Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke superchargers har du besøkt?

Startet av fonberg, fredag 13. februar 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

bb

Sorry for litt off-topic:
Jeg har bare kjørt med Goodyear RS-A2 på sommerføre rett og slett fordi de dumpes nesten nye for 3000-4000 kr. Jeg har ingen andre dekk å sette dem opp mot. Men mitt inntrykk er at de gjør det bra både på tørr og våt asfalt. Begrensingen ligger i harde akselerasjoner og når de blir utsatt for varme. På akselerasjonsvideoen min hører du at de spinner rundt 60 km/t. Jeg trampet ikke i pedalen fra 0 km/t for å spare litt av dekkene, men ga en litt halvsoft start. Hadde jeg trampet ville de sikkert spunnet fra start.


De dekkene er også sannsynligvis grunnen til at jeg bare klarte 11:34 rundt Nordschleife (en Zoe gjorde bedre tid). Allerede etter 2/3 runde etter Karussell merket jeg at dekkene grep dårligere og TC begynte å kicke inn i svingene. Dermed begrenset jeg både harde akselerasjoner og nedbremsinger. Da jeg kom fram gikk jeg ut og kjente på dekkene. Gummi flasset av. Jeg har råvideo av dette som jeg ikke har lastet opp.

On topic:
Til våren burde jeg skaffet meg bedre dekk før jeg drar nedover kontinentet for å teste om toppfarten har økt. (Er det forresten noen som har tips til gode dekk som tåler sportslig kjøring?) Siden de nye RWD S85ene har 225 km/t som toppfart burde jo også de gamle S/P85 få det samme. Jeg regner med at de har samme hardware.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Dennis

Hvis du skal kjøre med 19" i 245/45-19 så ville jeg sjekket ut Michelin Pilot Sport 3, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 eller Nokian Zline/Hakka black.
Det er dekk som funker veldig bra til vanlig kjøring, samtidig som de også kan brukes til kjøring på bane innimellom :)

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fonberg

Sitat fra: bb på mandag 26. januar 2015, klokken 00:02

De dekkene er også sannsynligvis grunnen til at jeg bare klarte 11:34 rundt Nordschleife (en Zoe gjorde bedre tid). Allerede etter 2/3 runde etter Karussell merket jeg at dekkene grep dårligere og TC begynte å kicke inn i svingene. Dermed begrenset jeg både harde akselerasjoner og nedbremsinger. Da jeg kom fram gikk jeg ut og kjente på dekkene. Gummi flasset av. Jeg har råvideo av dette som jeg ikke har lastet opp.


Skal tro hvordan de "råtne" Continental 21"-dekkene (de som ble levert med 21"-hjulene i 2013) hadde sett ut etter tilsvarende tøff bruk?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

fonberg

Sitat fra: bb på søndag 25. januar 2015, klokken 06:52
P85D på 250 km/t tilsvarer 18428 rpm. Her tror jeg at bilen i 250 km/t i praksis er en forhjulsdreven bil. 224 hk foran burde være nok til å opprettholde 250 km/t.

S85D har også oppgitt toppfart på 250, så da gjelder også spørsmålet om den er FWD over en viss hastighet. Det fordrer i så fall at 190 hk er nok til å få den opp i 250 km/t.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dennis

For å holde 210 km/t som er toppfarten på P85 må motoren yte ca 100hk. For 250 km/t trenger man ca 200hk.
Skal man holde 300 km/t trenger man 400hk. 400 km/t krever litt over 1000hk.

Dette må motoren så klart kunne yte kontinuerlig for å holde farten.

Havebigfun

Sitat fra: bb på mandag 26. januar 2015, klokken 00:02
Siden de nye RWD S85ene har 225 km/t som toppfart burde jo også de gamle S/P85 få det samme. Jeg regner med at de har samme hardware.
Det kan du definitivt ikke regne med- 10 endringer i uken inbefatter sikkert noen endringer i batteri/konverter/DU også. Jeg ville skjønnsmessig regnet med det motsatte.
Du har selv tidligere i tråden argumentert for hvofor det er mindre sannsynlig med økt toppfart for de "eldre" TMS- den argumentasjonen hørtes fornuftig ut for meg...

Muffinman

Sitat fra: fonberg på mandag 26. januar 2015, klokken 14:29
Skal tro hvordan de "råtne" Continental 21"-dekkene (de som ble levert med 21"-hjulene i 2013) hadde sett ut etter tilsvarende tøff bruk?
``gone``

ErlingH

Har kjørt mye på bane med M3, både med Bridgestone Potenza og Michelin Pilot Sport, og de mister også grepet fort. Skal en sette en god rundetid på en bane på rundt 2 km må det gjøres i løpet av de 3-4 første rundene.

Kjørte med de samme dekkene på Nürburgring på underkant av 10 minutter, men da tok vi det forholdsvis rolig.
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

rossifan46

Ser at på den amerikanske Tesla-siden (teslamotors.com) ligger standard 85 med RWD med 125 mph som top speed...kan det være en "regnefeil" som gjør at de europeiske sidene melder om 225 km/t som toppfart?
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Dennis

På Usa Tesla siden er dagens rwd 85 oppgitt til 140 mph (225 km/t) rwd 60 er oppgitt til 120 mph (193 km/t)

85D og P85D er oppgitt til 155 (250 km/t)

aness

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 10. februar 2015, klokken 15:07
På Usa Tesla siden er dagens rwd 85 oppgitt til 140 mph (225 km/t) rwd 60 er oppgitt til 120 mph (193 km/t)

85D og P85D er oppgitt til 155 (250 km/t)

Det kommer faktisk litt an på hvor du ser.

http://www.teslamotors.com/models sier 125mph mens http://my.teslamotors.com/models/design sier 140mph.

rossifan46

Rart jeg får 125 mph på teslamotors.com nå?

Sikreste er vel sjekke selv når jeg får på sommerhjulene  ;)
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Dennis

Ja står forskjellig på de to stedene. Da er det ikke lett å vite hva som er riktig :P

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 10. februar 2015, klokken 15:51
Ja står forskjellig på de to stedene. Da er det ikke lett å vite hva som er riktig :P

Ikke første gang Tesla har hatt ett problem med å synkronisere de forskjellige sidene når noe oppdateres :p Høyst sannsynlig er den siden som er oppdatert med ny info korrekt, mens gammel info henger igjen på den siden som har "gammel" informasjon som har ligget ute siden lenge før siste oppdatering. ( Men klart, kan jo ikke garantere det heller :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA