Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilke superchargers har du besøkt?

Startet av fonberg, fredag 13. februar 2015, klokken 09:36

« forrige - neste »

fonberg

Gamle S85 og S85 P hadde oppgitt toppfart hhv. 200 og 210 km/t tror jeg det var. Nye S85 RWD har oppgitt 225 km/t.

Noen som vet om de gamle (før autopilot) også vil få økt toppfart gjennom softwareoppdatering, eller er høyere toppfart på de nye kanskje pga. mekaniske endringer (f.eks. høyere utveksling?).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

aness

Jeg har spurt om dette, og fikk litt generell blabla om at begrensninger var software-styrt.

Nå er det vel mer eller mindre bekreftet at de har endret akselerasjonskurvene, så jeg har fremdeles et håp om at topphastigheten også blir/har blitt endret i nyere software, men på denne tiden av året har jeg ingen planer om å teste slikt  :)

bb

Det skal jeg finne ut om noen måneder etter at påskekyllingene er fortært :P Jeg kom for øvrig opp i 215 km/t på speedometeret i fjor.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Jeg tror utvekslingen er endret. Motorene har vel et maks turtall som begrenser topphastigheten- muligens begrenser andre faktorer også.
Det er vel optimistisk at SW-oppgraderinger kan øke toppfarten.

petersv

Den gratis motoveipakka til Tyskere, ble det bare med snakket, eller har noen faktisk tatt Elon på ordet og spurt om å få den?

sigurdi

Det kan og være mer kjøle kapasitet på de "nye" bilene, både motor og E batteri. :-)
Men slikt blir bare synsing, Time Will Show
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

fonberg

Jeg kan også synse:

Alt 1: Tesla har skaffet så mye data på slitestyrke at de er trygge på at motoren tåler høyere maksturtall -> gamle biler får softwareoppgradert toppfart.

Aalt. 2: Ny DU f.o.m. en gitt batch har høyere utveksling. De som har fått den nye DU-en vil få økt toppfart.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

bb

#8
Motoren skal yte 16k rpm. Med utgangspunkt i at diameteren på hjulet er 70 cm og omkretsen blir 220 cm så får jeg følgende utregning (jeg tar med fulle desimaler i mine egne mellomregninger):
16000 rpm / 60 = 266,67 rps (rotasjoner i sekundet)
266,67 rps / 9,73 (reduksjonsgir) = 27,4 rotasjoner i sekundet på hjulene
27,4 * 2,2 m = 60,3 meter per sekund
60,3 * 3,6 = 217 km/t

I fjor sommer var jeg oppe i 215 km/t på speedometeret. GPSen la jeg ikke merke til, men jeg vil tippe den lå på ca. 210 km/t. Bilen begrenser nok uansett farten basert på rpm i motoren og ikke i faktisk hastighet.

I 210 km/t jobber motoren på 15479 rpm. Mulig Tesla fant ut at det er trygt å kjøre på høyere rpm. De nye S85ene skal visstnok ha 225 km/t maksfart. Det tilsvarer 16585 rpm som bare er litt over spesifikasjonene. P85D på 250 km/t tilsvarer 18428 rpm. Her tror jeg at bilen i 250 km/t i praksis er en forhjulsdreven bil. 224 hk foran burde være nok til å opprettholde 250 km/t.

Jeg burde uansett ta en ny test i sommer for å se om min classic P85 har fått en ninja update.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Mr. P85D

Imponert over regneferdighetene dine:-) Interessant....
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

bb

Dette er enkel ungdomskolematte da. På høgskolen da det ble færre og færre tall og bare x, y, z + greske bokstaver i utregningene falt jeg av :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mons

Med min P85+ syntes jeg bilen ble relativt ustabil over 180km/t. Det var egentlig litt skuffende. Selv om jeg tok den opp til maks noen ganger (217 på speedometeret) turte jeg det bare når autobahn ellers var tom og det var god plass. Andre sammenlignbare biler er vesentlig mer stødige et stykke lenger opp i fart.  Tror ikke det vil gi noen glede med høyere makshastighet hvis Tesla ikke klarer å lage en bil som er mer stabil i høye hastigheter. Jeg ba Tesla sjekke bilen da den var på service en liten stund etter Tysklandsturen, men de mente alt var justert riktig. Jeg venter og håper fremdeles på Elons lovede autobahnoppgradering!
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

petersv

Spissinga var nok ikke optimalt da. Fikk justert endel ganger, STOR forskjell i handeling mellom ørsmå justeringer.

Dennis

#14
Er nok ikke bare å øke toppfarta på bilen selv om det skulle være mulig. Bilen er jo registrert med en toppfart som bla krav til sommerdekk går etter. Har bilen feks en toppfart på 250 km/t så må bilen utstyres med sommerdekk som takler 250 eller mer. (Gjelder ikke vinterdekk) Har ingenting å si at fartsgrensen i Norge bare er maks 110.

Av det jeg har funnet av info så er ikke de originale GY19" dekkene lovlig på P85D siden Goodyear Eagle RS-A2 dekka i 245/45-19 er merket med V som er maks 240 km/t. Man vil da få mangel på EU kontroll hvis man ikke har dekk som er W eller Y.
Kan være at P85D leveres med noen andre 19" dekk såklart.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA