Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye kWh ligger dere på i forbruk?

Startet av rdadson, fredag 13. februar 2015, klokken 18:38

« forrige - neste »

rdadson

Hei, skal snart kjøper meg en EL-Bil (leaf). denne som jeg har sett litt på var første gang reg. FEB 2013.
jeg lurer litt først om det er egentlig in 2013 eller en 2012- model reg i 2013.
jeg også lurer litt på om det er en 2013 model er det denne facelift model men 100 forbedring.

er det noe jeg bør ser litt nærmere på som kan hjelpe meg??
jeg vil helst har denne forbederet model??

takk på forskudd

:) :-\

emil

Alt som er førstegangsregistrert før mai 2013 er førsteutgaven. Så er det noen måneder med overlapping der man på passe ekstra godt på. Så kommer alle importbilene i tillegg som man på passe enda mer på.

Ting å se etter for å identifisere ny utgave er bl.a fotbrekk (ikke mellom forsetene), ECO-knapp på ratt og B-modus på girvelger (Ikke ECO på girvelgeren) og dypere bagasjerom mellom bakhjulene.

Sjekk også chassisnr, skal starte på SJN og ikke JN1 for å være europeisk 2. utgave.

rdadson

Hva er rekkevidde forskjell mellom de to utgavene???

Daeedor

Sitat fra: rdadson på søndag 25. januar 2015, klokken 15:33
Hva er rekkevidde forskjell mellom de to utgavene???
Opptil 20 km når du har nytte av varmepumpen.

19quiz76

Hva er ulempen(e) ved Euro-Leaf contra norsk/nordisk versjon?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

emil

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 27. januar 2015, klokken 11:40
Hva er ulempen(e) ved Euro-Leaf contra norsk/nordisk versjon?

"Euro-Leaf" er et kallenavn på den oppgraderte utgaven siden den er produsert i Europa og ikke Japan.

Uansett, forskjellen mellom en importbil av 2.gen fra Europa og en solgt ny i Norge av samme årgang og modell er minimal. Lyktespylere er vel en av få ting som man får på de norske bilene og ikke importbilene. Det som kan være forskjell er litt i forhold til garantier og eventuell verdi ved videresalg. Tidvis trøbbel med å sette opp Carwings hvis bilen har hatt aktivert Carwings fra før.

For første generasjons Leaf var det flere forskjeller som b.la det mye omtalte "varmeteppet" på batteriet i tillegg til varme i sete og ratt.

19quiz76

Ok - lett å gå seg bort i modellene, med andre ord [emoji6]
Vurderer Leaf (e-golf og Soul er for dyre), tenkte max. budsjett på 200K.
Skal bare brukes til og fra jobb av kona + småkjøring (barnesetene står i familiebilen), så rekkevidde er ikke så viktig (har lademulighet hjemme).
Har skjønt det kan være vrient å få garantigehør for importbiler, så kanskje en norsksolgt 2012-mod. vil gi mest for pengene for oss? Verdifallet blir vel anselig fremover, ettersom det virker som alle elbilprodusenter vil konkurrere i (kun) dette segmentet de nærmeste årene?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

emil

Husk at selv om elbilen ofte kjøpes inn som bil nummer to vil den i mange tilfeller overta som hovedbil og da angrer man kanskje på at man gikk for den litt kjipe modellen for å spare 5-10.000kr.


Norsk/Europeisk/USA/1.Gen/2.Gen er det vanskelig å gi noe konkret anbefaling på. Klarer du å leve med manglende Carwings og redusert FM-radio kan en USA bil kjøpt av seriøst forhandler være vel så bra som europeisk. Særlig hvis du uansett har planer om å beholde bilen lenge. Når alle garantier er utløpt vil prisforskjellen mellom USA og Europeisk/Norsk bil bli mye mindre.

Mange har startet letingen etter brukt USA import og så endt opp i helt ny bil, kjenner andre som egentlig skulle ha eGolf men tok en USA-Leaf i mellomtiden og etter noen uker kansellerte eGolf bestillingen.

Jeg har USA bil av første generasjon og trives veldig godt i den. Min forhandler/importør har også fikset reklamsjon/garantireperasjon for egen regning siden de ikke kan sende det til Nissan.

Daeedor

Kan du få tak i en bil med varmepumpe til bra pris , så kjøp heller den med enn uten - det er rett og slett lengre rekkevidde i kaldt vær , og lettere å selge bilen igjen senere.  ;)

Dessuten må du da ha tak i den modellen som jeg kaller "Versjon 2" , produsert etter mai/juni 2013.
(flisespikkere må gjerne få kalle modellen 1.1 eller hva de ønsker - vi har pt. "eksamen i praktisk ytringsfrihet" i Norge.) :P

Thomas Parsli

Meg bekjent finne det pt. fire generasjoner Leaf, men korriger meg gjerne:

2011-modell produsert i Japan (22.10.2010), ikke solgt i Norge via importør.
2012-modell produsert i Japan, første modell solgt i Norge via importør, levert 1. kvartal 2012
2013-modell produsert i Japan, USA og UK. "100 forbedringer", dobbeltlader og varmepumpe.
2014-modell produsert i Japan, USA og UK. Ingen stor oppdateringer så vidt jeg vet.

Å omtale både 2011 og 2012-modellen som 1. generasjon er feil.
Jeg ville nok valgt en 3. eller 4. generasjon hvis jeg skulle kjøpt Leaf, først og fremst pga. varmepumpe og dobbeltlader.

Større batteri ("dobbel rekkevidde") forventes ikke før 2016/2017, men jeg ville ikke vært overrasket hvis Nissan prøvde å komme Tesla i forkjøpet ved å starte salget i desember 2015 med levering media 2016...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:32
Meg bekjent finne det pt. fire generasjoner Leaf, men korriger meg gjerne:

2011-modell produsert i Japan (22.10.2010), ikke solgt i Norge via importør.
2012-modell produsert i Japan, første modell solgt i Norge via importør, levert 1. kvartal 2012
2013-modell produsert i Japan, USA og UK. "100 forbedringer", dobbeltlader og varmepumpe.
2014-modell produsert i Japan, USA og UK. Ingen stor oppdateringer så vidt jeg vet.

Å omtale både 2011 og 2012-modellen som 1. generasjon er feil.
Jeg ville nok valgt en 3. eller 4. generasjon hvis jeg skulle kjøpt Leaf, først og fremst pga. varmepumpe og dobbeltlader.

Større batteri ("dobbel rekkevidde") forventes ikke før 2016/2017, men jeg ville ikke vært overrasket hvis Nissan prøvde å komme Tesla i forkjøpet ved å starte salget i desember 2015 med levering media 2016...

Thomas
Thomas : hvis du velger å kalle "noe" for hva du vil , så gjør gjerne det.
Men du kan ikke påstå at det navnet jeg velger å bruke , er FEIL. Det er min mening , og den står jeg for. Så får du ha din mening , ok ?  :P

brekken

Hei,

Jeg jaktet også på brukt Leaf en stund med oppdateringene som kom i 2013, men fant fort ut at de på FINN som var "gull" forsvant fort og til en ganske høy pris.. Og mange lurendreiere som forsøker å selge tidlig 2013 som oppdatert versjon til uvitende kjøpere.

Valgte istedet å kjøpe en ny 2015 Tekna til 220k fordi det ga 2 år nyere bil og ditto garanti..
Sparer antagelig inn hele bilens verdi på 5/6 år allikevel..
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Mippen

Sitat fra: brekken på tirsdag 27. januar 2015, klokken 14:55
Hei,

Jeg jaktet også på brukt Leaf en stund med oppdateringene som kom i 2013, men fant fort ut at de på FINN som var "gull" forsvant fort og til en ganske høy pris.. Og mange lurendreiere som forsøker å selge tidlig 2013 som oppdatert versjon til uvitende kjøpere.

Valgte istedet å kjøpe en ny 2015 Tekna til 220k fordi det ga 2 år nyere bil og ditto garanti..
Sparer antagelig inn hele bilens verdi på 5/6 år allikevel..

220k? Uten vinterdekk osv da?
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 27. januar 2015, klokken 14:37
Thomas : hvis du velger å kalle "noe" for hva du vil , så gjør gjerne det.
Men du kan ikke påstå at det navnet jeg velger å bruke , er FEIL. Det er min mening , og den står jeg for. Så får du ha din mening , ok ?  :P

Du kan kalle modellene for hva du vil for min del, men det er fint om du ikke skaper forvirring.
Når du kaller 2013-modellen for 2. generasjon tror jeg du forvirrer de som prøver å forstå forskjellen på 2011 og 2012-modellene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. januar 2015, klokken 13:32
Meg bekjent finne det pt. fire generasjoner Leaf, men korriger meg gjerne:

2011-modell produsert i Japan (22.10.2010), ikke solgt i Norge via importør.
2012-modell produsert i Japan, første modell solgt i Norge via importør, levert 1. kvartal 2012
2013-modell produsert i Japan, USA og UK. "100 forbedringer", dobbeltlader og varmepumpe.
2014-modell produsert i Japan, USA og UK. Ingen stor oppdateringer så vidt jeg vet.

2012-modellene ble levert fra Q4 i 2011 i Norge. Min er registrert 30.10.2011.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA