liten "honk".

Løsningen fungerer helt toppers og er en av funskjonene som jeg er blitt mest glad i.

Stilig! Moro å vite at det finnes  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

eivhelle

Sitat fra: phingoc på søndag 25. januar 2015, klokken 21:13
Sitat fra: eivhelle på søndag 25. januar 2015, klokken 20:40
men da har man også problemstillingen med at bilen låser seg hvis føreren forlater bilen med passasjerer fortsatt sittende i bilen.

FYI: Det er mulig å åpne dørene via invendige dørhåndtak selvom dørene er låst (barnesikring for bakdører deaktiverer dette). Dette er ett Eu krav når det kommer til sikkerhet i bilen.

Det er i og for seg ikke noe problem at man låser inne noen, siden de likevel kan kommer seg ut ved å dra i dørhåndtaket innvendig. Men hvis du har alarm på bilen ønsker du jo også at denne aktiveres når bilen låses og da er det ikke ønskelig at den begynner å ule fordi det er folk som sitter igjen i bilen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

RogerG

Er det ikke meningen at man skal kunne låse bilen etter bruk ved å ta på sensoren?

Jeg klarer fint å låse opp dørene ved å ta på sensoren, men den låser seg ikke når jeg har parkert bilen og tar i håndtaket.

mihkku

Kan bekrefte at bilen låser seg selv etter en viss tid. Lot dama være igjen i bilen når jeg skulle løpe inn etter noe og plutselig hørte jeg alarmen gå :p

Råde

Sitat fra: RogerG på tirsdag 31. mars 2015, klokken 14:36
Er det ikke meningen at man skal kunne låse bilen etter bruk ved å ta på sensoren?

Jeg klarer fint å låse opp dørene ved å ta på sensoren, men den låser seg ikke når jeg har parkert bilen og tar i håndtaket.
Ta på innsiden av håndtaket -> låse opp
Ta på utsiden -> låse igjen
e-Golf | X75D

RogerG

Sitat fra: Råde på tirsdag 31. mars 2015, klokken 16:14
Sitat fra: RogerG på tirsdag 31. mars 2015, klokken 14:36
Er det ikke meningen at man skal kunne låse bilen etter bruk ved å ta på sensoren?

Jeg klarer fint å låse opp dørene ved å ta på sensoren, men den låser seg ikke når jeg har parkert bilen og tar i håndtaket.
Ta på innsiden av håndtaket -> låse opp
Ta på utsiden -> låse igjen

Tusen takk Råde. Gikk ut og åpnet bilen ved å ta på innsiden av håndtaket, lukket døren igjen og berørte sensoren, døren låste seg.

Litt merkeligt for jeg la merke til dette når jeg leste om det i manualen, har prøvd det før uten suksess.
Har det noe å si i hvilken rekkefølge dørene blir lukket? Feks visst jeg lukker døren først og damen lukker sin sist? Lite trolig mener jeg.

hottentott33

Sitat fra: RogerG på tirsdag 31. mars 2015, klokken 17:21


Litt merkeligt for jeg la merke til dette når jeg leste om det i manualen, har prøvd det før uten suksess.
Har det noe å si i hvilken rekkefølge dørene blir lukket? Feks visst jeg lukker døren først og damen lukker sin sist? Lite trolig mener jeg.

Nei, rekkefølgen dørene blir lukket, har ingenting å si.
Alle dørene må være lukket, så hvis du er for kjapp med å låse før din bedre halvdel har lukket døren sin, vil det ikke gå, samt at ingen nøkler må ligge igjen inni bilen.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Råde

Nei, ikke noe å si. Men det som har noe å si er hva som skjer imellom opplåsing og låsing. Hvis det har vært mye aktivering av sensor (grener, gress, vann etc) så vil sensoren deaktiveres og først aktiveres igjen når du har brukt FOB'en. Madammens veske med reservenøkkel inne i bilen er også en klassiker...
e-Golf | X75D

RogerG

Tror det jeg har gjort feil er å holde i selve håndtaket samtidig som jeg berører sensoren med tommelen.

Skal teste dette idag når jeg skal ut med bilen.

bno

#14
Får min bil neste uke i denne er det tyverialarm Plus pakke. Mulig det da kan programmeres (video) noe mer, men generisk er min erfaring med mange VW at den låser seg automatisk etter ca. 1 minutt. De er også nevnt lengre opp i tråden. Slik er ikke min Leaf og det har jeg savnet.

http://www.volkswagen.co.uk/technology/visibility-and-security/immobilisers-and-alarm


Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA