Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke superchargers har du besøkt?

Startet av fonberg, fredag 13. februar 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: sn0le på søndag 25. januar 2015, klokken 12:39
Sitat fra: bb på søndag 25. januar 2015, klokken 06:52
55,9 * 3,6 = 217 km/t
Skriveleif? :)
Det var en feil som er rettet opp nå, ja. Takk.


Sitat fra: Mons på søndag 25. januar 2015, klokken 13:14
Med min P85+ syntes jeg bilen ble relativt ustabil over 180km/t.
Det er nok spissinga som var feil. Min var først stabil, så ble den etter justering av spissing helt ustabil på veien. Deretter fikset de den og ble stabil igjen. Det var først i høst etter europaturen at Tesla så ut til å kunne bruke utstyret sitt ordentlig. Det ryktes at de blandet måleenheter ellerno.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Breezec

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 25. januar 2015, klokken 13:45
Er nok ikke bare å øke toppfarta på bilen selv om det skulle være mulig. Bilen er jo registrert med en toppfart som bla krav til sommerdekk går etter. Har bilen feks en toppfart på 250 km/t så må bilen utstyres med sommerdekk som takler 250 eller mer. (Gjelder ikke vinterdekk) Har ingenting å si at fartsgrensen i Norge bare er maks 110.

Av det jeg har funnet av info så er ikke de originale GY19" dekkene lovlig på P85D siden Goodyear Eagle RS-A2 dekka i 245/45-19 er merket med V som er maks 240 km/t. Man vil da få mangel på EU kontroll hvis man ikke har dekk som er W eller Y.
Kan være at P85D leveres med noen andre 19" dekk såklart.

Originale GY19" er vel merket M+S (vinterdekk) og trenger derfor ikke være tilpasset toppfarten til bilen.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Pompel

Sitat fra: bb på søndag 25. januar 2015, klokken 13:52
Det er nok spissinga som var feil. Min var først stabil, så ble den etter justering av spissing helt ustabil på veien. Deretter fikset de den og ble stabil igjen. Det var først i høst etter europaturen at Tesla så ut til å kunne bruke utstyret sitt ordentlig. Det ryktes at de blandet måleenheter ellerno.
Noen som har formening om hvordan justering av spissing er på biler levert de siste månedene? Burde alle ta etterkontroll av dette, eller kan vi gå ut i fra at dette nå er under kontroll?
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Dennis

#18
Sitat fra: Breezec på søndag 25. januar 2015, klokken 15:40
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 25. januar 2015, klokken 13:45
Er nok ikke bare å øke toppfarta på bilen selv om det skulle være mulig. Bilen er jo registrert med en toppfart som bla krav til sommerdekk går etter. Har bilen feks en toppfart på 250 km/t så må bilen utstyres med sommerdekk som takler 250 eller mer. (Gjelder ikke vinterdekk) Har ingenting å si at fartsgrensen i Norge bare er maks 110.

Av det jeg har funnet av info så er ikke de originale GY19" dekkene lovlig på P85D siden Goodyear Eagle RS-A2 dekka i 245/45-19 er merket med V som er maks 240 km/t. Man vil da få mangel på EU kontroll hvis man ikke har dekk som er W eller Y.
Kan være at P85D leveres med noen andre 19" dekk såklart.

Originale GY19" er vel merket M+S (vinterdekk) og trenger derfor ikke være tilpasset toppfarten til bilen.

Ja det stemmer vist, de er Mud and snow merket. Spesielt å levere hellårsdekk som er ubrukelig på vinteren og mye dårligere enn sommerdekk for sommerføre. Er nok valgt av Tesla siden det er noe av de billigste dekkene fra en kjent produsent som er å oppdrive (3700 kr for et sett i usa)

jkirkebo

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 25. januar 2015, klokken 16:57
Ja det stemmer vist, de er Mud and snow merket. Spesielt å levere hellårsdekk som er ubrukelig på vinteren og mye dårligere enn sommerdekk for sommerføre. Er nok valgt av Tesla siden det er noe av de billigste dekkene fra en kjent produsent som er å oppdrive (3700 kr for et sett i usa)

Nå er jo folk stort sett veldig fornøyd med GY-dekkene da, så at de er dårlige på sommerføre er jeg absolutt ikke med på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dennis

#20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. januar 2015, klokken 17:02
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 25. januar 2015, klokken 16:57
Ja det stemmer vist, de er Mud and snow merket. Spesielt å levere hellårsdekk som er ubrukelig på vinteren og mye dårligere enn sommerdekk for sommerføre. Er nok valgt av Tesla siden det er noe av de billigste dekkene fra en kjent produsent som er å oppdrive (3700 kr for et sett i usa)

Nå er jo folk stort sett veldig fornøyd med GY-dekkene da, så at de er dårlige på sommerføre er jeg absolutt ikke med på.

Sikkert ikke de dårligste dekkene som er, men er jo kjent at hellårsdekk er dårligere enn skikkelige sommerdekk.
Dekkene har bare fått 2.4 av 5 stjerner på flere sider der det skrives omtaler av dekk så er jo et dekk som er langt unna de bedre.

Kjedelig å ha billig dekk på bilen den dagen man plutselig må brå bremse på vått sommerføre og forskjellen kan fort være så mye som  over 10 meter i bremselengde på et billig hellårsdekk mot skikkelige sommerdekk.
Så dekk er ikke noe jeg driver å sparer penger på iallefall når man snakker om en såpass tung og sprek bil.

Muffinman

Bare tull om GY-dekkene. En P85 river løs 21" på optimalt underlag både med Continental og Michelin. Det gjør den ikke med 19" og GY. Basert på det tipper jeg at en eventuell forskjell i bremselengde går i de "ubrukelige" billigdekkene sin favør.

Dennis

#22
Hører det nevnt her støtt og stadig fra noen få på dette forumet at de GY 19 dekkene er så sykt bra. Hvor er bevisene på at de 19" dekkene sitter bedre ved akselerasjon, nedbremsing og veigrep?
Har ikke funnet noen bevis på det, kun videoer som viser det motsatte at selv på en P85D så blinker det i anti spinn lampa på tørra med de GY dekka, og søker man opp de dekkene får de slakt på mange forum for andre typer bilmerker også som utstyrer bilene sine med de.

Høres jo ganske sykt ut at de billigste helårs dekkene man får sitter bedre enn høy ytelses Pilot Sport 2 dekk fra Michelin, som koster nesten 4 ganger mer.
Som er bevist i mange tester til å sitte bedre ved nedbremsing og har bedre veigrep enn de fleste andre dekk samt satt flere rekorder på bane for lovlige gatedekk. De er også gode nok til at Tesla og mange andre som lager høy ytelses biler utstyrer sine topp modeller med det.
Neida, her på elbilforumet har en gjeng brukere funnet ut at noen billige helårsdekk fra Goodyear er det beste ;D

Så venter enda på bevis på dette utrolige funnet som er gjort her inne som i de andre trådene her inne hvor dette har blitt diskutert tidligere:)
Så legg ut video og test data så elbilforumet får opplyst resten av verden om dette utrolige funnet om helårsdekk som sitter bedre på veien enn Michelin PS2.
Her er det stor mulighet for mange å spare masse penger framover til drag racing og banekjøring hvis man kan handle billige helårsdekk istedet for å svi av masse penger på dyre dekk, kan til og med brukes på vintern også. halleluja

Det er alltid et kompromiss med dekk og gummiblandinger. Skal man forbedre grep på snø så går det utover grepet på sommerføre. Er enda ikke funnet opp en gummiblanding som funker optimalt uansett temperatur.

Muffinman

Enda en som er utlært...du må gjerne fortsette å spinne på dette, men jeg foreslår at du først opplyser om hvilke hjulkonfigurasjoner du har kjørt Model S med, og hvilken kjørelengde du har med de forskjellige. Jeg mistenker at du ikke engang har en Model S.

Selv har jeg P85 med 21" og PS2. Det er ingen tvil om at 19" med Goodyear har vesentlig bedre grep ved akselerasjon fra lav fart eller stillestående. Har kjørt flere P85 med disse. Det samsvarer med erfaringer til flere her inne, og det har nok overrasket mange. PS2 er sikkert bedre på mange andre parametre.

Husk også at større felg ikke gir noen fordel ut over kjappere styrerespons. Et PS2 i 19" ville med stor sannsynlighet fungert bedre enn Goodyear i samme dimensjon.

Dennis

Stemmer at jeg ikke har noe Model S siden jeg har bestilt P85D som ikke kommer før mars.

Men har prøvekjørt P85+ med Michelin PS2 dekkene. Og har prøvekjørt P85 med 19 dekka. Veigrep ved aks merket jeg ikke store forskjellen på, var dårlig på begge to som med alt annet sprekt med rwd. Men ellers så var PS2 dekkene overlegne på styrefølelse og veigrep.

Sier på ingen måte at jeg er utlært. Men er ganske sikker på at jeg har brukt mine biler mye mer aktiv enn de aller fleste her inne. Har kjørt mye drag racing og banekjøring så tar bare med meg hva jeg har lært der. Og der var det ingen som brukte helårsdekk ;)

janosat

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 25. januar 2015, klokken 22:17
Stemmer at jeg ikke har noe Model S siden jeg har bestilt P85D som ikke kommer før mars.

Men har prøvekjørt P85+ med Michelin PS2 dekkene. Og har prøvekjørt P85 med 19 dekka. Veigrep ved aks merket jeg ikke store forskjellen på, var dårlig på begge to som med alt annet sprekt med rwd. Men ellers så var PS2 dekkene overlegne på styrefølelse og veigrep.

Sier på ingen måte at jeg er utlært. Men er ganske sikker på at jeg har brukt mine biler mye mer aktiv enn de aller fleste her inne. Har kjørt mye drag racing og banekjøring så tar bare med meg hva jeg har lært der. Og der var det ingen som brukte helårsdekk ;)

Dette er jo også veldig temperaturavhengig
PS2 dekkene kommer vel ikke til sin rett før det er litt varmt i lufta (18+?)

GOS

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 25. januar 2015, klokken 21:31
Hører det nevnt her støtt og stadig fra noen få på dette forumet at de GY 19 dekkene er så sykt bra. Hvor er bevisene på at de 19" dekkene sitter bedre ved akselerasjon, nedbremsing og veigrep?
Har ikke funnet noen bevis på det, kun videoer som viser det motsatte at selv på en P85D så blinker det i anti spinn lampa på tørra med de GY dekka, og søker man opp de dekkene får de slakt på mange forum for andre typer bilmerker også som utstyrer bilene sine med de.

Høres jo ganske sykt ut at de billigste helårs dekkene man får sitter bedre enn høy ytelses Pilot Sport 2 dekk fra Michelin, som koster nesten 4 ganger mer.
Som er bevist i mange tester til å sitte bedre ved nedbremsing og har bedre veigrep enn de fleste andre dekk samt satt flere rekorder på bane for lovlige gatedekk. De er også gode nok til at Tesla og mange andre som lager høy ytelses biler utstyrer sine topp modeller med det.
Neida, her på elbilforumet har en gjeng brukere funnet ut at noen billige helårsdekk fra Goodyear er det beste ;D

Så venter enda på bevis på dette utrolige funnet som er gjort her inne som i de andre trådene her inne hvor dette har blitt diskutert tidligere:)
Så legg ut video og test data så elbilforumet får opplyst resten av verden om dette utrolige funnet om helårsdekk som sitter bedre på veien enn Michelin PS2.
Her er det stor mulighet for mange å spare masse penger framover til drag racing og banekjøring hvis man kan handle billige helårsdekk istedet for å svi av masse penger på dyre dekk, kan til og med brukes på vintern også. halleluja

Det er alltid et kompromiss med dekk og gummiblandinger. Skal man forbedre grep på snø så går det utover grepet på sommerføre. Er enda ikke funnet opp en gummiblanding som funker optimalt uansett temperatur.

Tror du skal drøye litt med å uttale det så mye. De fleste her har oppdaget at GY-dekkene har best grep under akselerasjon. Når det er sagt, så opplever jeg at de ikke har like godt grep når du drar på i svinger, og det er nok i slike tilfeller sportsdekkene kommer til sin rett. Spesielt når en kaster bilen inn fra en sving og inn i en annen. I min tidligere bil opplevde jeg ved slik kjøring Pilot Sport betydelig bedre.

Personlig var jeg også kjempemotstander av dem før jeg fikk bilen, men som andre så er jeg også veldig positivt overrasket når jeg har hatt dekkene, såpass overrasket at jeg velger å fortsette med dem. Er ikke så ofte jeg har behov for å dra på full guffe i krappe svinger lenger.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Krishell

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 25. januar 2015, klokken 22:17
Stemmer at jeg ikke har noe Model S siden jeg har bestilt P85D som ikke kommer før mars.

Men har prøvekjørt P85+ med Michelin PS2 dekkene. Og har prøvekjørt P85 med 19 dekka. Veigrep ved aks merket jeg ikke store forskjellen på, var dårlig på begge to som med alt annet sprekt med rwd. Men ellers så var PS2 dekkene overlegne på styrefølelse og veigrep.

Sier på ingen måte at jeg er utlært. Men er ganske sikker på at jeg har brukt mine biler mye mer aktiv enn de aller fleste her inne. Har kjørt mye drag racing og banekjøring så tar bare med meg hva jeg har lært der. Og der var det ingen som brukte helårsdekk ;)
kjørt mye drag racing men syns rwd akselererer dårlig? Unnskyld meg.. men er du sikker på at du har drevet med banekjøring og drag racing? Høres ut som  bilcross og iskjøring.

Dennis

#28
Når man snakker om normale biler med gatedekk så ja, rwd akselererer da dårlig sammenlignet mot 4wd.
Finn en rwd bil i samme størrelse og som har bedre aks en GTR black edition eller Porsche 918 på standard type dekk som man kan bruke på veien.

Når man går over til biler med store drag hjul så er det så klart noe helt annet, men da snakker man hjul som ikke kan brukes på vei, spesiell type asfalt, og det brukes klister og mange andre triks for å oppnå akselerasjon som gjør at bilen steiler og all vekta på bilen setter seg på bakhjula og da er 4wd passe unødvendig ;) Et lite feilsteg og de ikke får grep i starten (noe som skjer ofte) så er hele løpet tapt.
I den klassen har aldri jeg kjørt siden jeg bare har vært med på street legal og da er 4wd overlegent.

Tilogmed BMW har endelig sett lyset og kvitter seg med rwd på M5 og går for 4wd slik alle andre gjør på biler med mye effekt.
http://www.autoblog.com/2015/01/23/bmw-m5-awd-spy-shots/


Brede


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA