Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye kWh ligger dere på i forbruk?

Startet av Helge, fredag 13. februar 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

Helge

Kona er svært fornøyd med 2003 EL-Saxo'en vi kjøpte i slutten av november og foretrekker klart den fremfor den eldre 1998 106E'en vi snart har hatt i 5 år. 5-dørs utgave (hun synes 3-dørs er upraktisk mht baksetet) og nyere/penere interiør er de viktigste årsakene. MEN.... så er det et men og det er Robometeret....

Det var en del piping da Robometeret i denne bilen plukker opp en del støy. Jeg vet ikke helt hva støyen mest skyldes: ekstra mye støy i denne bilen og/eller eller litt uheldig montasje av forrige eier. Jeg har egentlig planlagt å få bort dette støyproblemet selvsagt, men jeg ordnet en quick-fix med å sette en microbryter i serie med "beeperen" i Robometeret. Da står bryteren på AV når kona kjører og jeg kan sette den på når jeg skal kjøre alene av og til og kan ta batteripakken litt på pulsen. Men dette ble ikke nok. I dag fikk jeg høre at hun synes lyset i displayet til Robometeret er forstyrrende kraftig - til dels mye kraftigere enn alt annet lys på dashbordet inkludert speedometerinnsatsen.

Er det på noen måte mulig å justere ned lysstyrken eller å slå lyset helt av (og på)? Jeg tenker da ikke på slik som det originalt er mulig å slå av pipelyden (med betjeningsknappen) for da er man vel som med lyden tilbake til at den som standard er på etter at bilen har vært parkert (tenningen av) og skal ta en ny kjøretur.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Jeg tror det er mulig å bytte til annen farge, men spør Elektrolux/Elbilhjelpen (Robortk<alfakrøll>hotmail.com)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på lørdag 24. januar 2015, klokken 20:11
Jeg tror det er mulig å bytte til annen farge, men spør Elektrolux/Elbilhjelpen (Robortk<alfakrøll>hotmail.com)
Jada farge er det mulig å bytte og det har jeg allerede gjort. Den sto som HVIT og det var enda mer forstyrrende kraftig enn grønn som vi har det på nå. Men jeg skulle helst fått redusert lysSTYRKEN eller alternativt slått lyset helt av.

elektrolux

Vet ikke om noen enkel måte å justere ned lysstyrken. Men står ikke RoboMeteret i askebegeret?

Hva med å legge en duk over hele RoboMeteret slik at kona hverken ser eller hører det?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. januar 2015, klokken 08:24
Vet ikke om noen enkel måte å justere ned lysstyrken.
Om det finnes en måte trenger den ikke nødvendigvis være "så veldig enkel". Jeg har litt elektronikk-erfaring og har allerede loddet inn en microbryter i serie med " piezo beeperen". Men om ikke dette er mulig ved eksempelvis å bytte (lodde om) en komponent eller to er det kanskje ikke noe jeg vil begi meg ut på.

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. januar 2015, klokken 08:24Men står ikke RoboMeteret i askebegeret?

Hva med å legge en duk over hele RoboMeteret slik at kona hverken ser eller hører det?
Joda, Robometeret er "klemt fast" i åpningen på askebegeret. Ser vel ikke helt for meg noen duk.... Lyden kan jo allerede kobles ut så da må det heller bli eksempelvis en svart tilklippet plastbit som dekker over skjermen og som i overkant og nedkant "teipes" på Robometerets plasthus med svart teip.

Alternativt kan jeg kanskje plugge fra hele displayet og legge det i hanskerommet de periodene kona kjører Saxoen....  Men det hadde vært desidert mest praktisk og elegant å få ned lysstyrken litt synes nå jeg da :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA