Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av testO, fredag 13. februar 2015, klokken 16:47

« forrige - neste »

kjølholdt

@øivind h men forstår jeg det riktig at dette bare er en ubalanse i cellene, man har egentlig ikke mistet kapasietet. jeg kjører nesten alltid 20-80 intervallet for å skåne batteriet, men fullader på langtur.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

mogu

Jeg vil gjerne mane til forsiktighet i å omtale udokumenterte effekter som sannheter. Jeg refererer da til dette med ubalanserte celler. Det finnes ingen offisiell info fra Tesla om dette, og de som tar kontakt med de om dette får som svar at dette ikke er noe man skal gjøre noen spesielle ladeprosedyrer eller lignende for å bedre. Så kan man selvfølgelig diskutere opp og ned i mente om bløderesistanser mellom batteripakkene og hvilken funksjon disse har eller ikke har. Personlig tror jeg at at algoritmen baserer seg på ekstrapolering av kjente punkter, så når du over lang tid ikke nærmer deg maksimal lading på batteriet vil den kunne bomme på kapasiteten til et fullades batteri, dette gjør at hvis man først lader bilen helt opp vil algoritmen igjen få en referanse på dette punktet, og man vil kunne oppleve at man får "bedre" kapasitet, men at det kun er estimatet som endrer seg, og ingenting fysisk med batteriet. Men man skal generelt være forsiktig med å tro på all info som ikke kommer skriftlig fra Tesla, det gjelder spesielt her på forumet, og inkluderer det jeg skriver i dette innlegget.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:20
være forsiktig med å tro på all info som ikke kommer skriftlig fra Tesla
Nå viser vel all erfaring at det er grunn til å være forsiktig med å tro på informasjon som kommer den veien også.

kjølholdt

Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:20
Jeg vil gjerne mane til forsiktighet i å omtale udokumenterte effekter som sannheter. Jeg refererer da til dette med ubalanserte celler. Det finnes ingen offisiell info fra Tesla om dette, og de som tar kontakt med de om dette får som svar at dette ikke er noe man skal gjøre noen spesielle ladeprosedyrer eller lignende for å bedre. Så kan man selvfølgelig diskutere opp og ned i mente om bløderesistanser mellom batteripakkene og hvilken funksjon disse har eller ikke har. Personlig tror jeg at at algoritmen baserer seg på ekstrapolering av kjente punkter, så når du over lang tid ikke nærmer deg maksimal lading på batteriet vil den kunne bomme på kapasiteten til et fullades batteri, dette gjør at hvis man først lader bilen helt opp vil algoritmen igjen få en referanse på dette punktet, og man vil kunne oppleve at man får "bedre" kapasitet, men at det kun er estimatet som endrer seg, og ingenting fysisk med batteriet. Men man skal generelt være forsiktig med å tro på all info som ikke kommer skriftlig fra Tesla, det gjelder spesielt her på forumet, og inkluderer det jeg skriver i dette innlegget.

det er klart man skal vurdere all info man får , dette gjelder jo uansett. Men jeg hadde aldri kjøpt model s eller visst såpass mye om bilen, fått gode tips osv uten elbilforum.Tesla er ikke i nærheten av å komme opp med like mye info eller kunne hjelpe meg på denne måten som elbilforum har gjort.
Uten elbilforum hadde det neppe blitt noe elbil på meg
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Veggen

#19
Enig med mortegun.
Denne 100% balanseringsteorien som verserer er både udokumentert og tvilsom.
Moderne LiPo kontrollsystemer har kontinuerlig balansering av celler uavhengig av ladenivå. Det hadde vært merkelig om ikke model S har det.

Effekten man merker ved 100% lading er antagelig at algoritmen som anslår batterikapasitet får et oppdatert makspunkt og justerer rekkevidden deretter.
Tilsvarende skjer ved FW oppdatering. Algoritmen blir justert eller nullstilt og man ser et annet tall.

mogu

Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:45
Sitat fra: mortegun på tirsdag 27. januar 2015, klokken 09:20
Jeg vil gjerne mane til forsiktighet i å omtale udokumenterte effekter som sannheter. Jeg refererer da til dette med ubalanserte celler. Det finnes ingen offisiell info fra Tesla om dette, og de som tar kontakt med de om dette får som svar at dette ikke er noe man skal gjøre noen spesielle ladeprosedyrer eller lignende for å bedre. Så kan man selvfølgelig diskutere opp og ned i mente om bløderesistanser mellom batteripakkene og hvilken funksjon disse har eller ikke har. Personlig tror jeg at at algoritmen baserer seg på ekstrapolering av kjente punkter, så når du over lang tid ikke nærmer deg maksimal lading på batteriet vil den kunne bomme på kapasiteten til et fullades batteri, dette gjør at hvis man først lader bilen helt opp vil algoritmen igjen få en referanse på dette punktet, og man vil kunne oppleve at man får "bedre" kapasitet, men at det kun er estimatet som endrer seg, og ingenting fysisk med batteriet. Men man skal generelt være forsiktig med å tro på all info som ikke kommer skriftlig fra Tesla, det gjelder spesielt her på forumet, og inkluderer det jeg skriver i dette innlegget.

det er klart man skal vurdere all info man får , dette gjelder jo uansett. Men jeg hadde aldri kjøpt model s eller visst såpass mye om bilen, fått gode tips osv uten elbilforum.Tesla er ikke i nærheten av å komme opp med like mye info eller kunne hjelpe meg på denne måten som elbilforum har gjort.
Uten elbilforum hadde det neppe blitt noe elbil på meg

Det kommer veldig nye godt ut av dette forumet, og for meg som snart får min første Model S har dette forumet vært uvurderlig i forhold til å få råd og å høre erfaringer fra andre som har erfaringer med bilen. Jeg ville bare påpeke akkurat dette med balansering av celler, som veldig mange ser ut til å "vite" veldig mye om. Det er greit å komme med råd ut ifra egne erfaringer, men man skal være forsiktig med å komme med bastante konklusjoner og å omtale disse som sannheter basert på artige observasjoner.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Sandvika

#21
Ikke ulikt i linken til trådstarer, fant en liste med data fra 170 Model S 85
http://www.pluginamerica.org/surveys/batteries/model-s/vehicles.php?order=energy_range

Plottet disse ihht. til km-stand og alder. (obs. X-aksen er EPA rated Miles på batteriet/Y-aksen er konvertert itl km)

Er jo store variasjoner som sikkert skyldes feilkilder som diskutert, men det er signifikant, om enn men svak, sammenhengen både mellom alder på bilen og km stand.

Det ser likevel ut til å være så lite at hysteriet som verserer på forumer må kunne betegnes å være ubegrunnet...

Dennis

Skulle hatt tilgang til diagnosemenyen, der kan man se veldig mye info om batteriet og hvordan det har det.

Bare synd den koden for å komme inn der byttes hver dag så er nok ikke lett å få tilgang, og Tesla ønsker det nok heller ikke at man skal kunne se hvordan batteriet faktisk har det.


Sjøhyene

#23
En ting som jeg ihvertfall vil påstå er en bevist sannhet, er at hvis man er veldig "snill" med batteriet og bare holder seg i området 20-80 over lang tid, så vil tilgjengelig oppgitt kapasitet (typical range ved 100% lading) ha sunket mye mer enn for noen som lader til 100% ukentlig over samme tidsintervall.
Så kan man spekulere i hva det kommer av. Men at det er pga unøyaktig info fra bilen og ikke reell slitasje på batteriet tror jeg er ganske sannsynlig.
Og neste da blir å spekulere i hva som forårsaker denne unøyaktigheten. Ubalanse av enkeltceller virker i hvertfall for meg som en plausibel forklaring. Men om noen har andre gode forslag er jeg absolutt åpen for det. Er ingen ekspert på batteriteknologi  :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 27. januar 2015, klokken 10:37
Skulle hatt tilgang til diagnosemenyen, der kan man se veldig mye info om batteriet og hvordan det har det.

Jeg ønsker meg i det minste info om temperatur på batteripakken. Skjønner ikke hvorfor dette ikke skal vises? Fossilbiler viser jo temp på vann og olje f.eks., og Leaf viser batteritemp.

Hvis batteripakketemp vises, vil det jo være lettere å skjønne tkm-tallet (som reduseres når pakken er kald), effekt- og regen-begrensning osv.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Jejl

#25
Vil luftteperaturen påvirke hvor mange kwh man får inn på batteriet?
Får man like mye energi inn på batteriet i 20 minus som 20 pluss?

Jeg så forresten et bilde for en stund siden av energiforbruket til han som har klart å kjøre lengst på en lading. 80,5kwh hadde han brukt. Det er vel ingen i dag som er i nærheten av å få så mange kwh ut av batteriet?
Kan høy lufttemperatur kan bidra til at vi får høyere tilgjengelig kapasitet på batteriet?

Hyperstress

Sitat fra: Jejl på torsdag 28. mai 2015, klokken 00:54

Jeg så forresten et bilde for en stund siden av energiforbruket til han som har klart å kjøre lengst på en. 80lading,5kwh hadde han brukt. Det er vel ingen i dag som er i nærheten av å få så mange kwh ut av batteriet?


"Alle" (med nye biler) kan bruke 80,5kWh om de bare kjører til bilen stopper. Jeg benyttet selv ca 76kWh her tidligere, men kjørte da bare ned til 0, og ikke bufferen under det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA