Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Viking Rally Oslo-Stavanger

Startet av morroa, torsdag 23. april 2009, klokken 22:07

« forrige - neste »

morroa

Har fått tips fra matrosene på de lokale MRF fergene at jeg bør kjøpe person månedskort når jeg bruker el-bilen.  Dette har de fått bekrefta fra hovedkontoret til MRF i Molde.  Prisen går da ned fra ca 800 pr mnd (kr 21 pr gang og 40 ganger pr mnd) til ca 550 totalt  ;D  Vil kjøpe nytt kort rett over påske. 
BMW i3 - aug 14
Think City 2008 model. ca 68´- Solgt aug 14
Sykkylven

Alpinist

Men hva var egentlig meningen med initiativet til myndighetene?
Har opplevd noe ulik praksis på fergene på sunnmøre.

Når fergemannen velger bil under seks meter kommer en pris inkl. fører, når de velger MC kommer det en pris inkl. fører... når de velger El-bil kommer prisen kroner 0, og så legger de på en voksenbillett.
For meg er dette ulogisk - og jeg er fristet til å sette igjen bilen på ferga og gå på land - el-bilen reiser jo gratis.

Noen som vet hva myndighetene egentlig mener når de sier el-bil er gratis på riksfergene?
Think Mountain 2010 modell

jkirkebo

Sitat fra: Alpinist på fredag 20. august 2010, klokken 18:36
Noen som vet hva myndighetene egentlig mener når de sier el-bil er gratis på riksfergene?

At bilen reiser gratis. Du må betale for deg selv. Om du egentlig bare trengte å frakte deg selv (f.eks med en sykkel) over ferja ville det vært rimelig ulogisk at det skulle være billigere for deg å reise med el-bil enn med sykkel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Se ogsp tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2727.0
Noen veier har blitt omgjort fra riksveier til fylkesveier og da må man visstnok betale vanlig takst på ferga.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Elbil blir likebehandlet med rullestoler, og skal således ikke koste noe.

Likevel er jeg enig at vi etter festtalene til Signe føler oss lurte når det viser seg at det ikke ble gratis likevel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. august 2010, klokken 00:07
At bilen reiser gratis. Du må betale for deg selv. Om du egentlig bare trengte å frakte deg selv (f.eks med en sykkel) over ferja ville det vært rimelig ulogisk at det skulle være billigere for deg å reise med el-bil enn med sykkel...

Ulogisk - Ja. Men det kuknne kanskje vært lurt alikevel? Hva om dette var det som skulle til for at noen tok steget og kjøpte seg elbil? Når man likevel har elbilen brukes gjerne den i stedet for fossilbilen når man kan. At det ville bli et ras av folk som bladde opp 100.000 +++ for å slippe å betale 20-30 kr hver dag på ferga tviler jeg sterkt på. Med en pris på 25kr ville det bety 4000 turer, eller 2000 dager. Det vil igjen si at det ville ta drøye 8 år å "tjene det inn" dersom man reiser hver (arbeids)dag, 48 uker i året.

Hva med å snu på det, og si at alle som reiser i en elbil reiser gratis med ferga? Da kunne man kanskje oppnådd at enkelte investerte i elbil, og kanskje også at flere reiste sammen. Pr i dag er det drøyt 10 kr i forskjell (med rabatter) for en voksen og for bil, og 20 kr pr dag for å ha fleksibiliteten med å reise når det passer trur jeg mange gjerne betaler. Hvis det ble gratis å sitte på med noen i elbil sparer man plutselig 60 kr/dag i stedet ( i tillegg til drivstoff, selvfølgelig, men det virker som de fleste liker å ikke tenke på den kostnaden når de reiser)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Helt enig med Cra.

Men staten kan aldri tillate slike smutthull. Bare se hva som skjedde med campingbilene.

Barnefamilier (og andre) kunne for inntil 2 år siden kjøpe en bil som doblet som hotelrom på lengre turer, og med kun 16% av personbilavgift. Dette kompenserte mye for at den ekstra vekten gjode bilen avgiftsmessig kostbar.

Nå er smutthullet tettet igjen, og en bil til 600K koster nå 1 mill. Salget bråstoppet, og Westfalia i Tyskland gikk konkurs.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA